Resultat 1 till 12 av 12

Vad kallas detta och får man göra så?

  1. #1
    Kockens avatar
    Kocken Kocken är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    BD
    Inlägg
    63
    Jag satt och sökte lite nya köksredskap och denna sida dök upp.
    Sökord kockknivar: shop.culina.se/kok/kockknivar/kockknivar.asp
    Sökord köksredskap: shop.culina.se/kok/koksredskap/koksredskap.asp
    osv.

    H1 taggen syns inte och vad som visas verkar vara startsidan fast urlen säger något annat.
    Senast redigerat av Nikke Lindqvist den 2006-10-22 klockan 22:52. Anledning: Avlänkat inlägget

  2. #2
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Vasastan, STHLM
    Inlägg
    231
    Tja.

    Detta är ett klassiskt exempel på <noframes> omtimering. Än så länge en gråzon. Här kan du läsa mer om diskussioner gällande NOframes.

    http://www.seo-forum.se/straff/56-sa...light=noframes
    http://www.seo-forum.se/information-...light=noframes

    Det lär även finnas mängder av trådar på WN som diskuterar detta.

    /P
    Webmoney.se (ny blogg) | MarketingLab (Consulting)

  3. #3
    wiggins avatar
    wiggin wiggin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    48
    Citat Ursprungligen postat av Paul Shallow
    Detta är ett klassiskt exempel på <noframes> omtimering. Än så länge en gråzon. Här kan du läsa mer om diskussioner gällande NOframes.
    /P
    Nja, det där är väll lite värre. Vad de gör är att de skapar dynamiska sidor för deras sökord som sedan leder till startsidan fast med en unik titel och anpassad beskrivning. Fast alla sidor egentligen är likadana. Vad jag har sett är det en ganska vanlig teknik bland e-butikens sökmotoroptimerare.

    Vet inte vad det kallas, men går säkert att anmäla till google. Men om de gör något vet jag inte. Man kanske skulle kunna kontakta Culina.se och förklara vad deras "sökmotoroptimerare" håller på med för tvivelaktiga metoder.

  4. #4
    Kockens avatar
    Kocken Kocken är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    BD
    Inlägg
    63
    Jag tittade lite mer på sidan och den verkar vara från www e-butik se/ och alla refenssidor jag tittade på där hade liknande lösningar för sökmotorer, minst en av sidorna verkar ha köpt tjänsten från ett Ö?känt seo-bolag.

  5. #5
    Kajsas avatar
    Kajsa Kajsa är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Köpenhamn
    Inlägg
    15
    Enligt vad jag har förstått så är detta det som kallas för sattelit- eller spegelsajter. Det är ju helt enkelt duplicate content som det handlar om. För varje sökord de är intresserade av så skapar de en helt ny sajt med sökordet i domännamnet och kopierar hela sajten över dit. Rent teoretiskt kan det ju finnas hur många som helst av kopior utav denna sajt. Detta är en teknik som även användes utav SEO-firmor så sent som i början av året(sjukt inte sant?). Ni kanske minns vad som hände i februari med 500 utav jajjas sattelitsajter?

    Detta är mer eller mindre helt meningslöst att göra idag, det innebär en alldeles för hög risk och man kan uppnå samma effekt med informationssidor och undersidor på sajten, som kan stå på egna ben lika bra som ett helt nytt domän, och som innehåller sökordet i namnet.

    Problemet är ju också att rankeringarna som kunden uppnår är på deras sattelitsajt och inte på deras egna sajt, och om dessa sidor tas bort utav Google så står kunden kvar på exakt samma plats han gjorde när han startade. Den ursprungliga sidan har ju inte förbättrats.

  6. #6
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Jag ser inga spegelsiter, sattellitsiter eller duplicate content. Men jag har inte analyserat så djupt

    I mina ögon ser det ut som enveloping. Alltså att de skapar ett framesset per sökord, och optimerar noframes koden. Google har varit ganska bra på att rensa liknande siter. Men denna verkar ju helt klart lyckas med sina föresatser.

  7. #7
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jag undrar om det är lättare eller svårare för Google än för er att reda ut exakt vad det är.

