Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 30 av 32

Värdering av PR vid webbplatsköp?

  1. #1
    j0hans avatar
    j0han j0han är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    78
    Hej

    Brukar ni köpa sidor just enbart för att dom har pagerank?

    Tänk er en sida där innehållet inte är särskilt intressant, inte direkt nå inkomster och lite trafik. Men sidan har Pr3, vad är då en sådan sida värd?

    Är $40 för en PR3 sida mycket? Eller borde jag kunna få en PR4 för dom pengarna?

    Finns det några (egna?) gränser som ni använder om ni köper webbplatser för just pageranken? Berätta isf!

  2. #2
    Magnus-SEOs avatar
    Magnus-SEO Magnus-SEO är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    227
    Har du tänkt att köpa en domän som har haft ett visst innehåll och sedan ändra helt innhåll, eller fortsätta med samma typ av content?

    Kolla gärna in på www militz nu /domaner

  3. #3
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Jag brukar vara noga med att kolla varifrån tillbakalänkarna kommer ifrån. Kolla även lite whois på de viktigaste domänerna som länkar till webbplatsen du tänker köpa. I värsta fall kan dem ju lätt ta bort länkarna till dig och då faller ev din trovärdighet snabbt och du rasar i sökmotorranking.

  4. #4
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Att köpa en domän med PR är inte fel men kolla noggrant upp vilka inlänkar sidan har, vilka sidor som nu är indexerade och fundera.

    Trots allt är ju PR inte allt här i livet.. Sajten rankas ju inte pga PR utan pga innehållet och inlänkar. Vilket i och försig PR grundar sig på men det är en annan sak...

    Köper man en sajt redan med PR tycker jag man ska göra det för att man vill ha en bra sajt att länka ifrån. I övrigt har man inte så stor fördel av PR.

  5. #5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533
    Pagerank är ändå väldigt tillfälligt, man brukar däremot kunna beräkna ett säljvärde enkelt på en webbplats genom att ta månads inkomsten x 12.
    Men det är klart att om webbsidan har flera bra inlänkar från t.e.x Sunet, Dmoz och liknande så höjs ju värdet avsevärt.
    Jobbar på Bråth.se - Min blogg

  6. #6
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Det med webbplatsens värde, månadsinkomst x 12, är ju lite relativt. Finns många andra aspekter att ta i anspråk.

    Skulle vilja säga månadsinkomst x 12 - 36 mån ....

    Man är ju dum om man säljer en site för 1 års inkomst, om man vet att inkomsterna är "konstanta".

    cya,
    /PatrikB

  7. #7
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    40$ är så lite pengar så jag skulle köpa den på vinst och förlust.

  8. #8
    Gustavs avatar
    Gustav Gustav är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    171
    Jag har läst att alla inlänkar förlorar sitt värde om en domän byter ägare och att det därför inte går att köpa PR på det viset. Köper du en domän 06-09-24, så räknar Google bara länkarna som tillkommer efter det datumet.

    Läste det på Webmasternetwork.se, men vet inte om det stämmer eller inte. Kan tyvärr inte hitta inlägget nu, men personen som skrev det var väldigt övertygad om att han hade rätt. Själv har jag ingen aning.

  9. #9
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Stämmer inte! Det går bra att köpa siter och behålla länkvärdet...

  10. #10
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Jag har läst att alla inlänkar förlorar sitt värde om en domän byter ägare och att det därför inte går att köpa PR på det viset. Köper du en domän 06-09-24, så räknar Google bara länkarna som tillkommer efter det datumet.
    98% säker på att detta inte stämmer. Jag köper sidor regelbundet.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  11. #11
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533
    Kanske kan vara så att om du byter WHOIS info så nervärderas det minimalt.
    Men att alla länkar skulle tappa effekt låter ju helt vrickat...
    Jobbar på Bråth.se - Min blogg

  12. #12
    Gustavs avatar
    Gustav Gustav är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    171
    Tycker själv att det inte låter helt rimligt. Men ville höra vad ni andra hade för uppfattning. Var nyfiken på om någon annan kanske hade hört något.

