Resultat 1 till 18 av 18

Sjunkit i serpen

  1. #1
    wahlmans avatar
    wahlman wahlman är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    80
    Har två sökord som jag försöker få upp i serpen. det har gått ganska bra och de har legat still ganska länge ca två månader. Har inte länkat så mycket på slutet men har nu börjat ta tag i det igen. Nu har mina två sökord sjunkit rejält, Det ena 10 placeringar och det andra 20 placeringar. Har inte länkat jätte mycket några om dagen.

  2. #2
    JohanLs avatar
    JohanL JohanL är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    6
    Det kan ju bero på att Google såg din länkstrategi som onaturlig, om du nu skapade en massa länkar under kort tid och sedan slutade.

  3. #3
    wahlmans avatar
    wahlman wahlman är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    80
    Det kan mycket riktigt vara så. För jag hade uppehåll ett tag i mitt länkande. Fast hur länge kan man ha uppehåll i sitt länkande, för att google inte ska se det onaturligt.
    Måste man länka varje dag. eller någon gång i veckan.

  4. #4
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Kollade lite snabbt på den sajten du länkar till i signaturen. Gissar att det är den det gäller?

    Hur som helst, det ser ut att vara mest bloggkommentarer och från det här forumet och ett till, samt en sitewide länk som nog har försvunnit (gissar på en "Senaste kommentarer" widget) som har hittats. Så antingen har ditt länkbygge inte funkat, eller så är det det du behöver sätta igång med. Alltså, att bygga länkar, inte kommentars- och forumlänkar.

  5. #5
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Det finns flera vägar att gå.

    Fler kvalitativa länkar från fler olika domäner är en bra början

    - Lägg till dig på de olika länk katalogerna som finns. Sök på länkkataloger här inne.
    - Använd dig av opensiteexplorer.org för att se vart dina konkurrenter får sina länkar ifrån. Skapa länkar från samma ställe. Ta de bästa länkarna från de fem översta sajterna på Google.
    - Skapa ett par till satellitsidor som handlar om relaterade sökord och skapa länkar från dem.
    - Försök få till länkbyte inom din bransch.
    - Be om länkar från kompisar eller kollegor. Att fråga kan verkligen löna sig.
    - Länkbyten inne på ehandel.se? Med andra webbshoppar.

    Se även till att skapa perfekt Onpage på din egen sajt.

    Fixa till så att undersidorna visar sökorden i URL istället för att visa Category.aspx?CategoryID=55.

    Koppla gärna ihop en blogg med din sajt, om du kan lösa det med din webbshopsleverantör.
    Bloggen kan ju skapa aktivitet.

    Läs det du kan komma över om länkbygge här inne i den sektionen. Du kommer att hitta ett flertal olika sätt på hur du kan skapa fler länkar till din sajt.
    Senast redigerat av Petter Hedman den 2011-10-18 klockan 22:57.
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  6. #6
    wahlmans avatar
    wahlman wahlman är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    80
    Är inte blogg och forum länkar något bra att bygga länkar på. Vad är satellitsidor för något. Vad menar du med en onpage sajt.

  7. #7
    SEO-philippes avatar
    SEO-philippe SEO-philippe är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    25
    Onpage = sökmotoroptimera din sajt i sig. Använd rätt html och standarder. Sök på sökmotoroptimering så hittar du massvis, det är onpage seo.
    Du måste skapa fler baklänkar som de ovan skriver. Sök på baklänkar seo eller liknande i Google så kommer det upp massvis med tips.

  8. #8
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    OnPage är allt som rör din sajt.
    OfPage är allt som rör sig utanför din sajt.

    Du kan ju kolla din onPage optimering enkelt med hjälp av Sökmotorkonsults Onpage test.
    http://www.sokmotorkonsult.se/verktyg/onpage/

    Du ser enkelt vad som är bra eller dåligt på din sajt, ur seo synpunkt och kan då ta tag i dessa bitar, samt optimera upp din sajt.

