Resultat 1 till 10 av 10

"Satellitsidor"

  1. #1
    cano404s avatar
    cano404 cano404 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    5
    Hej SEO-Forum.se!
    Jag är rätt så ny inom SEO, har läst på väldigt mycket men när man ska praktisera det man har "lärt sig" så kommer alltid frågetecken upp i huvudet på en.

    Min fråga lyder som sådan:
    Om jag bygger upp en massa egna "satelitsidor" ex. blogspots och wordpress. Är det dumt och skapa flera bloggar på samma konto som man kan göra på wordpress och blogspot. dvs ha 5st på blogspot men att det är kopplade till samma konto. Är jag "nojjig" för att jag tror att Google kommer att förstå att det är samma person bakom alla 5st bloggar och försöker köra en länkstrategi.

    Är väldigt tacksam för ett svar!

    Tack på förhand!
    /Cano404

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586

  3. #3
    cano404s avatar
    cano404 cano404 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    5
    Tack för alla 8:a trådar, mkt intressant och värdefull läsning.
    måste tyvärr meddela att jag inte blir klokare så jag ska försöka formulera det bättre:

    Om jag har ett gmail konto och skapar 3 olika bloggsidor där jag fyller dom med informativ och ny text varje gång och självklart så länkar jag dem till min landningssida för "tjänst A". Blogg nummer 2 likadant fast till "tjänst B osv.. men alla tre blogspot/wordpress sidor är på samma "konto" och länkar till samma sida ( men olika landningsidor ). Leder det till problem? märker Google att jag har 3st blogspots sidor som leder till samma sida ( fast olika landningssidor) och "bromsar in den länkkraft jag får av blogsidorna?

    Är det bättre att skapa alla tre sidor på olika konton dvs separera allt, så att det ända dom har gemensamt är att det länkar till samma sidor?

  4. #4
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Citerat från Wedholm från första länken som Urban länkade:
    Med hjälp av genomtänkta satellitsajter kan du få mycket relevanta länkar till din huvudsajt. Här är lite saker du bör ha i åtanke.
    Lägg dina satellitsajter på ett annat webbhotell för att få länkar från annat IP-nummer. Diskuteras mer här
    De ska vara i samma eller närliggande nisch som din huvudsajt. Kopiera dock inte huvudsajtens innehåll rakt av utan lägg upp unika texter.
    Länka genomtänkt och med måtta.
    Bygg mycket länkar till dina satellitsajter. En sajt utan inlänkar saknar helt styrka och kommer inte gynna huvudsajten nämnvärt.
    Länka inte till satellitsajterna från huvudsajten.
    Länka inte mellan satellitsajterna.
    Varje sida ska ha texter på minst 300 ord per sida.
    Ha en bild per sida där det länkade sökordet finns med i alt-attributet.
    Ha med det länkade sökordet i huvudrubriken på sidan där länken placeras.
    Placera länken/länkarna tidigt i texterna. Gärna första förekomsten av sökordet.

    Så som du hade tänkt dig kommer ju att spricka i och med att blogspot har samma ip på "alla" bloggarna. Tänk på att ha olika webbhotell, Eller annan serverplats med en UNIK ip. Finns en uppsjö av lösningar för detta. Men att ha olika bloggar som man skriver olika contents på fast samma nisch är inte fel.

    Men varför just bara bloggar? Du kan ju även skapa rena informationssidor på många gratistjänster såsom n.nu.


    men alla tre blogspot/wordpress sidor är på samma "konto" och länkar till samma sida ( men olika landningsidor ). Leder det till problem? märker Google att jag har 3st blogspots sidor som leder till samma sida ( fast olika landningssidor) och "bromsar in den länkkraft jag får av blogsidorna?
    1. Som ovan, blogspot går på samma ip. Ingen bra idè att ha olika bloggar på samma ip som fungerar som satellitsidor.
    2. Att ha 3 olika sidor med olika ip-nummer som då också skulle kunna länka till samma landningssida är ju bara bra. varje unik hemsida med unik ip ger dig en unik länk.
    3. Jag tror heller inte (men är inte säker) på att det är så smart att köra samma gmail på din blogspot som satellitsida. Speciellt inte om du sammtidigt kör webmaster tools och analytics på samma mail.

    Hoppas detta hjälpte dig lite till

    /micke

  5. #5
    cano404s avatar
    cano404 cano404 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    5
    Till Micke:Hej,
    Tack för ditt svar.

    Med andra ord så måste man separera allt man gör, för att få det och se så naturligt ut som möjligt.
    Jag tog bara bloggar som ett exempel, är väl medveten om andra möjligheter tack vare alla er här på forumet.
    Det jag egentligen ville få reda på var något jag själv har misstänkt men ibland måste man får höra det av någon annan och helst någon som har en aning eller helst mycket bättre koll än vad man själv har .

    Men då skulle jag vilja påstå att man för ordentligt dokumentation på vad man har gjort, alla konton, alla mail etc. och det är ett MÅSTE för att hålla kolla på hela "karusellen".

    Det är väl som allt annnat här i livet: "det finns inga genvägar".
    Ska man göra något ordentligt som håller länge så får man sätta in bra många timmar i det man gör.

    /Cano404

  6. #6
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Precis. Jo att dokumentera är ju ett smart alternativ. Själv är jag urkass på detta. Men jag har det någorlunda strukturerat på burken och backuper så det ordnar sig ändå i slutändan.

    Men detta med mailkonton. Det var mer som jag menade om man skulle ha just blogspot eller något med anknytning till samma konto som du har på satellitsidan så kan det vara bra att ha olika. Att ha samma konto som folk kan maila till med t.ex. kontaktformulär eller liknande så personen i fråga inte känner igen mailen kan man ju ha. Tror nog också att googles spindel inte direkt ser det på samma vis då. Men just det om mailkonton tror jag andra här på forumet kan mycket bättre än jag.

