Resultat 1 till 7 av 7

AdWords och "keywords"

  1. #1
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Hej,

    har inte sysslat med AdWords tidigare men tänkte "testa lite grann"

    Har dock en fråga innan jag börjar "köpa keywords".

    om jag har t ex ett ord, som skrivs ihop av 2 ord, t ex: folkskola. Folkskola besetår ju av 2 ord. Folk och skola. Om jag nu köper t ex ordet folk, kommer min "adword kampanj" att visas om någon söker på "folkskola"?

    cya,
    /PatrikB

  2. #2
    whylds avatar
    whyld whyld är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Åstorp, Skåne
    Inlägg
    277
    Detta kan du ställa in i adwords.
    Du väljer vilka ord som din AdWordsannons ska aktiveras av.
    I AdWords kan du också, precis som när du söker på google, utesluta ord med ett minustecken (-) om du inte vill att de ska aktivera din AdWordsannons.

    AdWordsannonsen bygger alltså på de ord du bestämmer att den ska aktiveras på - skräddarsytt efter dina egna kriterier.
    Du kan till exempel få din annons att aktiveras på ordet "krankelibrankelfnatt" genom att lägga till detta ordet, medan du också kan välja att inte aktivera annonsen om någon skulle söka på ordet "folkskola" (-folkskola).
    Rankas du redan högt på t ex ordet "folkskola", så är det en bra idé att sätta ett minustecken (-) framför detta i din lista, så slipper du betala onödinga pengar för ett ord du redan rankas högt på.
    Sedan kan det vara bra att lägga till vanliga felstavningar på ordet "folkskola", t ex "flkskola" i aktiveringlistan.

  3. #3
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    121
    Sedan beror det nog också på hur mycket pengar du har...
    Exemplet du har låter lite långsökt. Om jag vill ha tag på en folkskola, inte söker jag på folk? Om du söker på "folk skola" i Google, så får du: Menade du folkskola.

    Det du vill med en adwords-kampanj är att konvertera en besökare till kund. Du vill få valuta för dina pengar. Ett mer exakt sökord konverterar mer än om någon som exempelvis har sökt på "folk rätt" och där dyker din folkskola upp.

    Så mitt råd är att först gå på exakta ord utan bredd matchning och se ur det går för att sedan "bredda".

  4. #4
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Tack för förklaringarna.

    Just folkskola var mer ett exempel då jag inte vill avslöja min kampanj och hur/vilka sökord jag ska köpa in mig på. Vet att en del av mina konkurrenter är med i detta forum .... därav det lite "korkade exemplet", men det kan ju appliceras på en massa andra ord/ordkombinationer. Det är mest "funktionen" på AdWords jag är intresserad av utan att behöva lägga ut en förmögenhet på att lära mig förstå AdWords

    cya,
    /PatrikB

  5. #5
    Thomas Sjöbergs avatar
    Thomas Sjöberg Thomas Sjöberg är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    54
    För att svara på din fråga så dyker inte din annons upp när någon söker på folkskolan och du har sökt sökordet folk. Däremot dyker din annons upp när någon söker på båda orden folk och skola. Dessutom dyker annonsen förmodligen upp när någon söker på ordet människor. Det beror på att om man köper ett brett sökord visar Adwords även synonymer.

    Ett så allmänt ord som folk får lätt väldigt få klick vilket gör att du får betala mycket mer per klick och så småningom avaktiveras annonsen. Men man kan alltid testa väldigt brett först om man visst.

    Bästa resultat får man om man hittar rätt sökord, kombinationer, synonymer, felstavningar etc. samt tar bort de sökord som man inte vill skall aktivera annonsen. Strategin skall vara att skräddarsy ett par annonser för varje sökordsgrupp och länka annonsen till den sida som är mest relevant för den som har sökt på begreppet. En liten snabbkurs...

  6. #6
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Citat Ursprungligen postat av Thomas Sjöberg
    För att svara på din fråga så dyker inte din annons upp när någon söker på folkskolan och du har sökt sökordet folk. Däremot dyker din annons upp när någon söker på båda orden folk och skola. Dessutom dyker annonsen förmodligen upp när någon söker på ordet människor. Det beror på att om man köper ett brett sökord visar Adwords även synonymer.
    FAst det där kan man aldrig veta säkert. Mina annonser dyker upp lite när som helst tycker jag. Killarna i kalifornien har väldigt god associationsförmåga om man säger så. Om någon söker på .cn så kommer mina annonser upp och jag har inte köpt nåt ord i närheten av .cn (i bokstavlig mening alltså).

    Enda säkert att garantera sig är att göra exakta matchningar.

  7. #7
    Thomas Sjöbergs avatar
    Thomas Sjöberg Thomas Sjöberg är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    54
    Har du köpt sökord som innehåller Kina eller är starkt kopplat till Kina så är det logiskt att det dyker upp på en bred matchning, men det kanske du inte har?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Tips. Gratis adwords. Google kör kampanj igen!
    Av Nisse i forum Google AdWords
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-11-06, 17:12
  2. Adwords placering.
    Av Tomas C i forum Google AdWords
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-10-17, 22:31
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-03, 01:59
  4. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-03-22, 20:47
  5. SERP-rakning och Adwords?
    Av Björn Lilja i forum Google
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-09, 03:09