Resultat 1 till 13 av 13

Bör jag ha samma sida för två av mina nyckelord?

  1. #1
    jajmons avatar
    jajmon jajmon är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    5
    Säg att jag vill ranka för både "rörmokare" och "rörmokare halmstad", bör jag skapa två sidor och optimera båda sidorna för respektive sökord, eller ska jag fokusera på en och samma sida?

    Å ena sidan tycker jag att man bör separera det, mycket för att om man söker efter bara rörmokare, så vet man inte så mycket vad användaren letar efter och då kan man matcha det bättre med en generell sida om rörmokare. Jämför detta mot att man söker efter "rörmokare halmstad", då är sannolikheten stor att man är ute efter att anlita en rörmokare.

    I just det här exemplet är det väl iofs rätt troligt att man är ute efter att anlita någon i bägge fallen, så rörmokare kanske inte var optimalt exempel. Men ni fattar säkert hur jag tänker.

    Tankar och funderingar kring detta?

  2. #2
    tubens avatar
    tuben tuben är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    122
    De finns ingen gyllene regel. Att fokusera på ett visst sökord på en målsida och sedan utöka detta med fler sidor som fokuserar på att fånga upp relaterade sökfraser med lokalanknytning är rätt vanligt.

    Är det dock enbart dessa två (sökord + sökfras) ser jag inte det som nödvändigt att skapa flera undersidor.
    Sökmotoroptimering

  3. #3
    snulles avatar
    snulle snulle är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    81
    Jag tror ju att "rörmokare halmstad" innebär att du lätt får besökare och medans sidan blir bättre lär du få mer besökare på resultatet "rörmokare" men är det svårt hamna i topp på "rörmokare" så kanske du måste ta det direkt

  4. #4
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Det finns ingen golden rule, men i ditt fall så är svaret ganska enkelt. Sökordet rörmokare är ju knappt intressant för dig om din verksamhet bara finns i Halmstad, så du lägger full fokus på att göra en sida som är optimerad för Rörmokare Halmstad, då kommer den även att bli bra optimerad för sökordet Rörmokare.

  5. #5
    jajmons avatar
    jajmon jajmon är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    5
    Tack för bra svar allihopa. Jag kommer fokusera på Rörmokare Halmstad helt klart. Med tiden hoppas jag dock kunna erövra Rörmokare och ta mig utanför den gudsförgätna staden

  6. #6
    Johnzs avatar
    Johnz Johnz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    176
    Jag lånar tråden lite om det går för sig.

    Jag har cirka 5 st fraser jag vill ranka för. Är det bäst att sprida ut dom på flera sidor eller ha allt på en men samtidigt ha fler sidor där man kan hitta mer information om fraserna?

  7. #7
    welanders avatar
    welander welander är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Märsta / Stockholm
    Inlägg
    249
    Johnz det beror ju helt och hållet på hur dina fraser är, och hur din målgrupp ser ut.
    Utan att veta hur fraserna är uppbyggda om det är samma som jajmon;s exempel så följ det, men om det är ganska skilda fraser som inte har någon lokalanknytning till något eller liknande, kör på egna sidor. Men det är svårt när du bara säger 5 fraser, dessa 5 fraser kan ju vara: Köpa äpplen i Sverige, odla äpplen i sverige, äppelmos i sverige, hur gör man äppelcider i sverige?

    Om det är såna typer av fraser så ha de på egna sidor.


    Edit: 5 fraser är ganska mycket oavsett hur fraserna ser ut, så jag hade definitivt gjort egna sidor till var och en, kanske 2 på en sida och 2 på en till, men inte mer än så, även här beroende på hur fraserna ser ut. Men ju fler olika fraser och ord på din sida, ju mer vattnas det ur vilket gör det procentuellt mindre relevanta sökord för de ordet du vill ranka för.
    Senast redigerat av welander den 2011-11-25 klockan 21:09. Anledning: mer text

  8. #8
    Johnzs avatar
    Johnz Johnz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    176
    Låt oss säga min nisch är frukt. Inom frukt finns det flera olika sorters frukter. Banan, äpple, päron, vindruvor och apelsin. Huvudsidan handlar om frukt generellt. Tycker du jag borde göra en ny sida för att skriva om banan, äpple, päron, vindruvor och apelsiner?

