Resultat 1 till 5 av 5

Hur skall jag döpa artiklarna i e-butiken?!

  1. #1
    lukasbrismans avatar
    lukasbrisman lukasbrisman är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    27
    Hej på Er!

    Håller på o bygger upp en ny e-butik. Men nu är frågan vad fasen jag skall döpa produkterna till.

    Exempel:
    Träningsbänk heter "Body Solid Preacher Curl Bench GPCB329" både hos leverantör och prisagenter men namnet är mer eller mindre obegripligt för besökare och ingen lär väl googla på det produktnamnet? I mina öron känns "Bänk för bicepscurl GPCB329" eller liknande som en bättre idé.

    Någon som kan redogöra för fördelar respektive nackdelar med de olika valen?

    Om någon vill hjälpa mig litegranna så kan jag skicka över URL till betasiten i PM.

    Tackar på förhand!
    none

  2. #2
    SEO-philippes avatar
    SEO-philippe SEO-philippe är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    25
    Hejsan.

    Det beror helt på vad du vill optimera för...

    Google så hittar du massvis...

    här är en länk jag hittade snabbt:
    http://www.palmerwebmarketing.com/bl...erce-seo-tips/

    Inte mkt till hjälp där, men du hittar säkert det du söker på Google

  3. #3
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Betasite innebär att du inte har någon tidigare statistik och också har lite svårigheter att köpa sponsrade länkar av Google för att se vad folk söker på och i vilken omfattning.

    Du måste börja med en nyckelordsanalys för att veta vad du skall optimera för.
    1) Titta på dina konkurrenter och vilka ord de använder för motsvarande produkter
    2) Använd Google Key Word Tool https://adwords.google.com/select/KeywordToolExternal för att få lite idéer om vilka ord som kan gälla för dina produkter. Antalet sökningar du får fram där kan du ta med en nypa salt, det kan vara mycket felaktiga ibland. Men du får olika förslag på ord i alla fall.
    3) Gör en vanlig sökning i Google och se vilka sökbegrepp de lägger till längst ned. ”Sökningar relaterad till…”
    4) Produkterna används nog ute hos föreningar, träningslokaler, klubbar, gym, etc. Besök deras hemsidor och se vad de kallar dem för.
    5) Använd Googles utökade sökning (den till vänster efter den första sökningen) se om du har bloggar som skriver om redskapen och om det finns fler namn på dem.

    Fördelen att använda de ord som är mest vanligt förekommande är att det ger den största trafiken till din webbplats om du ligger bra till vill säga.
    Men man skall inte förakta de fullständiga produktnamnen heller eftersom de kan användas också av de som söker. Och tar man sig tid att skriva in det fullständiga långa namnet är man kanske rätt så intresserad, eller söker efter en manual, reservdelar etc.

    Det brukar inte vara så svårt att få med både det korta ordet och det långa när man lägger upp en e-butik. Lite beroende på konstruktionen. Dessutom har du bildsökningen du kan använda dig av när du döper bilderna till produkterna.

    Tror att du kan klara dig en bit framåt med mina tips här.
    Senast redigerat av Urban G den 2011-10-29 klockan 19:48. Anledning: korr

  4. #4
    Martin_Gs avatar
    Martin_G Martin_G är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    110
    I min e-butik kan man ha artikel namn, benämning, produkbeskrivning och titel på sidan. Tror att artikelnamn har minst betydelse ur Seo-aspekt. Jag försöker ha artikelnamn sommatchar kraven i ekonomisystem.
    Benämning kan vara hela produktnamnet och titeln kan vara ditt förslag på kortare artikelnamn.
    Sen får man ju se till ha med sina sökord i produktbeskrivningen. En klar men omfattande produktbeskrivning, vilket ger bra naturliga länkar.

  5. #5
    lukasbrismans avatar
    lukasbrisman lukasbrisman är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    27
    Tack för era tips! Givetvis har jag gjort sökordsanalyser men dessa riktar sig främst mot kategorierna. Typ "Träningsbänkar", "Kettlebells", osv. Dit kommer främsta länkarbetet att ske.

    Jag har nu börjat döpa om artiklarna i butiken till mer begripliga namn som jag nämnde ovan. Men givetvis har jag med produktnamnet som leverantören (och prisagenterna) angivit under produktbeskrivningen. Känns som det är det bästa valet ur både konverteringssynpunkt likväl SEO.

    Exempel:
    "Body Solid Plate Load Lat Machine GLM83" blev "Kombinerad Lats- och Roddmaskin för Lösa Viktskivor".

    Borde väl vara det bästa valet?
    none

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Hur många sökord skall jag ha?
    Av nestak i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-02-08, 17:12
  2. Kan någon svara på vad jag skall göra.
    Av JBS Marketing i forum Google
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-21, 04:11
  3. Döpa bilder
    Av bostadsajt i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-16, 07:45
  4. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-09-14, 14:09
  5. Skall jag lägga bloggen på första sidan eller RSS
    Av the-million-dollar-man i forum Optimering
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-04, 19:50