Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 30 av 38

En fråga om satellitsidor

  1. #1
    Johnzs avatar
    Johnz Johnz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    176
    Jag tänkte göra en satellitsida för en av mina sidor och då undrar jag om det fungerar bra med att hitta ett sökord relaterat till mitt riktiga som är enklare ranka för? Blir det typ samma resultat? Det är troligen inte lika många som söker månadsvis för det men Google struntar väl i det?

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Det är en bra lösning att ta ett ord som är relaterat till huvudordet men något lättare att optimera för. Om du nu inte siktar in dig på att ta en dubbelträff på topp tio vill säga.

    Google kommer att behandla den sidan precis som vilken annan sida som helst. Kan du även se till att det går att konvertera direkt från satellitsidan blir det ännu bättre.

  3. #3
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Precis som Urban säger så är det ingen dum idé alls att göra så, och jag kör själva båda scenariona (eftersom jag sällan anser att en satellitsida räcker).

    Lägg dock gärna länken på en undersida som handlar om de du vill att dina "pengasida" ska ranka i Google på. Alltså att använda det nyckelordet i titel, rubrik och text i samband med din länkning. Även om Google har bra koll på relevans så har den inte så bra koll som jag hade önskat. Det är exempelvis stor skillnad på "hotell i new york" och "hotell new york". Den senare är inte lika naturlig i text, men är den populäraste sökfrasen och även om jag tycker att de borde ge exakt samma resultat i Google så är ofta skillnaderna större än vad man tror.

    Lite offtopic men ville gärna poängtera det
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  4. #4
    Johnzs avatar
    Johnz Johnz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    176
    Tack för snabba informativa svar.

    Citat Ursprungligen postat av Urban G
    Kan du även se till att det går att konvertera direkt från satellitsidan blir det ännu bättre.
    Vad menar du med konvertera i sammanhanget?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik Eriksson
    Lägg dock gärna länken på en undersida som handlar om de du vill att dina "pengasida" ska ranka i Google på. Alltså att använda det nyckelordet i titel, rubrik och text i samband med din länkning.
    Menar du att från min satellitsida ska jag inte länka till min riktiga sida (www.domän.se) utan till en undersida (www.domän.se/undersida/)? Eller missförstod jag dig?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik Eriksson
    Det är exempelvis stor skillnad på "hotell i new york" och "hotell new york". Den senare är inte lika naturlig i text, men är den populäraste sökfrasen och även om jag tycker att de borde ge exakt samma resultat i Google så är ofta skillnaderna större än vad man tror.
    Åh.. nej. Är det sant? Jag har en sådan sida just nu som jag håller på bygga länkar för. Helt omöjligt bygga länkar för den utan att det ser retarderat ut. Så hotell i new york varianten är helt skit?

    Edit: En till fråga. Känner ni till några bra sidor man kan bygga satellitsidor med förutom n.nu? Funkar det lika bra lägga upp nån blogg eller? Negativt/positivt (antar positivt men bäst o fråga, kanske blir skumt i Googles ögon, eller de kanske inte kan avgöra vad som är satellitsidor eller ej, ähh, vet inte) att ha flera satellitsidor?

    Tack åter igen.

  5. #5
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Konvertera = uppnå önskat resultat, dvs likadant som du vill uppnå med huvudsidan. Om du skall satsa på att få upp en satellitsida på ett enklare ord så kan du se till att det även på den sidan går att göra önskad åtgärd, vad det nu är du vill uppnå.
    Att bara använda en satellitsida för att få lite länkkraft är att inte använda den fullt ut.

  6. #6
    Johnzs avatar
    Johnz Johnz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    176
    Okej, nu förstår jag. Sökordet i sig kan egentligen vara hur dåligt som helst så länge det är ett existerande ord som är relaterat till min nisch?

  7. #7
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Ungefär så ja Johnz. Om vi nu håller oss till exemplet med - hotell New York - som den mest attraktiva frasen för huvudsidan så kan man tänka sig - hotell vid Central Park - på satellitsidan. Finns nog en sökvolym där och lägre konkurrens.

