Resultat 1 till 8 av 8

Satellitsidor

  1. #1
    wahlmans avatar
    wahlman wahlman är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    80
    Vad är satellitsidor för något. Ser att man kan skaffa inlänkar genom att skaffa det.

  2. #2
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Det är separata webbsajter vart huvudsakliga syfte är att länka till din huvudsajt.
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

  3. #3
    wedholms avatar
    wedholm wedholm är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    141
    Med hjälp av genomtänkta satellitsajter kan du få mycket relevanta länkar till din huvudsajt. Här är lite saker du bör ha i åtanke.

    • Lägg dina satellitsajter på ett annat webbhotell för att få länkar från annat IP-nummer. Diskuteras mer här
    • De ska vara i samma eller närliggande nisch som din huvudsajt. Kopiera dock inte huvudsajtens innehåll rakt av utan lägg upp unika texter.
    • Länka genomtänkt och med måtta.
    • Bygg mycket länkar till dina satellitsajter. En sajt utan inlänkar saknar helt styrka och kommer inte gynna huvudsajten nämnvärt.
    • Länka inte till satellitsajterna från huvudsajten.
    • Länka inte mellan satellitsajterna.
    • Varje sida ska ha texter på minst 300 ord per sida.
    • Ha en bild per sida där det länkade sökordet finns med i alt-attributet.
    • Ha med det länkade sökordet i huvudrubriken på sidan där länken placeras.
    • Placera länken/länkarna tidigt i texterna. Gärna första förekomsten av sökordet.
    Ftg: Wedholm AB | Shop: Bandana | Blogg

  4. #4
    AndersIvars avatar
    AndersIvar AndersIvar är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    207
    Jag har ett antal sattelit sidor som jag jobbar med och dom är inte hemliga. Googla oljerock så ser du den första träffen som är min sattelit och den andra träffen är min butik.

    Så får du en ide av hur jag jobbar! =)

  5. #5
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Jag tycker ni glömmer det viktigaste - nämligen att satellitsajten ska ranka och konvertera precis som den vanliga sajten. Till exempel like box för att få fans till sin sida på Facebook, prenumerationsruta för nyhetsbrev, telefonnummer att ringa till, länkar till utvalda produkter, en sales pitch osv. Man kan även ha samma design på satellitsajten som huvudsajten för att få bättre igenkänning. Några satellitsajter jag nyligen byggt till kunder är halloween.se, billiga-bilder.se, pormaskar.se och takdusch.se. Ett annat exempel är banktrelleborg.nu som är en satellitsajt för Sparbanken Öresund och deras bankkontor i Trelleborg.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  6. #6
    wahlmans avatar
    wahlman wahlman är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    80
    Tack för alla otroligt bra tips man får på detta forum.

  7. #7
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren Visa inlägg
    Jag tycker ni glömmer det viktigaste - nämligen att satellitsajten ska ranka och konvertera precis som den vanliga sajten. Till exempel like box för att få fans till sin sida på Facebook, prenumerationsruta för nyhetsbrev, telefonnummer att ringa till, länkar till utvalda produkter, en sales pitch osv. Man kan även ha samma design på satellitsajten som huvudsajten för att få bättre igenkänning. Några satellitsajter jag nyligen byggt till kunder är halloween.se, billiga-bilder.se, pormaskar.se och takdusch.se. Ett annat exempel är banktrelleborg.nu som är en satellitsajt för Sparbanken Öresund och deras bankkontor i Trelleborg.
    Jag trodde att samma design gjorde att G förstog att detta var en satellit och därmed gav mig minuspoäng? Eller du kanske menar att design och theme inte är samma sak? Samma färg på header kanske räcker för att ha samma "design" ?

  8. #8
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Att skapa satellit sidor är ibland lite små farligt, för G ser det som ett sätt att fejka länkar till sin egen sida.
    Men det verkar gälla totalt olika regler när man blir slappad av G för satellitsidor.

    Ta t.ex så kallade linkweels eller satellitsidor som AndersIvar har gjort.
    De verkar funka hur bra som helst på svenska sidor medans på engelskspråkiga sidor är det oftast kört samma sekund G hittat länken.
    Det har varit sen den första Pandan, men jag har ingen aning om varför det är så olika, men det är nog inte fel att tro att det är pga mycket högre konkurrens på engelska keywords vilket betyder fler länkar till satellitsidorna för att skapa "link juice"

    En sak vet jag dock, när man ska komma förbi sidor i topplaceringar som har satellitsidor som går att spåra tillbax till sidan de länkar till och man själv använder Wedholms tips för sina egna satellitsidor, så är det hur enkelt som helst att passera dem, ibland tar det knappt en vecka.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. En fråga om satellitsidor
    Av Johnz i forum Optimering
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2011-12-26, 22:06
  2. Satellitsidor på samma webbhotell
    Av nasspray i forum Länkbygge
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-10-19, 20:04
  3. Satellitsidor med samma innehåll
    Av Nils Nilsson i forum Domänen
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-01-21, 10:20
  4. När är det bättre att 301a satellitsidor?
    Av SEOgeek i forum Länkbygge
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-12-02, 09:50
  5. Satellitsidor
    Av claeslund i forum Optimering
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-06-03, 11:19