    Kan inte riktigt blanda bananer och vindruvor, skulle se konstigt ut, får i så fall bli en för varje subnisch.

    Jag vill ranka högt på alla fraser och vad jag vet ger huvudsidan mest styrka för detta, men huvudsidan kanske ger tillräckligt med styrka för att ranka bra med sub-sidor?

    För övrigt, tack för snabbt svar.

  9. #9
    welanders avatar
    welander welander är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Märsta / Stockholm
    Inlägg
    249
    När du pratar sidor, menar du _sidor_, eller domäner? Om du menar domäner, så nej, lägg dem på samma webbsida/domän, men lägg dem på egna sidor på domänen ex:

    index.html
    -- äpple.html
    -- päron.html
    -- banan.html

    dvs äpple, päron och banan ligger på egna undersidor.

  10. #10
    Johnzs avatar
    Johnz Johnz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    176
    Nä, jag menar sidor, inte domäner.

  11. #11
    Johnzs avatar
    Johnz Johnz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    176
    Funderar på att svetsa samman mina två stycken nyckelord som har mest sökningar och de jag troligen kommer fokusera mest på till en början till första sidan för att komprimera det hela lite bättre och inte behöva bygga lika mycket länkar. Dom andra fraserna/nyckelorden kommer jag behålla på olika subsidor.

    Huvudordet är ett mer generellt och omvälvande ord. Det andra ordet är en subkategori till huvudordet. Hur skulle ni väva samman dom?
    Skriva en text enbart om huvudordet och under den texten skriva om andra nyckelordet? Huvudordet uppnår lite mer än 400 ord. Hur gör sig det andra nyckelordet under all den texten tror ni?

  12. #12
    jajmons avatar
    jajmon jajmon är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    5
    Helt ok att låna tråden. Det är ju i princip samma frågeställning.

    Några tips från mig (som ännu bråkar med samma problem...):

    Det kan hjälpa att fråga sig vad besökaren letar efter. Det kan låta självklart, men det tog ett tag innan jag kom in i dessa tankebanor.

    Med andra ord, lev dig in i personen som söker och fråga dig: vad skulle vara den bästa träffen på var och en av dessa fraser? Vad letar personen efter? Vad hade du velat ha för information om du sökte på någon av de här fraserna? Du vill inte att besökaren ska komma till en sida som upplevs som SEO. Det ska vara koncis och relevant information men det får inte verka lömsk.

    Så se till att ha den sidan som bäst matchar besökarens behov så tror jag du kommer väldigt långt. Som andra skrivit här före mig. Det kan vara en sida som matchar flera fraser, eller en riktad på bara en fras. Låt besökarens syfte spela en roll i svaret.

  13. #13
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    5 olika frukter = 5 olika undersidor med information och optimerade för respektive frukt. Det finns ingen annan vettig lösning i just det fallet.
    Skulle det däremot röra sig om röda och gröna äpplen som är 2 av dina sökord är det ju väldigt enkelt att optimera en sida för båda de sökningarna.
    Det handlar helt enkelt om sökorden, men om du har 5 stora sökord så ska du absolut sprida ut dom på olika undersidor.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Från sida 1 till sida 5-6 på ett dussin av mina sidor!
    Av thodah i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-03-26, 23:37
  2. Hur ska jag ha mina länkar?
    Av Padchi i forum Optimering
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-01-17, 21:04
  3. Ny sida för samma nyckelord?
    Av robbanf i forum Google
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-04-19, 12:31
  4. Två inlänkar från samma sida
    Av seattlegrunge i forum Länkbygge
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-01-25, 04:11
  5. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-07-15, 15:56