Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 30 av 38

Varning för fel länkbygge

  1. #1
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Jag har varnat många gånger för att bygga satellitsidor på ett fel sätt.

    Den 3:e Nov börja Google med att köra ut sin senasta Panda uppdatering och efter en vecka slog den till med full kraft till Sverige.

    I samband med detta blev ett svenskt multinationellt företag med nära 400 miljoner omsättning årligen bestraffade genom att helt enkelt bli de-indexade.

    Till slut blev det en länk för mycket i Googles ögon som kunde spåras tillbaks till dem, så tänk på det.


  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Intressant, har du någon länk eller mer information om det hela.

  3. #3
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Tyvärr inte, för de är konkurrenter till min bästa klient och hans dagomsättning har ökat med nästan 1000% sen de försvann från Google.
    Jag vill inte att de ska komma hit till forumet och hitta en lösning på sina problem för snabbt...hehe

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Frågade mest för att en del har lite svårt att definiera satellitsidor.
    De blandas tyvärr ihop med det som kallas för doorway-sidor där man med cloaking skickar en besökare vidare till huvudsidan. Och den typen av sidor har absolut inget att göra med satellitsidor.
    Nåja det lär komma ut snart om det du säger stämmer. Finns inte så många företag i den storleksintervallen i Sverige.

  5. #5
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    De har använt öppna satellitsidor / stödsidor som alla har länk till huvudsidan.

  6. #6
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Jag håller helt klart med om att ett klumpigt länkbygge kan ge problem men jag har svårt att se att det har med Panda-uppdateringen att göra (även om det hände ungefär samtidigt). Det Panda generellt sett gör är att flytta saker neråt i position, inte avindexera. Det här skulle i så fall vara det första exemplet där en site helt försvunnit i Pandan.

    Viktigt att komma ihåg är att Panda är ett filter, inte ett straff. Man har inte gjort något fel om man blir filtrerad, det hjälper t ex inte med en reinclusion request, Google har helt enkelt valt att nedprioritera din site. Att helt åka ur index är inte något som filter (normalt sett) gör, det brukar bara kunna vara tekniska problem eller straff som gör det.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  7. #7
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Fär något år sedan så höll tydligen Mediaanalys domän på att gå ut och ersattes med en parkerad sida under några timmar. Google indexerade denna och trots att rätt framsida snabbt fixades tillbaka så försvann de tydligen på många sökord. Detta är Mediaanalys egna version av vad som hände.

    Flera personer hann blogga om detta och de flesta trodde att det var inlänkar från satelliter som hade genererat ett straff. Kanske lite tidigt att skylla på satelliterna även i det här fallet. Själv har jag aldrig sett en domän bli straffad för länkar från vettiga satelliter. Alla länkbyggen innebär dock en risk, men det gör frånvaron av länkbygge också.
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

  8. #8
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Stämmer alldeles utmärkt Magnus.
    Tack för klargörandet så ingen missförstod mitt inlägg.
    Det är inte Pandan som av indexerar, mer att Google har börjat avindexera sidor i samband med uppdateringar.

    Vid varje uppdatering ändrar Google om sin algoritm, och vid denna hamna sidan under vad som anses acceptabelt.
    Så någon på Google som tog en titt beslöt att avindexera sidan.
    Min gissning är att de hade fått en varning tidigare och inte följt den.

  9. #9
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Citat Ursprungligen postat av David Olofsson Visa inlägg
    Fär något år sedan så höll tydligen Mediaanalys domän på att gå ut och ersattes med en parkerad sida under några timmar. Google indexerade denna och trots att rätt framsida snabbt fixades tillbaka så försvann de tydligen på många sökord. Detta är Mediaanalys egna version av vad som hände.

    Flera personer hann blogga om detta och de flesta trodde att det var inlänkar från satelliter som hade genererat ett straff. Kanske lite tidigt att skylla på satelliterna även i det här fallet. Själv har jag aldrig sett en domän bli straffad för länkar från vettiga satelliter. Alla länkbyggen innebär dock en risk, men det gör frånvaron av länkbygge också.
    Sidan finns fortfarande kvar när man skriver in URL, man kommer in på sidan.
    Dessutom kommer den upp på Bing och Yahoo.