  13. #13
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Det låter ju helt orimligt. Då vore ju hela domännamnsmarknaden helt fel uppbyggt och enda anledningen till att köpa domäner vore ju för att själva namnet är bra.

    Nej, det där tror jag inte på.

  14. #14
    Gustavs avatar
    Gustav Gustav är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    171
    Citat Ursprungligen postat av agaton
    Det låter ju helt orimligt. Då vore ju hela domännamnsmarknaden helt fel uppbyggt och enda anledningen till att köpa domäner vore ju för att själva namnet är bra.

    Nej, det där tror jag inte på.
    Ja. Tanken är ju att du ska köpa en domän om du gillar namnet och inte därför att sidan har hög PR. Google har inget intresse av att du ska kunna manipulera sökresultaten genom att köpa på dig en massa domäner med PR
    Å andra sidan så finns det även stora bra webbsidor som byter ägare och det vore konstigt om de skulle falla i serpsen. Men vem vet. Google kanske hittar något sätt att nedvärdera köpta domäner på samma vis som sökmotorn idag nedvärderar köpta länkar. Konsten blir ju att på något vis försöka skilja vanliga förvärv från en "PR-kapning". Kanske skulle man kunna se det på hur ofta sidan uppdateras efter köpet. Vad vet jag. Idag låter det helt orimligt, men om några år är det säkert möjligt.

  15. #15
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Att köpa en länk PR3 är väl ingen ide då man uppnår det på ett par veckor kanske månad. PR anser jag vara svårt att nå men tror dock att inlänkar hjälper bra till från PR4 och uppåt.

    Jag kan ha fel men varför i hela friden skulle ägerbytet ha med PR att göra... och att google vet vem som äger vad menar du generellt alltså??

    Det finns väl ingen intressant information i det för Google??

  16. #16
    Gustavs avatar
    Gustav Gustav är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    171
    Citat Ursprungligen postat av spagetti
    Att köpa en länk PR3 är väl ingen ide då man uppnår det på ett par veckor kanske månad.
    En sida med PR3 kan du ofta köpa för 500kr om innehållet på sidan inte är så intressant. Kan du spara 1-2 timmars arbete på köpet så blir det allså lönsamt.
    PR anser jag vara svårt att nå men tror dock att inlänkar hjälper bra till från PR4 och uppåt.
    Idag är det viktigare att sidan har ett relaterat innehåll än hög PR.

    Jag kan ha fel men varför i hela friden skulle ägerbytet ha med PR att göra...
    Läs första inlägget igen. Den här tråden handlar om ägarbyten som har med PR att göra Ingen har däremot sagt att alla ägarbyten skulle ha med PR att göra.

    Det finns väl ingen intressant information i det för Google??
    Jodå. Precis som Google vill veta om en länk är köpt på grund av PR, så finns det även ett intresse i att ta reda på om en sida är köpt på grund av PR.

  17. #17
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    ja Gustav.

    Att man har relaterat innehåll är väl grunden i hela grejen att ens ha en webbsida.

    Kanske att google kommer skaffa den typen av info men det finns väl inte idag integrerat??

    Det var tal om att domänägarbytet hade betydele, jag talade emot att det skulle finnas någon betydelse för det.

  18. #18
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Att skapa sidor som får hög PR direkt är inte svårt. Mycket unikt innehåll, mycket text och normal optimering samt en eller ett par inlänkar och du har en PR3-4 sida rätt lätt.

    Optimerar du den ännu bättre, ger två bättre länkar och har lite mer text får du PR5.

    Det är precis som Gustav säger, det är viktigare med relaterat innehåll än PR. Även om PR i vissa fall kan höja en sida också, eftersom även liten relevans är viktig.

