Resultat 1 till 9 av 9

Statcounter går ned, problem med sidvisning

  1. #1
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Kör Statcounter på en del av mina och mina kunders sidor, inte snikvarianten utan betalversionen.
    Men deras system verkar ibland ligga nere, vilket innebär att sidorna som Statcounterscripet finns på inte visas, utan webbläsaren tar fram sidan men bara källkoden och bakgrunden kan fås fram, inget annat.

    Eftersom jag har Statcounters webbplats som startsida ser jag att de gångerna den sidan inte laddas, laddas inte de sidor deras script finns på heller.
    Det verkar vara lite väl ofta nu.

    Så funderingen är.
    När Statcounterservern går ned så släcker den de sidor scriptet finns på;
    Rätt eller fel?
    Om det är rätt så lär det nog finnas något sätt att komma förbi detta så att sidorna visas trots att Statcounter ligger nere.
    Gäller i detta fall html-sidor.

  2. #2
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Steg 1 är att se till att scriptet inte ligger i nån form av tabell. Utan utanför alla tabeller och så långt ned mot </body> som möjligt. Det är möjligt att det trots detta buggar ur om deras server går ned..det beror nog lite på webbläsaren och hur deras lösning fungerar rent tekniskt.
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  3. #3
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Ok, tack Hjalmar.
    Tittade som hastigast på några sidor och tja hm det där med tabell verkar vara en gemensam faktor.
    Ditt rykte kommer förbättras när jag kunnat verifiera det.

    Edit: Stämde Hjalmar. Så tackar, får flytta ut scriptet på de sidor där det ligger i en tabell. Det bör väl gälla samma förhållande för andra element också om det ligger däri?
    Senast redigerat av Urban G den 2006-09-12 klockan 11:17.

  4. #4
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Jag testade lite nu med en minisida och kan inte direkt påstå att jag kan återskapa problemet här lokalt med en enkel design iaf (om jag anger en helt tokig url så tar det runt 5 sek innan sidan laddar - när dns rapporterar att hostnamnet inte finns). Tabellerna laddar fint trots brutna image och script/src-element. Det är möjligt att det blir annat läge om det är mera komplicerade sidor. Hursomhelst så är det ett bra råd att lägga sån där info långt ner i sidan - så till vida att det är viktigare för dig med snabb laddningstid än med exakt korrekt statistik. Det kan ju vara så att en marginell grupp användare har så långsam uppkoppling att de avbryter nedladdningen av din sida innan deras browser har hunnit läsa in och exekvera statcounter-scriptet.
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  5. #5
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Testade genom att öppna några sidor på min dator med sladden till bredbandet utdragen, alltså inte inaktiverad uppkoppling. Det bör motsvara samma sak som om Statcounter ligger nere.
    Då visades inte sidor där scriptet låg i en tabell men den sida där det låg utanför visades.

  6. #6
    dr phils avatar
    dr phil dr phil är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    50
    Hm, att detta problem kunde uppkomma har jag inte tänkt på. Klart irriterande företeelse. Tur man alltid lagt koden precis ovanför sista bodytaggen av ordning & redaskäl.

    Finns det nån speciell orsak till att koden lades i en tabell?

  7. #7
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Finns det nån speciell orsak till att koden lades i en tabell?
    Nej, faktiskt inte. Men eftersom det var en siddesign i tabellform för övrigt så hamnade den där. Hade räkneverket varit synligt hade det funnits en praktiskt nytta av att lägga det i en tabell för att få det innanför den övriga strukturen.

    Samtidigt kommer då frågan hur divar och andra element på sidan hanterar detta om koden ligger i dessa?
    Har en viss praktiskt betydelse om räkneverket skall vara synligt.

  8. #8
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Du kan antagligen med php eller asp script kolla om deras server är nere eller inte. Om den är nere, så skriver du inte ut räknaren.

    Exempel i php för easy counter:

    if(!file_get_contents("http://www.easycounter.com/counter.php?minsajt")) { echo "nere"; }

  9. #9
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Hmmmmmm.. ingen vidare lösning.. den kommer ju att få php-koden att avstanna tills timeouten inträffar eller servern svarar. Hela grejen med att ha laddningen via javascript är ju att den laddas asynkront via browsern istället för serverside. Lika med mindre fördröjning för slutanvändaren.

    Ett alternativ är ju avancerade lösningar som körs i bakgrunden på servern och testar tillgängligheten var tionde minut eller liknande, men det är väl lite överkurs i detta fallet när problemet kan lösas genom att lägga scriptet utanför tabellerna.
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Problem med svenska tecken phplinkdirectory
    Av craj i forum Optimering
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-03-20, 17:28
  2. 2 problem med css meny
    Av Obbe i forum Övrigt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-02-01, 21:09
  3. Samma info på 4 sajter, problem!!!
    Av Alfons74 i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-01, 20:52
  4. Problem med databaskoppling?
    Av Jim Westergren i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-25, 14:22
  5. Problem med Wordpress
    Av Princip i forum Övrigt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-02-21, 23:19