Resultat 1 till 19 av 19

Köpa utgången domän

  1. #1
    Waldos avatar
    Waldo Waldo är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    226
    Är ute efter tips för att köpa utgångna .se-domäner. Dessa släpps ju 00:00 och de gånger jag försökt har dessa redan blivit reggade.

    Jag köper normalt sett mina domäner genom loopia, får en faktura via mail och dagen efter är domänen bokad. De utgångna domäner som jag försökt köpa blir reggade hos .se nic under natten vilket jag inte kan göra med loopia. Det jag undrar är om det finns något ombud där jag kan betala via kort så att domänen registreras på mig direkt eller måste jag köpa en snapback-tjänst?

    Ringde .se nic för att få lite tips men de var fruktansvärt ointresserade av hela problemställningen och kunde inte ge något svar. Jag sa i förbigående att det hade varit bra om man kunde föranmäla sitt intresse och domänerna sedan lottades ut istället för att endast de som satt vid datorn 00:00 hade chans och fick då det givande svaret "Kanske, men vi har valt att göra så här". Alltid lika underbart att se hur företag i monopolställning ändå lyckas jobba för kunden.

  2. #2
    Daniels avatar
    Daniel Daniel är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    147
    Det bästa brukar vara att använda någon Snapback tjänst. De är gjorda för detta, att bevaka en domän och regga den 00:00 när domänen blir tillgänglig.

    Det finns lite olika att använda när det gäller .se domäner men tyvärr har inte Loopia någon sådan. Kolla därför bla. www.DinEgen.se som jag brukar använda. Lite dyrare än Loopia men om det är en domän man verkligen vill ha kan det vara värt det. Du kan säkert hitta flera andra om du Googlar lite, det gäller bara att hitta den som är bäst/snabbast

  3. #3
    Waldos avatar
    Waldo Waldo är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    226
    Mm det är ju just det, jag hade hoppats att det fanns något sätt så att man själv fick se till att man var snabb istället för att lägga det ansvaret på någon annan. Tack för länken iaf!

  4. #4
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Tyvärr lägger DinEgen.se ner verksamheten den 15/12. Dock kommer Eastpointgruppen och framför allt Crystone (sveriges största webbhotell) erbjuda snapback inom kort. Jag har sett specifikationer för denna.

    Du skall dock veta att det är många som tävlar om bra namn. Det är knappt lönt att ge sig in i branschen, för dem bästa har avancerad metodik för att lyckas som du troligtvis inte kommer kunna överlista på flera år. Du kommer med andra ord bara att få skräpdomäner som går ut. Tyvärr, men så tuff är konkurrensen.

  5. #5
    Daniels avatar
    Daniel Daniel är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    147
    Citat Ursprungligen postat av Maccke
    Det är knappt lönt att ge sig in i branschen, för dem bästa har avancerad metodik för att lyckas som du troligtvis inte kommer kunna överlista på flera år. Du kommer med andra ord bara att få skräpdomäner som går ut. Tyvärr, men så tuff är konkurrensen.
    Om man ska försöka leva på det på något sätt, köpa och sälja, blir det kanske svårt men att knipa en och annan domän som man verkligen vill ha, för egna projekt eller liknande, är inte alls omöjligt. Jag har plockat flera domäner på snapback senaste åren, en hel del riktigt bra. Konkurrensen är ju inte lika illa för .se domäner som den är för ex. .com.

  6. #6
    Waldos avatar
    Waldo Waldo är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    226
    Jag hade endast tänkt på enstaka domäner för egna projekt.

    Daniel: Du skriver att du plockat flera domäner på snapback, hur gick du till väga?

  7. #7
    Daniels avatar
    Daniel Daniel är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    147
    Citat Ursprungligen postat av Waldo
    Jag hade endast tänkt på enstaka domäner för egna projekt.

    Daniel: Du skriver att du plockat flera domäner på snapback, hur gick du till väga?
    Det är egentligen ganska enkelt. Man bestämmer sig för en domän som ligger i karantän. När det är gjort gör man en beställning hos något av de ombud som har en snapback tjänts sida och sen är det bara att vänta och hoppas på det bästa Är det en riktigt attraktiv domän brukar jag försöka använda flera ombud, dels för att öka chansen att jag får domänen men också för att de flesta ombud endast bevakar en domän åt en kund i taget. Ber man då ombudet att bevaka en domän kan ingen annan komma och använda det ombudet för samma domän. Det blir visserligen att ligga ute med en del pengar under tiden (som man oftast får tillbaka om man inte får domänen). De flesta attraktiva domäner blir bevakade av olika personer/företag/ombud redan första dagen de placeras i karantän så det gäller att passa på.