  19. #19
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Bra grabbar, Jag lär mig dagligen här på forumet, min nya hobby haha

    tack
    Tjoo

  20. #20
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Bra grabbar, Jag lär mig dagligen här på forumet, min nya hobby haha
    Skitbra, vi skickar en faktura sedan.

    Skojade!
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  21. #21
    Gustavs avatar
    Gustav Gustav är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    171
    Jag tror det blev lite missuppfattningar angående min kommentar kring "relaterat innehåll". Det jag avsåg var att det är viktigt att sidan som länken kommer ifrån har ett relaterat innehåll till din egen. Det väger i min mening tyngre än om länken kommer från en sida med hög PR, men orelaterat innehåll. Sedan ska man inte glömma bort att i stort sett alla länkar har ett värde. En länk från en orelaterad sida med PR1 kanske inte väger så tungt, men den räknas.

    Vad gäller domänhandel med seo som utgångspunkt och länkkraft som mål, så har jag sett en del misslyckade exempel i min bransch. Webbutiker som köpt 100 tals domäner och som sedan länkat till butiken från dessa (även korlänkningar mellan domänerna). Samtliga domäner har PR, men webbutikerna rankar ändå inget vidare i serpsen. Hade alla de här domänerna däremot legat på egna ip adresser så hade det förmodligen gett resultat.

  22. #22
    Peter Bs avatar
    Peter B Peter B är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    5
    Jag vet ett seo-företag som satt i system att köpa domäner för att sedan bygga om dem till länkkataloger med bibehållen PR. Så det funkar ju tydligen, men hur seriöst är det?
    Hur ser Google på det?
    Företaget har dessutom kvalificerat sig som "Google Advertising Professionals".
    Vad tycker ni? Är det vanligt att man gör så?

  23. #23
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Det är ganska vanligt, men det länkarna lär inte ge något.
    Skulle tro att de flesta lyckade jopp det bolaget har gjort handlar om halvovanliga ord och fraser och med simpel on-page.

    Det är inte ett dugg seriöst och om Google ser det så förlorar de sin eventuella styrka. Kan man inte bättre än så så kanske de skall gå en kurs nånstans!

    "Google Advertising Professionals" betyder nada.

  24. #24
    Peter Bs avatar
    Peter B Peter B är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    5
    Citat Ursprungligen postat av webguide
    "Google Advertising Professionals" betyder nada.
    Nä jag såg det, men de försöker ju slå sig för bröstet med det när man ifrågasätter, och det är lite störande.

    Företaget påstår att det är deras stora grej. Att du som kund får inlänkar från ca 200 länkkataloger med bra PR gör att de kan höja ditt PR så bra.
    Är det bull?

    Vad menas med "on-page"?

  25. #25
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Citat Ursprungligen postat av Peter B
    Nä jag såg det, men de försöker ju slå sig för bröstet med det när man ifrågasätter, och det är lite störande.

    Företaget påstår att det är deras stora grej. Att du som kund får inlänkar från ca 200 länkkataloger med bra PR gör att de kan höja ditt PR så bra.
    Är det bull?
    Lite typiskt för "mindre kompetenta" seo-företag. Det klart att det hjälper med relevanta inlänkar från bra kataloger, men bara för att det är en katalog med länkar innebär det inte att den är bra. Men är den väl strukturerad och har relevanta kategorier, inte massa skräplänkar osv så kan den ge effekt. "Redaktionellt kontrollerade länkar" som Hans99 så ofta propagerar för. Och det är ju sällan någon nackdel att få inlänkar. Frågan är bara hur stor effekten blir.

    Edit: Alltså, alla kompetenta seo-företag har nog egna kataloger och liknande så det är inget dåligt med det. Jag menade bara att om detta är deras stora lockbete så kanske de överskattar sig själva lite. Det är bara en del av det hela. Men allt är ju en prisfråga. För ett bra pris kan det ju vara värt att ligga med i deras kataloger. Men om de vill ha tiotusentals kronor för bara det så verkar det vara en dålig deal. (Och jag talar av egen erfarenhet av att göra dåliga dealar med seo-företag...)

