Resultat 1 till 17 av 17

Serpen förkortad!

  1. #1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    73
    Hejsan Allihop!

    Idag har jag märkt att serpen har förkortats.

    Förut så har serpen ofta bestått av mer än 10 resultat per sida. Då på grund av platssidor som är kopplade med hemsidor. Detta är nu förändrat och nu visas max 10 resultat per sida. Places är fortfarande dominanta och täcker nästan hela sidor och ger ibland bara plats för tre organiska resultat, här är ett exempel.

    Detta är både positivt och negativt enligt mig. Jag gillar när det är 10 resultat per sida, det är så det ska vara och det var så det var från början. Det negativa är ju att det nog blir lite svårare att nå första sidan när man inte har places kopplat till sin hemsida. Kan tänka mig att en del kommer lida av detta.

    Jag märkte förändringarna idag, 2011-10-13.

    Mvh
    Måns Gullberg
    Måns Gullberg, grundare och SEO-ansvarig på Modifinder AB

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Vi får nog vänja oss med det där framöver oavsett vad man tycker om det eller inte. Söker man exempelvis bara på ordet - städning - och ställer in att man finns i Stockholm är det nu sju organiska träffar. Motsvarande sökning där jag bor (Sjöbo) ger tio organiska träffar, visserligen finns platssidor då också. Skulle tro att det i framtiden kommer se ut som din sökning Måns. Dvs endast tre organiska träffar.

  3. #3
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Det är ju både bra och dåligt.
    Det ger ju ett väldigt lokalt sök på många platser och ibland inga lokala sök alls.

    Jag gillar inte denna utveckling speciellt mycket, men det är bara att vänja sig.
    Google rullar ut fler och fler uppdateringar och de sätter sig själva i större fokus.

    För lokala firmor, som behöver synas överst behövs det ju oftast "bara" en inläggning i Googleplaces för att få en verkligt hög position idag.
    Detta är ju bra för dessa företagen, men sämre för oss optimerare, som timdebiterar

    Som du nämner ovan Urban:
    Det kommer absolut att bli färre organiska träffar visade på första sidan.
    Jag tror även att det kommer komma nya tjänster som gör att Google kommer ta fler positioner själva.

    They want even more money nowdays!
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Det kommer absolut att bli färre organiska träffar visade på första sidan.
    Jag tror även att det kommer komma nya tjänster som gör att Google kommer ta fler positioner själva.
    Det stämmer nog bra det Petter. Jag hittar inte det nu pga av datorbyte men det fanns en bild som visade hur topp 10 såg ut på en sökning i USA som en svenska bloggare hade visat. Där dominerade totalt Google och deras egna tjänster med samarbeten och uppköp nästan hela topp tio. Gällde om jag inte kommer ihåg fel något med mobiltelefoner.
    Någon som kanske kommer ihåg vem som skrev om det?

  5. #5
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Det är ju en trist utveckling tycker jag.
    Då försvinner ju konkurrensen om Googles sökmotor.
    Svårt att peta bort dem själva från de positioner de själva vill ta.

    Det är klart att de vill dominera sin egen sajt, helt klart, med sina egna prylar.
    Det skulle jag oxå vilja göra i deras ställning.
    Jag tror dock att det blir lite overkill från deras sida, tyvärr.

    Vi får se vart det bär hän, men de kommer att ta fler och fler placeringar där de vill ta positioner, helt klart.

    Vore sjysst om du hittade bloggaren, eller bilden.
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  6. #6
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Och här har vi den på Innovatorens blogg med rubriken Google kräver betalning. Och det visar kanske vad vi har att vänta oss.

  7. #7
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Det var en bra post av Stefan.

    Som sagt:

    Google kommer att ta över fler och fler tjänster själva, samt ta betalt för många andra tjänster, de idag erbjuder gratis.
    Trist som fan!
    Men, det är ju människans och företagens natur.
    Mycket skall ha mer och har man makt, vill man ha mer makt.

    Vi får hitta andra vägar eller lösningar för att synas och höras mer i framtiden.
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  8. #8
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    73
    Nu har dem även börjat placera in FETA kartor mitt i serpen. Se bild nedan:

    Måns Gullberg, grundare och SEO-ansvarig på Modifinder AB

  9. #9
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    När jag söker samma sak så får jag inte upp kartorna mitt i serpen.

  10. #10
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    73
    Citat Ursprungligen postat av Micke Visa inlägg
    När jag söker samma sak så får jag inte upp kartorna mitt i serpen.
    Då Google har tusentals servrar så kan det hända att uppdateringen inte gått igenom på alla än. Sitter bredvid Jim och jobbar och jag märker alltid förändringar före honom, det kan ta upp emot en månad innan han ser förändringarna på sin dator, det kan ju också vara dns cache, webbläsare cache osv.