    Den är helt klart avindexerad av Google

  10. #10
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Citat Ursprungligen postat av MOB Visa inlägg
    Sidan finns fortfarande kvar när man skriver in URL, man kommer in på sidan.
    Dessutom kommer den upp på Bing och Yahoo.

    Den är helt klart avindexerad av Google
    Det jag försökte få sagt var att det kanske är för tidigt att skylla på just satelliter.
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

  11. #11
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Eftersom det är en konkurrent har jag haft fullständig koll på deras länkbyggen och jag har hela tiden varit förundrat hur de kunnat hålla sig så högt uppe med tanke på att sidor har blivit slappade för mycket mindre skalor av deras satelliter.

  12. #12
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Citat Ursprungligen postat av MOB Visa inlägg
    Eftersom det är en konkurrent har jag haft fullständig koll på deras länkbyggen och jag har hela tiden varit förundrat hur de kunnat hålla sig så högt uppe med tanke på att sidor har blivit slappade för mycket mindre skalor av deras satelliter.
    Kan du förklara din definition av "satellitsidor" på ett konkret sätt? (Det låter som att du menar spam med gratisbloggar eller liknande.)
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

  13. #13
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Linkwheel
    Svenska Toppdomäner
    Inget spam

  14. #14
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Citat Ursprungligen postat av MOB Visa inlägg
    Linkwheel
    Svenska Toppdomäner
    Inget spam
    Mystiken tätnar...
    Hur många satelliter handlar det om?
    Har dessa unik text?
    Hur många undersidor har de?
    Är de spridda på olika servers?
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

  15. #15
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    "Avindexerade" pga satelliter låter konsitgt i min mening, straffad och droppa pos ja men aldrig hört någon bli "avindexerad" pga det

  16. #16
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    De har inte blivit av-indexerade för att de har satelliter, men snarare upplägget.

    Så här har de gjort på ett ungefär:

    De har köpt upp .se, .com, .org för alla deras sökord och relaterade sökord.
    Alla satellitsidor är inget annat en reklampelare för produkter på deras egen sida, dvs hela syftet med sidorna är att skicka vidare besökare till huvudsidan för inköp.
    Alla sidor/artiklar är välskrivna men vart 10:e ord innehåller sökord eller relaterade sökord och länkar till huvudsidan dvs keyword stuffing.

    Sidorna som länkar till deras satelliter är också deras satelliter och fastän de försökt dölja det hela så har de missat vissa saker om avslöjar dem.

    Detta är inte de värsta, de har fått sina satellit sidor att ranka med hjälp utav doorway cloaking länkar.

  17. #17
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Jag har varnat många gånger för att bygga satellitsidor på ett fel sätt.
    De har inte blivit av-indexerade för att de har satelliter, men snarare upplägget.
    Detta är inte de värsta, de har fått sina satellit sidor att ranka med hjälp utav doorway cloaking länkar.
    Tog några inlägg för att klargöra det hela, men det är med andra ord doorway-sidor som ligger till grund, vilket jag fråga om tidigare. Och keyword stuffing då. Om du nu inte kommer på att det kan vara annat med förstås.
    Med andra ord satellitsidorna i sig har inget med det att göra utan det vara andra tekniker som låg bakom. Trevligt av dig att du till slut tyckte du kunde ge oss bakgrunden till det hela.
    Senast redigerat av Urban G den 2011-11-13 klockan 21:58.

  18. #18
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Citat Ursprungligen postat av MOB Visa inlägg
    Jag har varnat många gånger för att bygga satellitsidor på ett fel sätt.
    Absolut inget fel på satellitsidor.

    Men många har trott att de ska komma undan bestraffning genom att fiffla med satellitsidorna och tro att satellitsidorna skall råka ut för eventuell bestraffning och "huvudsidan" skonas.

    Detta är är exempel på motsatsen.

    Lika proffsig som din huvudsida är, lika professionell ska dina satellitsidor vara, och detsamma gäller länkar till satellitsidorna.
    Bygg de typ av länkar du kan tänka dig att bygga till din huvudsida.

    En uppdatering på deras status:

    De har hamnat i Googles index igen efter att ha tagit bort alla "felaktiga" länkar.
    Men nu utan de länkarna, så rankar de inte ens topp 100 längre...hehe
    De har knappt några länkar kvar....

  19. #19
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375

  20. #20
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Nämna deras sida och riskera få problem med deras jurister?
    Vi snackar om ett företag som inte drar sig för att lämna in en stämningsansökan ngn dag i veckan.