    Citat Ursprungligen postat av Peter B
    Vad menas med "on-page"?
    Det arbete du gör på den egna webbplatsen avseende texter, titletaggar, rubriker (H1, H2 osv), interna länkar, sidrelevans osv. Oavsett hur mycket det ger i PR så har det stor effekt på hur du hamnar i sökresultaten i varjefall, när jag genomförde stora förändringar så förbättrades placeringarna markant även om inte PR ändrades direkt.

  26. #26
    ställans avatar
    ställan ställan är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    114
    On-page= optimering på själva sidan, i det enklaste titel, meta,

    etc.
    off-page = länkbygge etc, dvs inga ändringar på själva sidan...

    Pr hit & PR dit... fokusera på relevans istället på PR, visst Pr ger en indikation på att sidan är "bra", men jag tar personligen en länk från en relevant text på en PR 0 sida före en orelevant länk från en PR 4 sida sju dagar i veckan.


  27. #27
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    En katalog ska ju vara en kategorisering av något. Förutom fanns det ju en massa ensideslänksidor som skapades av en leverantör som i rubriken kallades "länkkatalog" eller något liknande. Där fanns ingen kategorisering av vad jag kunde se. Men jag har fått för mig att de alla har plockats bort.

  28. #28
    Gustavs avatar
    Gustav Gustav är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    171
    Pr hit & PR dit... fokusera på relevans istället på PR, visst Pr ger en indikation på att sidan är "bra", men jag tar personligen en länk från en relevant text på en PR 0 sida före en orelevant länk från en PR 4 sida sju dagar i veckan.
    PR väger fortfarande tungt när det kommer till länkar. Hur hög PR en sida har kanske man inte ska stirra sig blind på, men just PR0 är otroligt osexigt när det kommer till inlänkar. Många gånger är sidorna inte ens indexerade av Google, eller anses vara totalt meningslösa. Jag hade helt klart valt PR4 länken i det här fallet.

    En tid var folk helt fixarade vid PR - då började många (även jag) påpeka att den inte längre var så vansinnigt relevant för en sidas ranking. Nu har det i stället slagit över åt motsatt håll och det har blivit populärt att hävda att PR saknar betydelse. Det är dock också fel. PR är viktigt, men ENDAST när det gäller länkar. Det är många på det här forumet som skulle påstå att de inte bryr sig om PR, men jag kan lova att när det väl kommer till kritan så tar de PR4 länken.

  29. #29
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Man skall inte undervärdera PR och dess förhållande till SERPAR.

  30. #30
    Sundream Estates avatar
    Sundream Estate Sundream Estate är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Marbella, Spanien
    Inlägg
    170
    Företaget påstår att det är deras stora grej. Att du som kund får inlänkar från ca 200 länkkataloger med bra PR gör att de kan höja ditt PR så bra.
    alla kompetenta seo-företag har nog egna kataloger och liknande så det är inget dåligt med det. Jag menade bara att om detta är deras stora lockbete så kanske de överskattar sig själva lite.// Men allt är ju en prisfråga. För ett bra pris kan det ju vara värt att ligga med i deras kataloger. Men om de vill ha tiotusentals kronor för bara det så verkar det vara en dålig deal.
    Ett känt svenskt seo företag har följande erbjudande.

    "Vårt största paket till dig som vill komma i toppen. Detta paket garanterar omedelbar strategiförändring om sökmotorerna skulle förändra sina regler. Vi har en total länkkapacitet på 700.000 länkar.
    links: 12.000 kr/månad.


    Bra prislapp och jag undrar hur detta skall gå till att hitta 700.000 länkar ??

    // Lennart

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)