    Jag har i alla fall printscreen som bevis

    Sökningen gjordes på Google.se med sökordet: Flyttfirma Lund
    Måns Gullberg, grundare och SEO-ansvarig på Modifinder AB

  11. #11
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Beror också på varifrån du geografiskt sitter när du söker. Till vänster efter en sökning står vilken plats du söker ifrån. Om man ändrar det till en annan ort kan de ge ett lite annat resultat.

  12. #12
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Okej. Trodde att det var allmänt, personligen har jag valt "Sverige" som plats. Har jag alltid haft, Och mer nu när man håller på med SEO ganska mycket.

  13. #13
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Går väl tillbaka till var du geografiskt är när du tömmer cachen. Kan vara bra att skifta ibland i diskussioner med kunder då man får lite olika resultat beroende på var de sitter.

  14. #14
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    Och här har vi den på Innovatorens blogg med rubriken Google kräver betalning. Och det visar kanske vad vi har att vänta oss.
    I USA har man ingen chans i SERPen längre om sökorden man riktar in sig på är flera 4-5 ord långa.
    Hela Panda uppdateringen är bullshit och går up på att öka deras inkomster enligt mig, vilket de också verkar göra.
    Deras inkomster ökade med 500 miljoner $ senaste kvartalet.

    Bland de största vinnarna efter senaste Pandan 2.5.x finns dessa sidor:

    Yotube <- Google
    Android <- Google
    AOL <- Google partner
    blogspot <- Google

    och bland de största förlorarna Ciao (Bing)....hehe

    Folk som har sidor som är 10 år gamla och som har legat etta i x antal år är plötsligt på 8:e plats över en natt (efter alla "sponsrade" länkar")

    Detta har inte bara blivit ngt som är negativt för de som har hemsidorna, men också de som utför tjänster.
    Eftersom enda sättet att ranka högt nu i USA är antigen att tävla med alla andra och betala för ett helt team som bygger länkar åt en eller så är det bara att strunta i det.

  15. #15
    planas avatar
    plana plana är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    102
    I och med detta verkar det som om Google satsar på den typen av tjänster som är relaterade till fysiska platser, vilket alla sökord eller tjänster på internet inte är.

    Alltså, e-handel i all ära, men många saker faller på distansen. Man vill ju inte klippa sig i en stad 200 mil bort bara för det är billigare där. Städning samma sak.

    Jag tror att om Google gör som dom gör så lämnas arenan öppen för alternativ. Internet är stort och det finns plats för alla. Google har givetvis ambitioner att regera hej vilt men många använder inte Google. Antingen av ideologiska själ eller av ren okunskap.

    Livet och framgången står och faller inte med Google, vilket Google inte alls är särskilt måna att upplysa folk om... Givetvis.

    Många glömmer inte att Google "av misstag" råkade logga lösenord till öppna WiFi nätverk när dom körde runt med sin kamerabil och fotograferade gator och hus...!!

  16. #16
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Google Places är inte alls relaterad till till tjänster, du kan också lägga till dig för produkter.
    Det är Google som bestämmer vilka ord som existerar.

    Vi kan ta städning till exempel, du har rätt ingen vill ha städning från en firma 200 mil bort, men vad händer om du söker på städmaterial?
    Nu finns inte städmaterial på Google Places för Sverige, men sök på cleaning products på Google.se så ska du se.
    Det finns metoder att ta sig in på lokala marknader man inte existerar på.

    Sen är det många som glömmer att Google faktiskt har över 90% av världsmarknaden när det gäller sökningar på nätet.
    För Google är inte bara Google.xxx utan också Youtube, Android m.m

    Sen har jag många vänner som inte använder Google av ideologiska själ, pga som t.ex exemplet du tar upp, men se är de också de som håller i sina pengar hårdast så jag tror inte många blir ledsna över att mina 4-5 vänner bojkottar Google iallafall....


  17. #17
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. CTR i SERPen
    Av Stefan Nilsson i forum Optimering
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-09-19, 16:52
  2. Städa serpen
    Av Bosse i forum Google
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-06-28, 22:56
  3. YouTube i SERPen
    Av Hans i forum Google
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-12-07, 17:49
  4. Siffror i serpen
    Av Artamus i forum Google
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-19, 20:24
  5. engelska serpen
    Av LaoWang i forum Optimering
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-17, 11:59