  21. #21
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Tänk så jävla intressant detta inlägget hade kunnat vara om du bara pratat om vem det gäller så att du kunnat bevisa något.
    Utan att nämna vem det gäller så är ju dina teorier rätt meningslösa, för vi kan varken hålla med eller säga emot dig.

  22. #22
    aenima9s avatar
    aenima9 aenima9 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    7
    Det känns konstigt att man kan bli straffad för länkbygge. Om det är som ni säger så kan man helt enkelt göra massa dåliga länkar till konkurrerande verksamheter för att få dem avindexerade och borttagna från google. Låter inte rimligt.

  23. #23
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    lol
    Det är väl lite skillnad när du skapar länkar till din konkurrent eller när han själv gör det, eller vad vet jag, ni kanske sitter på samma IP nummer och använder samma epost konto osv

  24. #24
    aenima9s avatar
    aenima9 aenima9 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    7
    Varför är det skillnad? Finns väll proxies om man nu skall skapa kassa länkar till en konkurrent. Förstår inte riktigt vad du menar

    Men känns som det inte är så svårt att göra dåliga länkar till någon konkurrent om det nu skulle behövas.

  25. #25
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Skillnaden är:

    När jag själv skapar otillåtna länkar till mig egen sida är det JAG själv som skapar det.
    När du skapar till min sida är det inte JAG utan DU

  26. #26
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Citat Ursprungligen postat av Niklas Aronsson Visa inlägg
    Tänk så jävla intressant detta inlägget hade kunnat vara om du bara pratat om vem det gäller så att du kunnat bevisa något.
    Utan att nämna vem det gäller så är ju dina teorier rätt meningslösa, för vi kan varken hålla med eller säga emot dig.
    Instämmer... innan man startar en ny tråd är det på sin plats att tänka igenom ifall man verkligen är beredd att tillhandahålla den relevanta informationen eller inte. Svårt att diskutera on topic när kritisk information saknas.
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

  27. #27
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    loool
    Jag är inte ute efter diskussion om metoderna eller teorier, det finns gott om bra sådana på sidan här.
    Ingen anledning att ta om samma diskussioner om och om igen.

    Det var mer tänkt som ett exempel från det verkliga livet hur det kan gå till om man inte sköter sig.

    Det tar bara 10 min att hitta sidan det gäller om man vill veta så mycket.
    Men vad vet jag, alla kanske inte har lärt sig att använda Google ännu

  28. #28
    almooJs avatar
    almooJ almooJ är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    17
    Jeg tror ikke det er så simpelt, at man kan blive deindexered (sandboxed) blot fordi man bruger sattelitsider / -blogs. Ens konkurrenter kan jo i teorien oprette en blog, der linker til din side, fra indlæg, der f.eks. er kopieret fra andre sider.

    Google devaluerer ikke et site kun på baggrund af eksterne faktorer. Det er simpelthen for let at snyde så.

  29. #29
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Inget som du har gett som exempel har ju med detta fallet att göra, så det säger väl sig självt?

  30. #30
    Nahojs avatar
    Nahoj Nahoj är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    SEA
    Inlägg
    24
    Citat Ursprungligen postat av MOB Visa inlägg
    lol
    Det är väl lite skillnad när du skapar länkar till din konkurrent eller när han själv gör det, eller vad vet jag, ni kanske sitter på samma IP nummer och använder samma epost konto osv
    Citat Ursprungligen postat av MOB Visa inlägg
    Skillnaden är:

    När jag själv skapar otillåtna länkar till mig egen sida är det JAG själv som skapar det.
    När du skapar till min sida är det inte JAG utan DU
    Hur ska Google kunna veta om det är ägaren av sidan som har skapat en länk till sidan.. Att du ens vågar påstå det är skrämmande.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Länkbygge för Norge
    Av pejka i forum Länkbygge
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-09-12, 10:24
  2. Timpris för länkbygge
    Av tap1on i forum Länkbygge
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-10-03, 23:54
  3. Metoder för länkbygge
    Av Jim Westergren i forum Länkbygge
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-10-26, 23:28
  4. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-11-22, 22:52
  5. Varning för nofollow! (?)
    Av Marcin i forum Länkbygge
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-16, 16:28