Resultat 1 till 5 av 5

Utdelning av CPC

  1. #1
    Johnzs avatar
    Johnz Johnz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    176
    Hej,

    Hur mycket utdelning får jag per klick om CPC enligt Google-verktyget är 10 kronor? Jag har hört att jag ska få 60 %, alltså 6 kronor. Stämmer detta?

    Till min andra fråga. Är CPC beroende hur jag ligger i SERPen eller är det oberoende? Låt oss säga jag ligger #5. Får jag lika mycket per klick som han som ligger #1 eller skiljer sig detta procentuellt något?

    Tack!

  2. #2
    nestaks avatar
    nestak nestak är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    121
    Mina erfarenheter är att man skall ta CPC volymen/statistiken med en nypa salt. Du bör få 3-6 kr av det belopp (10 kr) som det står på GKT.

    Sen har har jag ibland fått det tiodubbla betalt för endast 1 klick på vissa annonser. Besökaren har då kanske gjort ett avslut på målsidan också, så det kan nog bero på det.

  3. #3
    Johnzs avatar
    Johnz Johnz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    176
    I nuläget får jag inte ens en bråkdel av vad jag borde få och helt fel annonser visas på min webbplats. Kan det bero på att jag la till AdSense senast igår? Jag antar det och hoppas Google snart ändrar de annonser som visas på min webbplats till de rätta. Kan olika annonsformat få olika utdelningar? Kan det vara så att en del företag vars annonser jag vill ska visas på min sida inte stödjer 360x280 formatet eller kör med endast textannonser? Jag kör för tillfället med endast bildannonser.

    Jag håller med dig om avslutsgrejen. Det känns logiskt att de AdSense-klick när personen klickar sig vidare på sidan borde få mer utdelning än en person som direkt lämnar.

  4. #4
    nestaks avatar
    nestak nestak är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    121
    Ja, det kanske är så. Du får helt enkelt avvakta lite, iaf ett par dagar och kolla din sajt då. Ifall du har fått relevantare annonser.

    Det kan även vara så att som du säger, att ett företag inte har en viss annons-format. Då tror jag att google automatiskt visar nästa annons som borde vara så relvant för dina besökare som möjligt. Men jag har även läst att om du surfar och söker på nallebjörnar och har en sida om apelsiner, så kan nallebjörnar komma upp som reklamer på din sajt. Vet dock inte om det är sant eller ej för det är inget jag personligen upplevt.

  5. #5
    Johnzs avatar
    Johnz Johnz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    176
    Hört det från andra också men det har bara hänt mig i ett fåtal fall. Fast mestadels har de annonser visats på sidor som inte haft något annat relevant material att visa. Kanske visades de annonser just därför att det inte fanns något annat att visa så Google pumpade in lite skit som jag tidigare kollat på. Ren och skär gissning.

    Idag lyckades jag få en relevant annons vid en sidvisning fast sedan kom de vanliga konstiga tillbaka. Äh, får lugna mig lite och se om det kanske fixar till sig med tiden. Vet i alla fall på att en annan sida jag har visar enbart ett fåtal relevanta annonser och that's it så det kommer kanske allt eftersom annonsen får bakas lite.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Öka CPC
    Av daaajM i forum Affiliate / AdSense
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-09-21, 18:21
  2. Varierande CPC
    Av Legendarisk i forum Google
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-02-07, 22:43
  3. Analytics visar inte Cpc som trafikkälla
    Av Maltie i forum Övrig internetmarknadsföring
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-09-30, 16:47
  4. Adwords, sjukt hög CPC
    Av grossank i forum Google AdWords
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-08-28, 12:38
  5. Val av land för hosting av internationell sajt
    Av Mangee i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-11-28, 17:57