  8. #8
    Johnzs avatar
    Johnz Johnz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    176
    Okej tack. Kör på ett ord med 390 sökningar och enkel konkurrens, får se om det ger något.

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik Eriksson
    Lägg dock gärna länken på en undersida som handlar om de du vill att dina "pengasida" ska ranka i Google på. Alltså att använda det nyckelordet i titel, rubrik och text i samband med din länkning.
    Tror jag förstår nu vad du menar, fast inte helt, så ignorera den fråga jag tidigare ställde dig. Men om det fungerar utan att det ser konstigt ut att på mina nya satellitsida lägga till en länk till min riktiga sida borde jag inte göra det? Eller är det alltid bättre lägga länkarna i undersidor på satellitsidor?

  9. #9
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Citat Ursprungligen postat av Johnz Visa inlägg
    Menar du att från min satellitsida ska jag inte länka till min riktiga sida (www.domän.se) utan till en undersida (www.domän.se/undersida/)? Eller missförstod jag dig?
    Jag menar att du ska försöka få så relevanta inlänkar som möjligt. Om din webbplats handlar om "hotell i new york" och din satellitsida om "boende i new york" så är det bäst att skapa en undersida på satellitsidan som handlar om "hotell i newyork" och därifrån alltså länka.

    Citat Ursprungligen postat av Johnz Visa inlägg
    Åh.. nej. Är det sant? Jag har en sådan sida just nu som jag håller på bygga länkar för. Helt omöjligt bygga länkar för den utan att det ser retarderat ut. Så hotell i new york varianten är helt skit?
    Ja och det är rekommenderat att blanda ankartext med och utan "i" eftersom i mitt nämnda fall vill man ranka på båda sökfraserna. En länk med "hotell i new york" gynnar även placeringarna för "hotell new york" men inte på samma sätt som om ankartexten hade varit identisk med sökfrasen.
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  10. #10
    Johnzs avatar
    Johnz Johnz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    176
    Tack Fredrik.

    Har en ny fråga som kanske någon vänlig själ kan hjälpa mig med.

    Jag har funderat på en sak ett tag nu men inte förstått om det är fullt genomförbart ännu därför tänkte jag att jag kunde fråga här.

    För tillfället har jag min host hos Loopia och där kan jag inte skapa flera sidor och använda dem som satellitsidor eftersom länkning mellan sidor som ligger på shared host inte kommer ge någon positiv inverkan. Därför tänkte jag att jag kunde köpa plats hos en billig host i USA, Hostgator eller något.

    Jag lägger upp en ny sida som fungerar på samma sätt som en satellitsida. Skaffa länkar åt den osv. Sen länkar jag den sidan hos (exempelvis) Hostgator till min Loopia sida. Fungerar detta tror ni? Alltså att ha flera stycken sajter på en och samma Hostgator host som länkar till mina Loopia sidor? Är inte helt säker på vad jag är ute efter men känns som jag är på rätt väg.

    Tror detta är en ganska väl använd teknik av många men jag vet inte, skulle uppskatta rejält om någon kunde klargöra detta eller peka mig i rätt riktning, eller nåt.

    Tack.

  11. #11
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Jag har en del siter på Loopia, Binero, Surftown, AdMax (dedikerad server).

    Samtidigt VET jag att andra siteägare som ligger på något av ovanstående webbhotell LÄNKAR till mina siter. Räknas inte de länkarna?

    Det viktiga, i kråksången, är att länkarna bör vara mixade på ett naturligt sätt, komma från flera webbhotell, vara "uppbyggda" på olika sätt (olika ankartexter, ha no-follow m fl)

    Finns andra sätt för Google att känna igen "samhörighet", och den viktigaste punkten: Ägare av domän

    Därför som många "gömmer" ägaruppgifter, där det går, men jag tror det gör mer skada än att visa vem som äger domänen.

