Resultat 1 till 11 av 11

Bloggsida, påverkar SEO hur?

  1. #1
    Johnzs avatar
    Johnz Johnz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    176
    Hej,

    Jag arbetar med en nischad sida. Hur påverkar optimeringen i helhet om jag har en blogg vid sidan av (t.ex domän.se/blogg) huvudsidan? Positivt med tanke att det ger ny content hela tiden? Negativt för densiteten för keywords kan minska? Vet ej hur densiteten räknas, om det är över hela webbsidan eller bara per sida. Jag vet att det är besökaren som informationen ska vara för och man ska inte tänka så mycket på Google, men nån måtta får det vara.
    Senast redigerat av Johnz den 2011-11-28 klockan 11:49.

  2. #2
    welanders avatar
    welander welander är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Märsta / Stockholm
    Inlägg
    249
    Bara genom att ställa denna fråga så tänker du redan nu för mycket på google :P
    keyword densiteten räknas per sida, varje undersida har egen pagerank m.m enda som hänger ihop är väl DA. Men sen om det är en nischad sida så kommer antagligen bloggen handla om just den nischen? annars tycker jag du kan sätta upp bloggen på någon annan domän.

    Men om den handlar om din nisch som övriga siten så ser jag inga problem med att ha en blogg, de som du säger ökar ju med nytt och fräscht content hela tiden och det skapar flera ingångar till nya inlänkar från andra om du får nytt fräscht content varannan vecka.

    Kan även tillägga:
    Citat Ursprungligen postat av http://www.netmagazine.com/features/top-10-seo-myths
    David Mihm: "It's a myth to say 'I will optimise your website’s Keyword Density'. It is important to include keywords on your pages but there is NO 'magic number' of times to use a keyword. Write your text for humans!"

  3. #3
    Johnzs avatar
    Johnz Johnz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    176
    Tack så mycket, du har så rätt så rätt när du säger det.

  4. #4
    Daweys avatar
    Dawey Dawey är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    128
    Om du intergrerar bloggen med samma content som huvudsidan så går det bra. Om du har en annan typ av innehåll eller försöker använda ena delen av hemsidan(ex. bloggen) för andra mål än huvudsidan kommer google att straffa dig för cloaking och du kommer att sjunka som en sten i SERParna.

    98 procent som når sidan via bloggen kommer dessutom aldrig att besöka resten av sidan. Om du vill att den marknadsför dina tjänster, så behöver du generera väldans mycket trafik via bloggen.

    Däremot kan en blogg vara bra som komplement till huvudsidan om du använder den för att utmärka dig själv som expert på ditt fält. Bloggen kan alltså öka din trovärdighet. Om du länkar från huvudsidorna till bloggposter så kan länkarna utåt till bloggen öka sidans trovärdighet både hos sökmotorerna och hos kunderna, vilket alltså också kan vara bra ur SEO-synpunkt. Får en bloggpost bra PR så kan du styra länkjuicen till en annan sida. Men som sagt, innehållet måste vara fokuserat, både på sidan och bloggen, med samma typ av innehåll och nyckelord.

    Använd förnuftet och håll ditt fokus helt enkelt.

    /D
    Trygga SEO-tjänster, SEO SPHINX
    Smart onlinemarknadsföring

  5. #5
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Om man vill ha ett bra flöde av trafik från bloggen till huvudsidan ser man till att den håller en liknande design som huvudsidan samt att länkarna till de viktigaste områdena på huvudsidan framgår tydligt. Inte nödvändigt att länka i varje enskilt inlägg då till huvudsidan.
    Det sistnämnda är något att tänka på när du pingar media. Bloggposter fulla med länkar ger lätt ett litet oseriöst intryck.

    Att bloggen bör ligga i samma stil som huvudsidan håller jag med om, men inte att den skulle straffas för cloaking om du skriver om saker som inte rör huvudsidan. Fast det finns knappast en anledning att göra det heller.

    Däremot kan du med fördel använda bloggen för att optimera myrstegsord, dvs de orden som ger liten trafik och som det inte alltid är lönt att optimera huvudsidan för.
    Brukar räcka med att sätta i orden i titeln på inlägget och sedan i den löpande texten för att få en bra placering.
    Och som jag har sett kan man dra in någonstans mellan 20-30% av besökarna till huvudsidan från bloggen i de här fallen.

  6. #6
    Johnzs avatar
    Johnz Johnz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    176
    Ojdå. Det var bra information, tackar!

