Resultat 1 till 9 av 9

Byte av SEO-konsult. Påverkan av nuvarande rank?

  1. #1
    Rittes avatar
    Ritte Ritte är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    5
    Goddag!
    Jag är ansvarig för ett litet företag som lyckats knipa 2-3 första palceringar på Google, för väldigt viktiga sökord inom vår bransch.
    Vi är väldigt måna om att underhålla dessa första placeringar och förbättra de andra (10-15) sökorden där vi ligger på första sidan.

    I dagsläget känner vi att vi vuxit "ur" vår nuvarande SEO-konsult, de klarar inte av att möta våra önskemål och möts av diverse bortförklaringar.
    Tjänsterna vi köpt inom SEO är länkpaket för utvalda sökord.

    Min fråga är således.
    Ifall vi väljer att byta SEO-konslut, hur påverkas vår nuvarande ranking?
    Jag kan tänka mig att de (nuvarande SEO-konsulten) tar bort länkkraften vi köpt (är dessvärre ej insatt hur det fungerar och om det är möjligt.)

    Ifall vi tappar länkkraft, går det att uppskatta hur fort det tar för Google att indexera om den nya SEO-konsultens arbete?

    Tack för information och klargöranden.

  2. #2
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Det här är en svår fråga att svara på generellt.

    Hur snabbt man ser effekt av att ta bort länkar och hur stor den effekten blir beror på många saker, till exempel var länkarna ligger, hur många de är, hur länge de legat ute och hur snabbt de tas bort.

    Mitt råd är att höra dig för med flera olika byråer eller konsulter och vara tydlig med hur din situation ser ut. Det finns absolut en risk inblandad som man bör ta hänsyn till om och när många länkar försvinner på kort tid, men hur man som som SEO-leverantör hanterar den risken beror mycket på hur just de jobbar.
    Hitta någon som du känner att du litar på helt enkelt, och se till att ni har samma syn på hur bytet ska gå till, vilka risker det medför och vad ni respektive den nya konsulten ska göra.

    För att vara riktigt tydlig här vill jag också säga att jag själv jobbar på en SEO-byrå, och att min syn på sånt här därför till viss del kan vara vinklad.

  3. #3
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Vill bara lägga till en sak, det absolut viktigaste är att kontakta det gamla SEO - företaget för att se vad som händer när ni lämnar.
    När jag jobbade som SEO - konsult plockade jag aldrig bort ett länkarbete som en kund hade köpt, men jag vet att vissa gör det.
    Prata med er gamla konsult, om de säger att länkarna försvinner så gör en deal med dom och se till så att länkarna förblir permanenta.

  4. #4
    Rittes avatar
    Ritte Ritte är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    5
    Citat Ursprungligen postat av Niklas Aronsson Visa inlägg
    Vill bara lägga till en sak, det absolut viktigaste är att kontakta det gamla SEO - företaget för att se vad som händer när ni lämnar.
    När jag jobbade som SEO - konsult plockade jag aldrig bort ett länkarbete som en kund hade köpt, men jag vet att vissa gör det.
    Prata med er gamla konsult, om de säger att länkarna försvinner så gör en deal med dom och se till så att länkarna förblir permanenta.
    Man kan inte köpa länkar från två SEO-konsulter?
    Ifall jag väljer att göra länkarna permanenta, hur kan jag kontinuerligt kontrollera att de verkligen finns kvar?

  5. #5
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Självklart kan du köpa/hyra länkar av flera leverantörer, men i så fall är det bra om du berättar det för alla, så att de vet och kan ta hänsyn till att det kommer andra länkar. Det gör en viss skillnad i hur man arbetar, speciellt om de jobbar med samma sökord.

    För att kontrollera om länkarna ligger kvar ser du till att få en lista på var de länkar din konsult har skapat åt dig finns, och så är det bara att gå dit och kolla. Det är det enklaste sättet.

    Att få behålla länkarna efter att du sagt upp ditt avtal med en konsult ska du dock inte se som en självklarhet. Det beror såklart på vad du har för avtal och vad du betalat för, men också på hur din konsult har skaffat dem. Sajter finns inte för alltid, och det är inte säkert att de själva har kontroll över alla länkar, till exempel om de gjort länkbyten eller liknande.

  6. #6
    Rittes avatar
    Ritte Ritte är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    5
    Citat Ursprungligen postat av AaronAxelsson Visa inlägg
    Självklart kan du köpa/hyra länkar av flera leverantörer, men i så fall är det bra om du berättar det för alla, så att de vet och kan ta hänsyn till att det kommer andra länkar. Det gör en viss skillnad i hur man arbetar, speciellt om de jobbar med samma sökord.

    För att kontrollera om länkarna ligger kvar ser du till att få en lista på var de länkar din konsult har skapat åt dig finns, och så är det bara att gå dit och kolla. Det är det enklaste sättet.