  12. #12
    Magnus Hs avatar
    Magnus H Magnus H är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    24
    Klart att länkar från samma webhotell räknas. Jag skulle vilja påstå att länkar från samma webbhotellskonto också räknas. Även om det nog bara fungerar bra i liten skala. Ska man bygga ett större kluster av sidor så bör man sprida ut sidorna på olika webbhotell.

  13. #13
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Varje webbhotell har flera tusen konton, och klart det kommer komma länkar från samma webbhotell.

    Jag tror man fokuserar på för "små detaljer", och kör sedan fast där, utan att komma vidare till de saker som ger de stora resultaten i slutändan.

  14. #14
    Johnzs avatar
    Johnz Johnz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    176
    Vad definierar du som ett större kluster?

    Länka mellan sidor på samma konto är alltså okej så länge det är en mindre skala sidor man äger? Känns inte riktigt värt det. Min tanke var att kunna bygga kanske 10 satellitsidor sedan få de rankade högt i Google. Därefter ville jag länka till mina riktiga sidor från dem. Men Google kanske kollar på domänen och ser att den är registrerad i mitt namn (som någon tidigare sa, tror jag), samtliga av mina domäner, och på så vis ser de ett mönster, så det kanske är kört försöka få ett sådant nätverk av webbplatser om man bara är en person. Bättre köra på som vanligt och skaffa länkar och dylikt utifrån.

  15. #15
    Johnzs avatar
    Johnz Johnz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    176
    Sett att många bygger satellitsidor som låtsas bloggar men även som vanliga sidor. Hur bygger ni era satellitsidor? Finns det fördelar att köra den som en blogg? Med blogg menar jag att en person utger ger sig vara för en annan och sedan postar lite relevanta inlägg till sina huvudsidor. Kanske är det bara positivt om man ska länka till flera olika sajter?

  16. #16
    Daweys avatar
    Dawey Dawey är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    128
    Citat Ursprungligen postat av Johnz Visa inlägg
    Finns det fördelar att köra den som en blogg?
    För mig handlar det bara om att det är praktiskt och billigt. Man måste göra det enkelt för sig och hålla uppe ett visst produktionstempo. Det tar redan alldeles för mycket tid.

    Bloggar lätta att sätta upp, gratisbloggar är gratis. Även WP-installationer går på ett kick. WP är också ett av de bästa alternativen för SEO. Genom bloggar får man också lättast snabba länkar, typ pingbacks.

    Många av riktigt stora, seriösa sidor använder WP. Det är inte riktigt lika flexibelt som ett riktigt CMS och är egentligen inget CMS, men kan med fördel användas som ett sådant. Men gällande SEO slår WP det mesta.
    Trygga SEO-tjänster, SEO SPHINX
    Smart onlinemarknadsföring

  17. #17
    Johnzs avatar
    Johnz Johnz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    176
    Det var inte riktigt det jag menade, men tack ändå. Jag använder själv Wordpress som hemsida. Det jag menade var att jag har sett en del personer som skriver på sin satellitsida som att det är en blogg. Exempel:
    Citat Ursprungligen postat av Tore 45 år, mekaniker skriver:
    Idag köpte jag en ny skiftnyckel hos Beijer...
    Sedan finns det också satellitsidor som ser ut som vanliga sidor, där man kanske kan läsa om skiftnycklar som sedan länkar till huvudsidorna.

  18. #18
    Johnzs avatar
    Johnz Johnz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    176
    Jag har nu skrivit cirka 10 artiklar x 500 ord på satellitsidan. Än så länge har jag inte länkat mer än en gång mot huvudsidan. Hur mycket ska man länka? Är en gång tillräckligt eller är det bra om man länkar till samma sida fler gånger, kanske inte varje artikel men var tredje? Satellitsidan är uppbyggd som en blogg, alltså med inläggen över varandra.

    Tack för er hjälp förresten, det är mycket uppskattat.