    Vad gäller länkarna, så fungerar forum och blogg komentarslänkar bra som en del i din offpage optimering.
    Du behöver få fler olika slags länkar från fler domäner, som pekar in till din sajt, med rätt ankartext.

    Det kan även ha blivit så att det är lite tuffare i din nisch just nu.
    De andra kanske gasar på med länkbygge och vassare OnPage optimering.

    Satellitsidor är vanligtvis bloggar som byggs för att man skall kunna länka in från till den egna sajten.
    Ett tips som Jim gav nyligen var att bygga satellitsidor i en nära angränsande nisch och länka in mot sin sk "moneysite" och även få satellitsidan att ranka högt, samt då kunna få kunder även den vägen.

    Jag rekommenderar alltid att du använder dig av ett par gratisbloggar, med ditt sökord i domänen, som du använder som satellitsidor.
    Jims projekt n.nu är ett lysande exempel av sådan sajt.
    Det är ingen blogg i vanlig betydelse, men n.nu rankar högt och snabbt i de flesta normala nischer.

    Lägg till ett så kallat "buyer keyword" i domänen, så kommer du att ranka högt. Få fler som ser din satellitsajt och kunna länka in till din webbshop.
    Buyer keyword = tex köpa strumpor eller handla strumpor i ditt fall.
    Buyer keyword är även ett bra sökord för att konvertera besökare till kunder.
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  9. #9
    wahlmans avatar
    wahlman wahlman är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    80
    Kollade min onpage optimering där Petter. Det var 94% på det ena sökordet och 93% på det andra. Kändes som om det var bra eller är 100% ett måste.
    Har en blogg som heter strumporochkalsonger.n.nu som jag ej har jobbat så mycket på. Kanske ska jobba mer på den. För att få länkar från den.

  10. #10
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Du kan ju både arbeta med den för att den skall skapa trafik och konverteringar för dig samt även dra länkar från den in till din webbshop.
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  11. #11
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Citat Ursprungligen postat av wahlman Visa inlägg
    Kollade min onpage optimering där Petter. Det var 94% på det ena sökordet och 93% på det andra. Kändes som om det var bra eller är 100% ett måste.
    Allt över 80% i pineberrys test är tillräckligt. Sen är det vissa av parametrarna som är viktigare för att komma högt på sökfraser med högre konkurrens, som t.ex. antal indexerade sidor. Om jag inte miss fel så ger det testet även avdrag ifall man inte har sökfrasen i bold eller italic i brödtexten - detta är en typisk grej som kan hjälpa din sida för att komma upp på en sökfras som saknar konkurrens (man hjälper Google lite på traven med att lista ut vad sidan handlar om). Men att sätta något i bold eller italic hjälper dig inte alls om det är hög konkurrens på sökfrasen. Då är det din sidas trust som kommer att avgöra och sökfrasen i bold blir en fis i rymden.
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

  12. #12
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Jag tycker att jag hamnar relativt högt i serp, när jag använder mig av bold, italic eller understrukningar i texten, även när det gäller lite tuffare nischer.

    Jag förespråkar alltid OnPage optimering, välgjord sådan, innan man går på länkbygget.
    Du får ett försprång i det långa loppet, enligt mig.

    Två liknande sajter, med samma trust, med en sajt, som har perfekt Onpage optimering, ger enligt mig fördelar.
    Det är dock mina teorier, men jag brukar arbeta efter dessa och har tagit mig högt i flera nischer utan större länkbygge.
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  13. #13
    takemetothetops avatar
    takemetothetop takemetothetop är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    49
    Jag lånar tråden lite. Har med en sajt klättrat sedan den startade för två månader sedan, hann upp till plats 10-20 på några sökord jag vill hamna i toppen med. Men plötsligt idag har jag försvunnit från de 100 första sökresultaten på de flesta sökord.

    Vilket av dessa alternativ kan ha pajat mest, som jag förändrade igår...