    Att få behålla länkarna efter att du sagt upp ditt avtal med en konsult ska du dock inte se som en självklarhet. Det beror såklart på vad du har för avtal och vad du betalat för, men också på hur din konsult har skaffat dem. Sajter finns inte för alltid, och det är inte säkert att de själva har kontroll över alla länkar, till exempel om de gjort länkbyten eller liknande.

    Utmärkt, tack för klargörandet.

  7. #7
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Instämmer med Aaron där att visst går det att fler SEO-bolag samtidigt.
    Om vi nu enbart pratar länkar och inget alls med on page under arbetes gång så blir det ingen konflikt där om vilken av de du anlitar som skall ge råd om on page. Annars brukar man iof behöva titta på on page och en hel del där under ett optimeringsarbete, men vi får väl tänka bort det då.

    Men pratar vi om prestationsbaserad optimering och du anlitar fler bolag så kommer både vilja ha betalt för uppnådda mål och du kan svårligen avgöra vilket av bolagen som skall ha ersättningen och du får betala ut till båda. Saknas sedan samordning mellan bolagen om vem som skall göra vad i länkbygget blir det heller inte optimalt.

  8. #8
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Och jag instämmer med både Aron och Urban

    Ditt första inlägg fick det att framstå som att hoppa på en ny SEO - konsult var det samma som att lämna din gamla, men så behöver det alltså inte alls vara.
    Om du har betalat ett visst pris för ett länkarbete förut, och du känner att du vill vidareutveckla SEO arbetet för att satsa på flera och / eller svårare sökord så kan du ju ta en annan diskussion med en ny konsult om de nya sökorden, och samtidigt behålla dina gamla framgångsrika sökord hos den "före detta" konsulten.

    Mitt tips är att vara ärlig mot den nuvarande leverantören. -Hej, vi är nöjda med arbetet för sökord A, B och C. Övriga 15 sökord vill vi flytta till en annan leverantör. Är ni intresserade av att fortsätta arbeta med A, B och C så går det bra, men vi får prata om ett nytt kontrakt då. Och sen pratar ni med en annan konsult om återstående sökord.

  9. #9
    lassegws avatar
    lassegw lassegw är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Vätö, Norrtälje
    Inlägg
    29
    Citat Ursprungligen postat av Ritte Visa inlägg
    I dagsläget känner vi att vi vuxit "ur" vår nuvarande SEO-konsult, de klarar inte av att möta våra önskemål och möts av diverse bortförklaringar.
    Tjänsterna vi köpt inom SEO är länkpaket för utvalda sökord.
    I din inledande fråga talar du om bortförklaringar. Det antyder att du anser dig inte har fått tillfredsställande svar på varför era önskemål inte har kunnat tillgodoses. Du klargör också att ni enbart köpt länkstöd i paket. Jag noterar också att du använder begreppen SEO och SEO-konsult.

    I vilken mån du kommer att tappa Rank, kraft eller position vet du inte förrän du bytt konsult. Du kan emellertid på goda grunder utgå från att du momentant kommer att tappa något från samtliga dessa parametrar om du bara byter rakt av. Hur mycket du i så fall tappar beror främst på hur snabbt dina nuvarande länkar tas bort eller dör ut. Respektive hur snabbt och med vilken kvalitet du kan ersätta med nya. Du vet ju redan att Google inte verkar ha några tydliga problem att indexera er webb.

    Enligt min mening handlar större delen av processen om att parera ett eventuellt byte. Det i sin tur kräver en genomgång och analys av det länkstöd som redan ligger ute. Det är ju det stödet som tagit er dit ni nu är, och som ni betalat för. Centralt alltså, att du själv får grepp om egenskaperna hos de länkar ni köper idag. Då får du också hjälp att avgöra om och hur länge du/ni ska använda två leverantörer.

    Som du ser i svaren från Herrar Axelsson, Aronsson och Urban G finns det mycket som tyder på att du är hjälpt av att skaffa hjälp av någon som sysslar med SEO fullt ut, inte bara länkförsäljning.

    Du kan också ta del av en del saker jag skrivit om på min blogg. Det ger en del perspektiv på SEO och länkstöd. En erfaren SEO-konsult har inga problem att utifrån det materialet peka på möjligheter och risker. Där finns bland annat en betraktelse som behandlar just frågan om vem som äger länkarna och möjligheterna att göra dem permanenta.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-10-05, 14:42
  2. Byte av webbhotell, påverkar rank?
    Av Vigo i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-04, 06:05
  3. Byte av domännamn - Påverkan?
    Av Joakim i forum Domänen
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-26, 15:34
  4. Påverkas serpsen av byte av adsense-annonsör
    Av Niklas i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-02-14, 11:52