  8. #8
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Man får hoppas att det är lättare för Google lol

  9. #9
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av Kajsa
    Enligt vad jag har förstått så är detta det som kallas för sattelit- eller spegelsajter. Det är ju helt enkelt duplicate content som det handlar om. För varje sökord de är intresserade av så skapar de en helt ny sajt med sökordet i domännamnet och kopierar hela sajten över dit. Rent teoretiskt kan det ju finnas hur många som helst av kopior utav denna sajt. Detta är en teknik som även användes utav SEO-firmor så sent som i början av året(sjukt inte sant?). Ni kanske minns vad som hände i februari med 500 utav jajjas sattelitsajter?

    Detta är mer eller mindre helt meningslöst att göra idag, det innebär en alldeles för hög risk och man kan uppnå samma effekt med informationssidor och undersidor på sajten, som kan stå på egna ben lika bra som ett helt nytt domän, och som innehåller sökordet i namnet.

    Problemet är ju också att rankeringarna som kunden uppnår är på deras sattelitsajt och inte på deras egna sajt, och om dessa sidor tas bort utav Google så står kunden kvar på exakt samma plats han gjorde när han startade. Den ursprungliga sidan har ju inte förbättrats.
    Nej, detta här är inte satelit eller spegelsiter. De har byggt ett frameset runt sidorna för att kunna fylla noframestaggarna med text som innehåller keywords.

    Det är inte fråga om duplicate content, det är infosidor, fast dolda, skulle man kunna säga.

    En gråson som sagt... Och som Bernt säger, Enveloping....
    Senast redigerat av webguide den 2006-09-18 klockan 19:32.

  10. #10
    Kockens avatar
    Kocken Kocken är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    BD
    Inlägg
    63
    Måste bara fylla på lite om denna site. Om man googlar på köksredskap så kommer www. culina.se/ på andra plats och shop.culina .se/kok/koksredskap/koksredskap.asp på fjärde plats och de är samma site. Om man klickar in sig på www. culina.se så blir man omdirigerad till http:// shop.culina.se/. Den här siten verkar vara mer än i gråzonen.

  11. #11
    Kockens avatar
    Kocken Kocken är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    BD
    Inlägg
    63
    Citat Ursprungligen postat av Kocken
    Måste bara fylla på lite om denna site. Om man googlar på köksredskap så kommer www. culina.se/ på andra plats och shop.culina .se/kok/koksredskap/koksredskap.asp på fjärde plats och de är samma site. Om man klickar in sig på www. culina.se så blir man omdirigerad till http:// shop.culina.se/. Den här siten verkar vara mer än i gråzonen.
    Fyller på lite här.
    Om man Googlar som tidigare på köksredskap och och på översta träffen går in som "sökrobot" eller tittar på den cachade texten så hittar man en hel del dold text och dolda länkar till deras skumma sidor.

  12. #12
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533
    Finns mycket att säga om just den här optimeringsmetoden.
    I det här fallet så är det ju inte ens säkert att sajtägaren är fullt medveten om vad som pågår.

    Innehållet i no frames taggar skall enligt konstens alla regler återspegla innehållet på den sidan som besökaren befinner sig på. Det gör det inte på t.e.x: shop.culina.se/kok/kockknivar/kockknivar.asp

    Anledningen till att dom rankar 1á är att dom har en länk i no frames på shop.culina.se ev. fler 301/302 från någon gömma till den berörda undersidan. Detta är dock nästan OK , synd bara att dom då inte skriver "kockknivar" i vänstermenyn. Det vore ju enkelt att fixa till.

    Gör man en site söking på shoppen så får man fram en hel del sådana här exempel.

    Däremot så har dom ju enbart "nyckelordet" i Title + 2st H taggar (1+4).
    Men allt som allt så tycker jag inte detta är en bra lösning, men java länkar är ju inte det roligaste att handskas med Det här tippar lite över gråzonen tycker jag nog.
    Jobbar på Bråth.se - Min blogg

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Hur många 301 kan man göra?
    Av Alexander i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-17, 18:03
  2. Tänk vad lite kan göra mycket ...
    Av Patrik Berggren i forum Google
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-12-28, 12:55
  3. Är detta bra marknadsföring?
    Av John Melin i forum Övrigt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-06-28, 21:56
  4. Detta är ju sååå spännande
    Av seattlegrunge i forum Introduktion
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-06-14, 20:09
  5. Vad kan man göra med denna domän?
    Av eidos- i forum Övrigt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-02-27, 22:58