Resultat 1 till 3 av 3

Storskaligt satellitbygge

  1. #1
    bjornstroms avatar
    bjornstrom bjornstrom är inte uppkopplad Avstängd
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    2
    Jag har tänkt göra ett större sattelitbygge och tänkte be om lite tips.

    Jag har en huvudsajt, ex: bilverkstad.se, där jag har ett gäng optimerade undersidor för olika städer, ex: bilverkstad.se/stad1; bilverkstad.se/stad2 osv.
    Jag har sedan en domän, ex: däck.se, där jag tänkte bygga mina satelliter. Satelliterna/satelliten ska optimeras för sökorden ”däck + stad” och leverera relevant trafik samt djuplänkar till huvudsajten.

    Det jag sitter och funderar över är följande:
    1. Ska jag lägga upp subdomäner eller kataloger för de olika städerna på däck.se. Alltså stad1.däck.se, stad2.däck.se eller däck.se/stad1, däck.se/stad2.
    2. Från stad1.däck.se alternativt, beroende av beslutet i fråga 1, däck.se/stad1 vill jag länka så optimalt som möjligt till bilverkstad.se/stad1. Ska jag länka sitewide eller i texten?

    Fördelen med att ha subdomäner innebär att jag får fler länkar till huvudsajten från unika domäner. Det kommer även bli naturligt att exempelvis länka sitewide från stad1.däck.se till bilverkstad.se/stad1. Fördelen med att lägga allt på samma domän blir att jag kommer få en starkare sajt som länkar till huvudsajten. Här kan såklart även se till att katalogen /stad1 länkar sitewide till undersidan bilverkstad.se/stad1.

    Även om textlänkar skulle innebära bättre placeringar för bilverkstad.se/stad1 så bör man enligt mig även ha i åtanke att sitewide-länkar borde skicka vidare fler besökare, och just besökare är ju alltid det primära målet.

    Det finns såklart massa olika lösningar. Ett alternativ är att länka sitewide med huvudsajtens url från hela satelliten och därefter slänga in textlänkar från städernas undersidor.

    En annan sak att spekulera i är vad google ser som mest relevant länk till bilverkstad.se/stad1: En länk från däck.se/stad1 eller från stad1.däck.se. Å ena sidan säger mig något att om onpage-optimeringen utförs korrekt kommer betydelsen av urlen vara försumbar. Å andra sidan kan det tänkas att google tycker att subdomänen är mer relevant då "hela sajten" handlar om stad1.


    Förslag, tips, erfarenheter och ideér mottages tacksamt!

  2. #2
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Hej. Kör subkataloger. En sitewide länk i footern skyfflar dåligt med trafik, en i sidebar bättre. Enl. mig om man utformar undersidorna rätt så skyfflar incontent bäst. Eller att du lägger 1 incontent länk sedan knappliknande länk också. Tänk på att länka olika så att det inte är ett tydligt mönster. Lägg dina satelit sidor på olika CNÄT(skaffa en vps med fler ip'n rekommenderar glesys). Relevans är överskattat men fortfarande bra, om det är subdomän eller subkatalog tror jag inte har betydelse. Det blir enklare för dig att länkbygga om du kör subkataloger eftersom du då drar nytta av huvud domänen. Länka inte till din huvudsida från början utan låt satelit sidorna växa lite själva först. Ha tålamod. Bygg inte enbart länkar från exakt samma ställe. osv. Länka inte enbart till din sida. Kross länka inte satelliterna.

    Jag hade varierat länkbyggandet mot din huvudsajt med sitewide + incontent.

    Ja jag skriver röriga inlägg. lycka till.

  3. #3
    bjornstroms avatar
    bjornstrom bjornstrom är inte uppkopplad Avstängd
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    2
    Hej!

    Tack för dina åsikter! Dock blir jag lite förvirrad när du dels säger "kör subkataloger" men därefter förespråkar användning av olika c-nät och avhållsam sammanlänkning. Jag tolkar det som tips om jag skulle gå emot ditt första råd att använda subkataloger, eller missuppfattar jag dig?

    Att variera länkbyggande med sitewide + icontent blir väl lite meckigt om jag bara kör en enda satellit?

    Det här med att låta satelliterna växa innan man länkar till huvudsajten har jag tidigare förespråkat, dock har jag börjat fundera efter lite oroväckande läsning om värdet av nya länkar i gammalt content. Helst vill jag ju ha en textlänk direkt från startsidan, men om google indexerar startsidan innan länken är där ska den enligt Seowizz tappa i värde. Se artikel: http://www.seowizz.net/2011/03/links...ss-weight.html
    Senast redigerat av bjornstrom den 2011-10-24 klockan 17:42. Anledning: syftningsfel

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)