  8. #8
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Nej, om det är någon enskilda som inte är så eftertraktad så är det möjligt, ibland t o m lätt, pga att det inte finns någon konkurrens! Sen varierar det kraftigt mellan olika personer vad man anser är bra och det är kanske lite av tjusningen med domäner också!?
    Kan du inte ge några exempel på domäner du har plockat Daniel så ska jag göra en gissning på ifall det är domäner med hög konkurrens eller ej.


    Citat Ursprungligen postat av Daniel
    Om man ska försöka leva på det på något sätt, köpa och sälja, blir det kanske svårt men att knipa en och annan domän som man verkligen vill ha, för egna projekt eller liknande, är inte alls omöjligt. Jag har plockat flera domäner på snapback senaste åren, en hel del riktigt bra. Konkurrensen är ju inte lika illa för .se domäner som den är för ex. .com.

  9. #9
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Intressant tråd.

    Skulle vilja utveckla frågan till: Finns det någon tjänst som låter en ange intressanta men upptagna domäner oavsett toppdomän och sedan bli meddelad när den gått ut?

    Vad gäller kvalitén i utgånga domäner och möjligheten att få nåt bra så finns det förstås guldkorn. Det beror mycket på bransch, och förstås att det helst inte ska vara engelska com-adresser. Själv har jag fått ett antal adresser på att bara kolla nån gång i månaden.

  10. #10
    elmacuss avatar
    elmacus elmacus är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2
    Citat Ursprungligen postat av Marcin
    Skulle vilja utveckla frågan till: Finns det någon tjänst som låter en ange intressanta men upptagna domäner oavsett toppdomän och sedan bli meddelad när den gått ut?
    Tänkte bygga en sådan till vår domänregistrering. Skicka PM om du är intresserad av när det kommer igång.

    MVH
    Marcus

  11. #11
    autosvars avatar
    autosvar autosvar är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    6
    Citat Ursprungligen postat av Daniel
    Det bästa brukar vara att använda någon Snapback tjänst. De är gjorda för detta, att bevaka en domän och regga den 00:00 när domänen blir tillgänglig.
    Numera ska tiden vara 04.00 UCT, men tiderna tycks i praktiken variera.

  12. #12
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    nameseek.se verkar ju väldigt bra i det här syftet.

    Är det någon som köpt domäner med inlänkar och PR och sedan endast 301directat dem till en sida som inte är inom samma ämne? Ger det resultat?

  13. #13
    Magnus-SEOs avatar
    Magnus-SEO Magnus-SEO är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    227
    Skulle vilja utveckla frågan till: Finns det någon tjänst som låter en ange intressanta men upptagna domäner oavsett toppdomän och sedan bli meddelad när den gått ut?
    Jag är nästan klar med en sådan funktion för mitt lilla domänverkty, där man kan kontrolera utgående och lediga domäner.

    Nästa vecka bör det vara klart!

    Sedan har jag märkt att loopia ligger ett dygn efter active24 när det gäller hur tidigt man kan registera en utgående domän.

  14. #14
    Daniels avatar
    Daniel Daniel är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    147
    Citat Ursprungligen postat av Magnus-SEO
    Sedan har jag märkt att loopia ligger ett dygn efter active24 när det gäller hur tidigt man kan registera en utgående domän.
    Hur menar du då? Exempelvis .se domänerna släpps hos Loopia så snart det släpps från nic-se. Jag har varit uppe med tuppen (rättare sagt min sambo som börjar tidigt på morgonen) strax efter fem på morgonen några gånger och lycktas knipa ett par domäner (kalla det manuell snapback).

  15. #15
    Waldos avatar
    Waldo Waldo är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    226
    Någon som kan tipsa om någon mer snap-back tjänst än name-seek?

  16. #16
    John Ivarssons avatar
    John Ivarsson John Ivarsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    147

  17. #17
    Waldos avatar
    Waldo Waldo är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    226
    jx verkar lovande, någon som har erfarenhet av dem?

  18. #18
    John Ivarssons avatar
    John Ivarsson John Ivarsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    147
    Bara av webbhotellen. Är reggad under domänhänteraren men har aldrig provat än.

  19. #19
    Agars avatar
    Agar Agar är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    5
    Nameseek.se verkar ha en bra snapback-tjänst. Har testat på två domäner därifrån och jag har fått båda. De kostar 200kr som minimum och sedan är det budgivning, den som buder högst får domänen, förutsatt att de lyckas få tag i domänen då.

    Och man behöver inte betala något i förskott, utan du får en faktura när/om de får tag i domänen.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Sveriges första SEO-tävling!
    Av Jim Westergren i forum SEO-tävlingar
    Svar: 767
    Senaste inlägg: 2007-10-01, 10:13
  2. Betala för domän..
    Av Pablo i forum Domänen
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-11-30, 14:11
  3. Köpa en domän som redan har ägare?
    Av Simone i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-25, 19:32
  4. Översättning av sajt, ny domän eller samma?
    Av Niklas i forum Optimering
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-10-19, 22:21
  5. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-14, 16:19