Resultat 1 till 2 av 2

Fler eller färre satellitsidor?

  1. #1
    Johnzs avatar
    Johnz Johnz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    176
    Hej,

    Jag tänkte köpa en domän hos namecheap och peka den till en gratis bloggplattform, t.ex Wordpress. För tillfället är det tre av mina huvudsidor jag vill rikta in mig på. Vad är det vanligaste/effektivast, att man har en satellitsida för varje huvudsida eller att man har färre satellitsidor med fler länkar som pekar mot olika huvudsidor?

    Gjorde en bild om hur jag ungefär tänkte: http://ladda-upp.se/bilder/twsiaqacbvyctl/

    Jag antar att det är effektivast att ha en satellitsida per huvudsida men då blir det ju svindyrt om man har massa huvudsidor? Om jag pekar flera länkar till på en och samma satellitsida till flera olika sidor så kanske det finns en större risk att Google upptäcker min länkbyggnad eftersom de kommer upptäcka att flera stycken av mina huvudsidor finns på en och samma satellitsida?

    Det kommer väl ge extra kraft detta om jag har en egen domän för satellitsidan och inte använder Wordpress default (name.wordpress.com)?

    Tack

    Edit: Fick förklarat av mig av en duktig person att detta var en dålig idé. Bättre skaffa en separat host med dedicated IP's så att man slippet dela IP med 2000+ andra personer och använda de som satellitsidor. SEO Hosting. Var helt klart inte riktigt genomtänkt, aja man lär sig.

    För att utveckla detta eftersom jag fick ett svar på annat håll tänkte jag fråga om någon känner till en bra host som erbjuder dedikerade IP:s till billiga priser. Kollade lite på seo-host.com och det är väl den jag kommer köra på om inte något annat dyker upp.

    Hur fungerar det att köra satellitsidor på en vanlig host hos namecheap eller hostgator? Låt oss säga det rör sig i nuläget max om kanske 5-10 stycken.
    Senast redigerat av Johnz den 2011-11-20 klockan 05:18.

  2. #2
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Citat Ursprungligen postat av Johnz Visa inlägg
    Fick förklarat av mig av en duktig person att detta var en dålig idé. Bättre skaffa en separat host med dedicated IP's så att man slippet dela IP med 2000+ andra personer och använda de som satellitsidor. SEO Hosting. Var helt klart inte riktigt genomtänkt, aja man lär sig.
    Behovet av detta beror på hur många satelliter du ska skapa. 5-10 som du säger skulle nog faktiskt fungera ok att ha ett par på WordPress och sedan skulle jag rekommendera Glesys (som ger svenska IP-nummer).

    Satellitsidor på "vanlig" host typ loopia eller one.com kan väl fungera, men räkna med att de är nere ibland och/eller kan få seg databas så att en WordPress-sida tar flera sekunder att ladda.

    Av så kallad SEO hosting är de enda jag har använt som fungerar bra seohosting.com (som drivs av hostgator).

    SEO-hosting som använder VPN-lösningar för att få IP-nummer i olika länder innebär ofta extremt sega sidor, laddningstider på över 10 sek är inte ovanligt.

    Sen har enligt egen erfarenhet all SEO-hosting med kopplingar till Indien eller Sydostasien allvarliga och återkommande problem med krashade, överbelastade och sega servers. Det gäller t.ex 2gbhosting, seo-host.com och indianets som levererar extremt låg kvalitet.
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Satellitsidor
    Av wahlman i forum Länkbygge
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-10-23, 23:15
  2. Fler domäner eller fler undersidor
    Av nejin i forum Optimering
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-01-21, 16:08
  3. Satellitsidor
    Av claeslund i forum Optimering
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-06-03, 11:19
  4. Färre motorträffar
    Av Rejn i forum Länkbygge
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-11-24, 17:09
  5. MSN listar mkt färre sidor än de andra
    Av Qlof i forum Övriga sökmotorer
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-21, 09:59