    Min sida handlar om en produkt och är avsedd för att tjäna pengar på. Jag ska vara ärlig och säga att bloggens huvudsyfte kommer främst vara att hålla igång med nytt content vilket Google ser bra på förmodar jag, men det kanske ni redan har förstått. Men samtidigt ha relevans på mitt content som kan ge besökaren något, så länge jag gör detta är det lugnt?

    Exempel:
    Rea på cykelhjälmar
    Hos Stadium kan du nu köpa cykelhjälmar till halva priset. Erbjudandet pågår endast till första december. Enligt ny forskning skyddar cykelhjälmar mot 90 procent av dom skador som kan uppstå om du ramlar omkull med din cykel.

  7. #7
    Daweys avatar
    Dawey Dawey är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    128
    Däremot kan du med fördel använda bloggen för att optimera myrstegsord, dvs de orden som ger liten trafik och som det inte alltid är lönt att optimera huvudsidan för.
    Bra poäng

    Brukar räcka med att sätta i orden i titeln på inlägget och sedan i den löpande texten för att få en bra placering.
    Och som jag har sett kan man dra in någonstans mellan 20-30% av besökarna till huvudsidan från bloggen i de här fallen
    Hmm, jag kanske är mer negativ. 30% procent verkar mycket... Men det kanske också beror på ämnet och om bloggen driver in bra med kvalitetstrafik eller inte.
    Trygga SEO-tjänster, SEO SPHINX
    Smart onlinemarknadsföring

  8. #8
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Nu utgår jag från bloggar tillhörande företag eftersom det är där jag har den största erfarenheten. Och även om du pingar, låt säga, en artikel i Expressen så behöver man titta lite på om det är lämpligt och om läsarna kan tänkas ha intresse av produkten.
    Om du säljer bräckjärn är det direkt olämpligt att pinga en artikel där ett sådant har används vid ett grovt brott. För att ta ett extremfall.

    Annars kommer den mesta trafiken på företagsbloggarna rent generellt in på myrstegsorden. Så visst har du rätt i att det i de flesta fall rör sig om relevant kvalitetstrafik som går vidare.

  9. #9
    Johnzs avatar
    Johnz Johnz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    176
    Citat Ursprungligen postat av Dawey
    98 procent som når sidan via bloggen kommer dessutom aldrig att besöka resten av sidan. Om du vill att den marknadsför dina tjänster, så behöver du generera väldans mycket trafik via bloggen.
    Nja, trafiken har jag redan. Det är nog inte det som jag eftersträvar med att ha en blogg. Snarare att bloggen ska göra så att min sida ser ut som en väl uppdaterad sida i googles ögon och knuffar upp mig lite i serpen, i och för sig leder det till mer trafik.

  10. #10
    Daweys avatar
    Dawey Dawey är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    128
    Citat Ursprungligen postat av Johnz Visa inlägg
    Nja, trafiken har jag redan. Det är nog inte det som jag eftersträvar med att ha en blogg. Snarare att bloggen ska göra så att min sida ser ut som en väl uppdaterad sida i googles ögon och knuffar upp mig lite i serpen, i och för sig leder det till mer trafik.
    Man behöver i och för sig inte uppdatera superofta. Kanske om det är hög konkurrens och man har en blogg som tävlar mot andra bloggar så är det bra att man fräschar upp den då och då. Det kan du likaväl göra med riktade kampanjer och extraerbjudanden. För SERP-ranking skulle jag snarare satsa på att förbättra innehållet och sidan i stort. Visst kan du få mer riktat innehåll och länkkraft genom en blogg som pushar upp sajten en aningen, men jag tror inte att det är hastigheten och uppdateringarna i sig som fixar SERP-rankingen. Jag har själv ett par bloggar som jag inte uppdaterat på nästan ett par år, men de ligger ändå i topp tre på de sökord jag riktat in mig på.
    Trygga SEO-tjänster, SEO SPHINX
    Smart onlinemarknadsföring

  11. #11
    Johnzs avatar
    Johnz Johnz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    176
    Dom sajter jag konkurrerar mot är typ alla företag och kör med blogg på sina.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-08-26, 11:18
  2. Hur påverkar domän ägarbyte sökresultaten?
    Av nfinland i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-04-23, 10:02
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-01-06, 03:36
  4. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-04, 10:48
  5. Bloggsida säljes
    Av monkey business i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-07-22, 14:30