  19. #19
    ewestergards avatar
    ewestergard ewestergard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    139
    Vad använder ni för tjänster/websidor för att skapa pingbacks-länkar till era satellitsidor?

  20. #20
    welanders avatar
    welander welander är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Märsta / Stockholm
    Inlägg
    249
    Jag skulle vilja påstå att du åtminstone kan lägga till en länk till i dina texter, inte mer

  21. #21
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Du kan nog lägga in en eller ett par länkar till irrelevanta siter såsom AB, DN eller varför inte SAAB? Bara en länk från hela sidan kan nog se lite ensamt ut i Gs ögon,

  22. #22
    Johnzs avatar
    Johnz Johnz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    176
    Säker på det? Läste nyligen nånstans att 500 ord / länk, men det kanske är fel, och heller inte ger någon inverkan.

  23. #23
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Jag menade att en hel blogg, eller sida för den delen, med bara EN länk ut ser lite konstigt ut, även i Gs ögon.

  24. #24
    Johnzs avatar
    Johnz Johnz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    176
    Jag syftade inte på ditt inlägg när jag postade mitt, utan det var welanders inlägg:
    Jag skulle vilja påstå att du åtminstone kan lägga till en länk till i dina texter, inte mer
    Det du sa, Fjodor, håller jag med dig om. Även om det inte är något jag sett mycket av.

  25. #25
    welanders avatar
    welander welander är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Märsta / Stockholm
    Inlägg
    249
    Skriv för besökaren, om din kompis tycker det är för många länkar och länkar som inte riktigt är relevant, ta bort några, men om din kompis inte ser något fel med din text och antalet länkar och vad länkarna går till så kör på.

    Google vill att man gör saker för besökaren och inte för google.

  26. #26
    Magnus Hs avatar
    Magnus H Magnus H är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    24
    Citat Ursprungligen postat av Fjodor Visa inlägg
    Du kan nog lägga in en eller ett par länkar till irrelevanta siter såsom AB, DN eller varför inte SAAB? Bara en länk från hela sidan kan nog se lite ensamt ut i Gs ögon,
    Ett par relevanta länkar är bättre än irrelevanta. Det kan faktiskt löna sig att länka till en site som ligger före i serpen. Vad kan vara mer relevant än att länka till de sidor som G tycker förtjänar plats 1-3 i serpen? När man hunnit ikapp och själv aspirerar på plats 1-3 så byter man bort dessa länkar till något annat relevant. Det kanske finns en wiki-sida om ämnet osv.
    Jag arbetar med Flugfiske

  27. #27
    Johnzs avatar
    Johnz Johnz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    176
    Låter som en bra taktik. Fast det känns som Wikipedia har bannlyst mig med tanke på varje gång jag försöker lägga till en länk modereras den bort 2 minuter senare. Även fast jag har skrivit massa nytt content. Irriterande.

  28. #28
    welanders avatar
    welander welander är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Märsta / Stockholm
    Inlägg
    249
    Magnus menar inte att du ska länka från wikipedia till din site utan från din site till wikipedia

  29. #29
    Johnzs avatar
    Johnz Johnz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    176
    Oj, ja, gick lite fort där.

  30. #30
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Att länka till Wikipedia kan jag hålla med om, men att länka till riktiga konkurrenter tror jag inte på. Vad jag fått berättat för mig av "proffs" är att det ger mig förtroende hos G att länka till Wiki eftersom Wiki har ett högt förtroende hos G i sin tur. Att länka till Aftonblaskan eller DN är för att ge icke-konkurrenter lite nödvändigt jos och sidan lite trovärdighet, men inte några konkurrenter. Det minst dåliga med andra ord.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Fråga om ankartext
    Av PeterGron i forum Länkbygge
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-08-12, 10:45
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-04-05, 20:32
  3. fråga om pagerank
    Av Hertig i forum PageRank
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-01-24, 08:29
  4. Fråga om google kan en domän hjälpa en annan
    Av kmv i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-03-10, 21:20