Resultat 1 till 11 av 11

Stor förändring i Google SERP. 35% av alla resultat berörs!

  1. #1
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Det sker nya förändringar i Googles serp nu och framöver.

    Det är en förändring som påverkar ca 35% av resultaten.

    Uppdateringen påverkar färskheten och premierar nya fräscha resultat.
    Ju fräschar och nyare ditt innehåll är, desto bättre kommer det att ranka.

    Alla nischer och branscher kommer inte att beröras av denna uppdatering, men som sagt nästan 35% av alla resultat kommer att få förändringar.

    En nisch som Olympiska spelen kommer förmodligen att påverkas av denna uppdatering. Du som söker kommer förmodligen att vilja se färska resultat om kommande Olympiska spelen istället för spelen som gick 1900.
    Här kommer alltså nytt färskt innehåll som behandlar det kommande mästerskapet att premieras och lyftas fram i SERP.

    Jag hittade artiklar i ämnet hos Nikke och Inside search, samt skrev en egen artikel i ämnet här borta.

    Har ni någon mer information om detta ämne?

    Vad tycker du om denna uppdatering från Google?
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  2. #2
    erlends avatar
    erlend erlend är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    64
    Jeg synes dette er positivt fordi det er viktig med nytt innhold, men samtidig synes jeg bra innhold skal rangere bra uansett. Bra innhold bør rangere bedre enn nytt innhold som ikke er like bra.

  3. #3
    AndersIvars avatar
    AndersIvar AndersIvar är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    207
    Jag tror att den kan bli mycket positiv för användaren, dock ställer jag mig frågande till om verkligen 35% av sökningar är "nyhetsrelaterade"? Det jag menar är att det är riktigt smart att visa upp aktuellt sökresultat om någon söker på OS, fotbollsresultat eller liknande, det har jag saknat många gånger själv när man sökt. Jag tror inte det gör någon större skillnad för oss e-handlare i och med att väldigt lite av det vi säljer, oavsett nisch, är datumrelaterat. Men det är dom där 35% som gör mig lite kluven, är det verkligen så mycket sök på datum/tidsbestämda händelser?

  4. #4
    Håkan Perssons avatar
    Håkan Persson Håkan Persson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Skaraborg
    Inlägg
    114
    Detta är ett led i att leverera bättre sökresultat och som jag ser det så gör det inte seojobbet svårare för de som jobbar med seriösa lösningar. De som "bara" levererar länkar kommer nog få en faktor mot sig som måste vägas upp med ytterligare länkar. Bara synpunkter för jag har ingen kunskap alls om hur stor betydelse "färskhet" tilldelas.

  5. #5
    AndersIvars avatar
    AndersIvar AndersIvar är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    207
    Citat Ursprungligen postat av Håkan Persson Visa inlägg
    Detta är ett led i att leverera bättre sökresultat och som jag ser det så gör det inte seojobbet svårare för de som jobbar med seriösa lösningar. De som "bara" levererar länkar kommer nog få en faktor mot sig som måste vägas upp med ytterligare länkar. Bara synpunkter för jag har ingen kunskap alls om hur stor betydelse "färskhet" tilldelas.
    Jag tror det kan spela roll beroende på vad du sökmotoroptimerar för men jag tror inte att länkleverantören kommer drabbas särskilt hårt om man jobbar med att optimera "gräslök" eller "one-pice" (om det nu finns någon som gör det) eftersom dessa inte har med uppdaterat innehåll att göra. Skulle dom däremot blanda in ren "färskhet" i algoritmerna så att gammalt material blir mindre värt så är det däremot uppförsbacke för länksnickrarna som jag ser det. Disclaimer: Alla "tror" i inlägget betyder just det som det står, "tror". =)

  6. #6
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753

  7. #7
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Sammanfattar man SEOMOZ så:
    Det kan tänkas påverka 35% av frågorna däremot inte 35% av nyckelorden. Vilket är en stor skillnad om man tänker efter på det.
    Sökfrågorna om Paris Hilton, Idol 2011, Zlatan, lär ha betydligt större sökvolymer än på billiga linser, pneumatiska pressverktyg för att ta några exempel. Och det är den förstnämnda kategorin av sökningar som förändringen kommer att ge genomslag för.
    Så sitter man med sidor om sport, kändisar, politik, etc där det sker saker ständigt och jämnt lär man få arbeta lite hårdare nu.