    1. Skapade 4 helt nya "pages" på sajten, varav 2 helt utan innehåll! Tänkte uppdatera med text senare. (Har satt noindex/nofollow på dessa idag)
    2. Ändrade titeln på sajten, från endast två ord, till cirka 7 ord som beskriver sajten! (För många!?)
    3. Anmälde sajten till cirka 5 kataloger (Från listan på SEO-forum) Annars har jag kanske skaffat en länk om dagen i snitt sedan start.

    Något annat har jag inte gjort senaste dagarna, så vilket av dessa är troligen mitt största misstag? (och går det snabbt att komma tillbaks om man fixar det?)

    Eller kan det handla om s.k. "Google dance"?

  14. #14
    takemetothetops avatar
    takemetothetop takemetothetop är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    49
    Suck, plats 286 med huvudsökordet. Men ej med startsidan, som tidigare låg på plats 15.

  15. #15
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    187
    Har också åkt på rejält med stryk i förrgår och igår på en mängd tidigare välpresterande sökord. I mitt fall kunde jag koppla ihop det med ett par misstag som genererade duplicerat innehåll, på två olika sätt dessutom. Har under dagen upptäckt att det troligen är något annat/mer än de misstagen, som rimligen inte borde ha slagit så hårt. Sitter också och hoppas på någon slags hicka hos Google, men jag är rädd att det är någon permanent algoritmförändring.

    Har du/ni som drabbats något delvis dolt material, bakom flikar eller liknande? Något som skulle kunna uppfattas som cloaking?

  16. #16
    takemetothetops avatar
    takemetothetop takemetothetop är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    49
    Inte på det sättet. Men har döljt affiliatelänkar med pluginet "pretty links" och satt nofollow på dessa länkar, räknas det som cloaking? (man byter alltså url-adress på länken till en "snyggare" adress.)

  17. #17
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Citat Ursprungligen postat av takemetothetop Visa inlägg
    Jag lånar tråden lite. Har med en sajt klättrat sedan den startade för två månader sedan, hann upp till plats 10-20 på några sökord jag vill hamna i toppen med. Men plötsligt idag har jag försvunnit från de 100 första sökresultaten på de flesta sökord.

    Vilket av dessa alternativ kan ha pajat mest, som jag förändrade igår...

    1. Skapade 4 helt nya "pages" på sajten, varav 2 helt utan innehåll! Tänkte uppdatera med text senare. (Har satt noindex/nofollow på dessa idag)
    2. Ändrade titeln på sajten, från endast två ord, till cirka 7 ord som beskriver sajten! (För många!?)
    3. Anmälde sajten till cirka 5 kataloger (Från listan på SEO-forum) Annars har jag kanske skaffat en länk om dagen i snitt sedan start.

    Något annat har jag inte gjort senaste dagarna, så vilket av dessa är troligen mitt största misstag? (och går det snabbt att komma tillbaks om man fixar det?)

    Eller kan det handla om s.k. "Google dance"?
    Vi kan säga som så, det är garanterat inte alternativ 2 och 3, vilket lämnar kvar alternativ 1 eller något annat. Men alternativ 1 låter snarare som något som borde straffa hela din site, low quality pages. I ditt fall verkar det snarare som om något har bestraffat din main page enbart.

    Du kan skicka ett PM med keyword och hemsida så kan jag titta på det under dagen.

  18. #18
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Handlade det inte om en ny site?

    Då kan detta fenomen uppstå, inget att oroa sig för i det korta loppet, tycker jag.

    Bara fortsätta skapa bra relevant innehåll, inte överdriva med länkbyggandet ... ja, fortsätt som vanligt, håll koll på förändringar i SERP, så ska du se att du snart är tillbaka ...

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Serpen förkortad!
    Av Måns Gullberg i forum Nyheter
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-11-02, 16:20
  2. CTR i SERPen
    Av Stefan Nilsson i forum Optimering
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-09-19, 16:52
  3. YouTube i SERPen
    Av Hans i forum Google
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-12-07, 17:49
  4. Siffror i serpen
    Av Artamus i forum Google
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-19, 20:24
  5. engelska serpen
    Av LaoWang i forum Optimering
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-17, 11:59