Resultat 1 till 7 av 7

Länkar från Sociala Medier? Påverkan!

  1. #1
    McDavids avatar
    McDavid McDavid är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    48
    Hej,
    Hur stor påverkan har sociala medier för sin sidan? Länkar från Facebook, Twitter etc.. Hur mycket tid bör man lägga per dag?

    Mvh
    McDavid

  2. #2
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Jätte svår fråga faktiskt för det beror helt och hållet på bransch / brand.

  3. #3
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Ur SEO-perspektiv i Sverige: Ingen.
    Är du ute efter att ranka i USA eller England finns det en del indikationer på att man tillfälligt kan ta lite positioner om du lyckas få en kampanj att flyga ordentligt. Jag har pratat med ett par killar som testar det och de säger sig se en effekt när de kommer uppåt 200-300 delningar i veckan. (Hur mycket som krävs är naturligtvis beroende av konkurrensen i övrigt, så den siffran är nog ganska specifik för just dem.)
    Därmed inte sagt att det inte kommer att ha effekt i Sverige också i framtiden, men än så länge gör det ingen skillnad. Det enda du får är lite no follow-länkar från Facebook och redirectade länkar via t.co från Twitter.

    Det kan dock absolut finnas ett värde i att jobba med sociala medier, men räkna i så fall den trafik det arbetet genererar direkt för att mäta om det är värt tiden du lägger ner.

  4. #4
    welanders avatar
    welander welander är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Märsta / Stockholm
    Inlägg
    249
    Jag skulle vilja påstå att man måste bryta ur Social media seo(om det ens kan kallas seo, hade hellre velat kalla det trafikoptimering / kundoptimering) mot vanlig seo.

    Sociala medier använder du inte på samma sätt genom att skriva en sak på twitter och hoppas den indexeras och kommer upp när man söker på just den frasen. Utan jag tycker och använder de mer till vad som många vill att de ska användas till, sociala delningar m.m visa upp för intresserade att du har skrvit en jättebra artikel om bollpumpar och länka till den artikeln, då får du en liten trafikökning om du har tur.

    SME(social media marketing) är lite av ett direkt, absolut sätt att få in trafik som håller i sig ett litet tag efter just den länken skickades
    SEO är mer långdraget och här kan man vänta ut sina besökare, medan SME måste du dra in dem snabbt med en kort bra intresseväckande text..

    sociala medier kan jag tycka ibland är lite fulspel och lurar in personen och har man tur får man in de besökarna som inte visste att de behövde de du erbjuder, medan SEO kan man få in de besökarna som man verkligen vill ha som konverterar på din site.
    Så här tycker jag personligen att man ska jobba med sociala medier, inte som många tror(eller så tror jag att folk tror det) att de är liknande vanlig seo.


    Insåg nu att jag inte riktigt tillförde något till diskussionen, men precis som Niklas säger så beror det helt på vad du vill ha ut av det. :P

  5. #5
    Bygger89s avatar
    Bygger89 Bygger89 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    52
    Citat Ursprungligen postat av AaronAxelsson Visa inlägg
    Ur SEO-perspektiv i Sverige: Ingen.
    Är du ute efter att ranka i USA eller England finns det en del indikationer på att man tillfälligt kan ta lite positioner om du lyckas få en kampanj att flyga ordentligt. Jag har pratat med ett par killar som testar det och de säger sig se en effekt när de kommer uppåt 200-300 delningar i veckan. (Hur mycket som krävs är naturligtvis beroende av konkurrensen i övrigt, så den siffran är nog ganska specifik för just dem.)
    Därmed inte sagt att det inte kommer att ha effekt i Sverige också i framtiden, men än så länge gör det ingen skillnad. Det enda du får är lite no follow-länkar från Facebook och redirectade länkar via t.co från Twitter.

    Det kan dock absolut finnas ett värde i att jobba med sociala medier, men räkna i så fall den trafik det arbetet genererar direkt för att mäta om det är värt tiden du lägger ner.
    Kan du verkligen säga med 100% säkerhet att sociala medier inte har någon påverkan alls ut SEO-perspektiv här i Sverige än så länge ?

    Det råder nog delade meningar inom just detta men med tanke på att sociala medier bara blir större och större så tycker jag
    att man ska ägna sig lite tid åt det varje dag. Är man exempelvis en aktiv twittrare med många followers så är det ju inte
    omöjligt att dom delar dina mikroinlägg vidare till sina followers.

    Detta bör hjälpa i SEO-perspektiv enligt min mening.

  6. #6
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Får väl vidareutveckla mitt svar lite.
    Om Aron med säkerhet säger att det inte har någon länk-juice betydelse i Sverige så tror jag på det. Pineberry brukar ju köra en massa olika tester, så det litar jag på.
    Däremot så har ju Sociala Medier massvis med fördelar inom trafik och branding att göra.

    Man fokuserar inte på Sociala Medier ur ett SEO perspektiv, utan man fokuserar på att stärka sitt brand. Vissa branscher har lättare att lyckas med det än andra, och då är det också mer värt att lägga tid där. Vårt företag säljer läkemedel så gissa hur mycket tid jag lägger på sociala medier ur business synpunkt Ingen alls förstås. Men hade jag varit i en annan industri där min målgrupp letar efter oss eller våra produkter på Facebook t.ex, så hade jag lagt mycket mer tid där.

    Så, åter igen, det beror helt och hållet på bransch / brand hur mycket tid du ska spendera på Twitter / Facebook.

  7. #7
    Bygger89s avatar
    Bygger89 Bygger89 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    52
    Citat Ursprungligen postat av Niklas Aronsson Visa inlägg
    Får väl vidareutveckla mitt svar lite.
    Om Aron med säkerhet säger att det inte har någon länk-juice betydelse i Sverige så tror jag på det. Pineberry brukar ju köra en massa olika tester, så det litar jag på.
    Däremot så har ju Sociala Medier massvis med fördelar inom trafik och branding att göra.

    Man fokuserar inte på Sociala Medier ur ett SEO perspektiv, utan man fokuserar på att stärka sitt brand. Vissa branscher har lättare att lyckas med det än andra, och då är det också mer värt att lägga tid där. Vårt företag säljer läkemedel så gissa hur mycket tid jag lägger på sociala medier ur business synpunkt Ingen alls förstås. Men hade jag varit i en annan industri där min målgrupp letar efter oss eller våra produkter på Facebook t.ex, så hade jag lagt mycket mer tid där.

    Så, åter igen, det beror helt och hållet på bransch / brand hur mycket tid du ska spendera på Twitter / Facebook.
    Mycket bra svar och mycket bra förklarat.

    Jag har haft som mål att lägga lite extra tid på både Twitter och Facebook just för att det skulle hjälpa min SEO men då skrotar jag den idén.

    När proffsen talar här är det bara att följa tipsen och råden
    Men ska ändå fortsätta med twittrandet då detta ger en hel del trafik.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. SEO, bloggar, sociala medier. Vi kan hjälpa er med de texter ni behöver.
    Av Göran Jacobson i forum Presentation av SEO-Konsulter/SEO-företag
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-06-21, 12:12
  2. Mäta inflytande inom sociala medier?
    Av Susann Stjernborg i forum Sociala medier
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-05-26, 18:14
  3. Web toolbars för sociala medier m m
    Av Susann Stjernborg i forum Sociala medier
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-05-03, 19:50
  4. SEO & Sociala medier
    Av adamga i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-03-23, 15:39
  5. Byte av domännamn - Påverkan?
    Av Joakim i forum Domänen
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-26, 15:34