    De anser inte att förändringen kommer ge större effekt än Pandan. Utan att den hade/har en större inverkan på resultatet.
    RSS/feed tidsstämpel på det som publiceras anses ha en stor roll för hur Google kommer bedöma färskheten. Som jag förstod inte så mycket innehållet utan snarare när det publicerades. Och om det stämmer kan man fundera lite på taktik, men det får bli en annan tråd.
    Men de tror även att delade dokument, Google + etc kan ge vara en faktor.

    Sammantaget är det som jag uppfattar det vi har påpekat så många gånger, att man skall tillföra nytt innehåll till webbplatsen. Än viktigare verkar det bli beroende på vilket område man har sidan inom. Och att statiska webbplatser som behandlar aktuella händelser kanske inte är det allra bästa. Om det nu finns så många sådana.

    Visserligen kan man få fram de här färska resultaten redan nu med den utökade sökningen i Google där man kan söka på vad på resultat den senaste timmen osv. Så i sak är det ingen nyhet med mer än att det implementeras som standard.

    Påverkan rent generellt för SEO ser ut att bli minimal såvida vi inte pratar om webbplatser som faller inom området som kommer att beröras.

    Tillägg:
    Google Zeitgeist http://www.google.com/intl/en/press/zeitgeist2010/ ger en liten fingervisning om vilka sökfrågor som har störst populäritet. Skriver man om Justin Bieber lär man få lägga på ett kol...
    Senast redigerat av Urban G den 2011-11-05 klockan 14:30.

  8. #8
    nestaks avatar
    nestak nestak är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    121
    Denna uppdatering på verka mina sajter. Gick la sådär. Några går upp och någon går ner. Men så är det. Nu vet jag iaf vad jag skall jobba med mera.

  9. #9
    Greens avatar
    Green Green är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    115
    Det här var en glad nyhet. Jag har den senaste tiden fokuserat på att alltid ha fräscht content på mina sidor. Jag har jagat ett keyword som är tidskänsligt. Under hösten gick jag upp ett par platser på första sidan. För nån månad sen fick förstaplats tagaren sitewide länkar eller vad det heter när man har länkar under sin länk. Då trodde jag loppet var lite kört. Men igår så gick jag upp på första plats ovanför honom. Riktigt glada nyheter. Trodde det knappt var sant. Men han behåller sina länkar under sin länk.

    Vi får se om jag får behålla förstaplatsen nu. Kanske bara är lite google dans som är på "G". Men jag kommer fortsätta att leverera nya nyheter osv på sidan. I believe!

  10. #10
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    @ Green.

    Levererar du nytt innehåll med kvalitet´och skapar länkar till dina inlägg, tar du förmodligen nästintill vem som helst, som inte är väldigt duktig på seo med den taktik du använder dig av.

    Keep Going!
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  11. #11
    Greens avatar
    Green Green är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    115
    Tack där Petter. Ska göra mitt bästa för att hålla min förstaplats.
    NU är frågan om man kan ta upp konkurrensen på riktigt svåra ord.

    Man får ju lite hybris ibland

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Google: Stor förändring i rankingalgoritmerna PANDA
    Av Christian Bolstad i forum Nyheter
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2011-06-22, 10:22
  2. Testar att öka CTR i SERP med stor smiley i title
    Av Jim Westergren i forum Google
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2010-09-16, 13:21
  3. Fler länkar i SERP resultat
    Av Boivin i forum Google
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-11-17, 17:48
  4. SERP position check med grovt felaktigt resultat!
    Av Niclas Strindell i forum SEO-verktyg
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-10-14, 00:26
  5. SERP i olika varianter av google. xxx
    Av baggelin i forum SEO-verktyg
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-04-11, 21:54