    Hur menar du med måste man separera allt man gör?


    /Micke
    Senast redigerat av Micke den 2011-11-01 klockan 14:38.

  7. #7
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    En annan sak du skulle kunna göra är att du har en domän med en relevant hemsida som har med något om din huvudsida att göra. Och i denna domänen kan du skapa en underdomän som har en blogg. Då bygger du på med relevant content och nya länkar automatiskt som du skriver i bloggen, Det ökar även sannolikheten att dina sidor blir indexerade snabbare o.s.v.

  8. #8
    Anders Tibblings avatar
    Anders Tibbling Anders Tibbling är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    329
    cano404s: det finns en enkel metod för det du vill göra och enligt fåglar som kvittrat i mitt öra så kan följande metod fungera.

    Säg att du vill ranka på sökfrasen "sms lån". Du skapar 6st domäner som innehåller "sms lan" eller "sms" och "lan" separat.
    Du fyller dessa domäner med mänger av information som relaterar till det du vill ranka på. 700 - eller 1500 ord per webbplats.

    Sen ser du till att pumpa på med mängder av länkar mot samtliga domäner samtidigt. Du har ju lagt dessa konton på olika IPnummer.
    Fyll sajterna med ord och pumpa loss med länkar på alla sajter på en gång. Affiliatesnubbar är oftast snåla så jobba på hårt med kontinuitet.

    Tricket är att peka om dina domäner med 301-or. Har du slungat på med 1000-länkar varje månad så bygger du relevanskraft mot ett mål.
    Pumpa på med tonvis med länkar och peka om en webbplats i taget till din fetingsida. Google kommer aldrig fatta vad som hänt ändå...
    Domäner byter ägare, inget konstigt med det. Det intressanta är att du kan använda varenda "skanky" metod du vill för allt tvätta bort allt när du pekar om.
    Google omvärderar ompekade sajter och ser dem som nya resurser. Så, pumpa hårt och ge dina satteliter tonvis med länkar!

    Du kan tjäna 20 gånger pengarna eller mer om du är villig att fräsa på rejält. Inte för att jag på något sätt skulle använda denna metod för toppranking av tunga sök, men andra kan! Ge det ett år och dra in 10K per månad och mångdubbla det efter hand. Det ät värt besväret och G kommer aldrig fatta vad som händer.

    Kör hårt! // A

  9. #9
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    cano404s: det finns en enkel metod för det du vill göra och enligt fåglar som kvittrat i mitt öra så kan följande metod fungera.

    Säg att du vill ranka på sökfrasen "sms lån". Du skapar 6st domäner som innehåller "sms lan" eller "sms" och "lan" separat.
    Du fyller dessa domäner med mänger av information som relaterar till det du vill ranka på. 700 - eller 1500 ord per webbplats.

    Sen ser du till att pumpa på med mängder av länkar mot samtliga domäner samtidigt. Du har ju lagt dessa konton på olika IPnummer.
    Fyll sajterna med ord och pumpa loss med länkar på alla sajter på en gång. Affiliatesnubbar är oftast snåla så jobba på hårt med kontinuitet.

    Tricket är att peka om dina domäner med 301-or. Har du slungat på med 1000-länkar varje månad så bygger du relevanskraft mot ett mål.
    Pumpa på med tonvis med länkar och peka om en webbplats i taget till din fetingsida. Google kommer aldrig fatta vad som hänt ändå...
    Domäner byter ägare, inget konstigt med det. Det intressanta är att du kan använda varenda "skanky" metod du vill för allt tvätta bort allt när du pekar om.
    Google omvärderar ompekade sajter och ser dem som nya resurser. Så, pumpa hårt och ge dina satteliter tonvis med länkar!

    Du kan tjäna 20 gånger pengarna eller mer om du är villig att fräsa på rejält. Inte för att jag på något sätt skulle använda denna metod för toppranking av tunga sök, men andra kan! Ge det ett år och dra in 10K per månad och mångdubbla det efter hand. Det ät värt besväret och G kommer aldrig fatta vad som händer.

    Kör hårt! // A
    Så när skulle det vara dags att sätta 301-or? Väntar man för länge kommer ju G med sannolikhet se detta som spam och onaturliga länkar. Men om man är j*vligt snabb så kanske det funkar. Men som du med säger, Det är verkligen ingen metod jag skulle våga mig in på.

  10. #10
    Anders Tibblings avatar
    Anders Tibbling Anders Tibbling är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    329
    Citat Ursprungligen postat av Micke Visa inlägg
    Så när skulle det vara dags att sätta 301-or? Väntar man för länge kommer ju G med sannolikhet se detta som spam och onaturliga länkar. Men om man är j*vligt snabb så kanske det funkar. Men som du med säger, Det är verkligen ingen metod jag skulle våga mig in på.
    Man få göra det efter hand helt enkelt. Detta är inte metoder jag förespråkar. Men det är givetvis kul att testa effekterna av lite fulmetoder om man inte nöjer sig med tankeexpriment

    Mvh Anders

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. "Onaturliga länkar har upptäckts" ("notice of detected unnatural links")
    Av Michael Bingmert i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-09-28, 17:41
  2. Sökning på "webben" kontra "sidor från Sverige"
    Av Rawland Hustle i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-09, 13:31
  3. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-03, 08:51
  4. Hur lokalt är "local" - META NAME="Distribution"
    Av Ametz i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-18, 00:02
  5. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-06, 15:29