Resultat 1 till 14 av 14

Vilken pagerank räknas?

  1. #1
    Frukts avatar
    Frukt Frukt är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    51
    Om man kollar på en sajts startsida så har den en viss pagerank och länksidan där de utgående externa länkarna finns har ibland en helt annan pagerank (nästan alltid lägre lägre om det finns ngn skillnad). Så min fråga är då följande: När jag ska leta efter sajter som kan länka till mig ska jag då kolla hur hög deras pagerank är på förstasidan är eller hur hög den är på själva länksidan?

  2. #2
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Kolla så att inte länksidan är pr grej eller pr0. Det är det viktigaste. Jag får ofta länkbytes requests från seo-firmor som länkar från sidor som inte ens finns länkade från sidan man byter med's huvudsida.

    Det är såklart inte bra att byta länkar med massa dåliga sidor, pr0 och pr grey brukar jag hålla mig borta från och be dem återkomma efter en pr-update.
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  3. #3
    Thomas Sjöbergs avatar
    Thomas Sjöberg Thomas Sjöberg är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    54
    Vad är pr grey? Svaret ät kanske självklart men jag måste ha missat det. Är det när man höjt sin PR via grey-hat metoder?

  4. #4
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Ja, så länge sidan är länkad från förstasidan kan det väl vara okej (och bara det inte är nofollow på den länken heller)...

    Men självklart är det bättre från förstasidan.

  5. #5
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Med pr grey menar jag när toolbaren är grå (tex urlen vi är på nu). Det beror på flera anledningar.

    1) Sidan är ny och har inte ens upptäckts av google (upptäckte sidor får pr0).
    2) Sidan är bannad / filtrerad av någon anledning.

    Eftersom man i ett länkbyte är ute efter länkkraft tycker jag det inte är värt att ta risken att byta länkar med en sida som har en pr grey/0 domän då sidan i bästa fall är helt ny och i värsta fall bannad.
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  6. #6
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Man bör kolla så att sidan finns med i Googles index, den kan ha PR men ha blivit utkastad. Det är också mycket vettigt att titta på när Google indexerade den senast.

  7. #7
    Bengts avatar
    Bengt Bengt är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsör
    Inlägg
    38
    Citat Ursprungligen postat av Hjalmar
    Med pr grey menar jag när toolbaren är grå (tex urlen vi är på nu). Det beror på flera anledningar.

    1) Sidan är ny och har inte ens upptäckts av google (upptäckte sidor får pr0).
    2) Sidan är bannad / filtrerad av någon anledning.
    Det här är Off topic i tråden egentligen: Hjalmar, vad har du för Toolbar som visar grått på nya sidor och även den här sidan (kanske inte nu längre?). Tyvärr får jag ett bestämt PR0 på helt nya sidor, omedelbart.
    Vore ju även bra, tycker jag, om Google kunde visa grått ända tills ett fastställt PR kan visas. Det är ju nu hela tiden många webbsidor som Google säger "...denna sidan betydelse 0/10" utan att det är sant - tooolbar PR har inte fastställts ännu, det är det sanna. Verklig Google PR har ju de flesta av sidorna, och alltså en betydelse.
    /Bengt

  8. #8
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Citat Ursprungligen postat av agaton
    Ja, så länge sidan är länkad från förstasidan kan det väl vara okej (och bara det inte är nofollow på den länken heller)...

    Men självklart är det bättre från förstasidan.

    Behöver inte alltid vara bäst från förstasidan..
    Ponera att företaget har en väldigt trovärdig undersida med mycket inlänkar dit och med hög relevans. Då kan den mycket väl vara bättre att få länkar från än förstasidan. Men detta är kanske inte vanligast, normalt har ju förstasidan mest länkkraft och trovärdighet

  9. #9
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559

  10. #10
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Citat Ursprungligen postat av Maccke
    Behöver inte alltid vara bäst från förstasidan..
    Ponera att företaget har en väldigt trovärdig undersida med mycket inlänkar dit och med hög relevans. Då kan den mycket väl vara bättre att få länkar från än förstasidan. Men detta är kanske inte vanligast, normalt har ju förstasidan mest länkkraft och trovärdighet
    Många bloggar är exempel på att en underkatalog eller undersida har högre PR än det som borde vara förstasidan. www.mattcutts.com vs www.mattcutts.com/blog är ett hyfsat exempel.

  11. #11
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Har själv underkataloger med samma PR som huvudsidan ... andra underkatologer har mycket lägre PR och funderingar om varför håller på att gor i "huvvet" ...

    cya,
    /PatrikB

  12. #12
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Det är ju lättare att gå upp på det nyckelord som undersidan har om den för länkar direkt till sig. Själv känner jag att det börjar bli dags att försöka få fler länkar till förstasidan eftersom det känns som att roboten spindlar oss ineffektivt

    Men dessbättre går ju det att lösa med vilka skitlänkar som helst inklusive rel=nofollow länkar till första sidan.

  13. #13
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av webguide
    Man bör kolla så att sidan finns med i Googles index, den kan ha PR men ha blivit utkastad. Det är också mycket vettigt att titta på när Google indexerade den senast.
    Appropå det så tar de länkar som vi har artiklarna bättre än de som är på våra "temasidor". Artiklar senare än typ mars/april har PR0 medan äldre har PR2 eller PR3. Temasidorna har alltid PR3.

    Så innehållet på sidan och övriga länkar inklusive länkar markerade med rel=nofollow har betydelse för hur länken räknas.

    Men då har jag tittat på hur man går upp i SERP:en. Råräknat på bara den page ranking du får kan det ju vara annorlunda.

  14. #14
    Bengts avatar
    Bengt Bengt är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsör
    Inlägg
    38
    Citat Ursprungligen postat av Hjalmar
    Tack. Ok, det är Firefox - jag kör med båda, så för egen del kan jag änvända den där. Dock är det illa att toolbar till den webbläsare som 85-90% använder är sämre.
    /Bengt

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Hur kolla pagerank på undersidor?
    Av robbanf i forum PageRank
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-01-12, 22:07
  2. Vilken är den 4 största??
    Av Tina Isola i forum Övriga sökmotorer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-01-08, 15:28
  3. Westberg´s pagerank tool tråd!
    Av Marcus Westberg i forum PageRank
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-09, 18:11
  4. Toolbar Pagerank uppdaterad
    Av Marcus Westberg i forum PageRank
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-02-24, 06:46