Resultat 1 till 21 av 21

Vad är en bra bounce rate?

  1. #1
    durkens avatar
    durken durken är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    34
    Har snokat runt lite på forumet och sett att man tror "bounce rate" har inverkan på rankingen. Frågan är. Vad är ett bra bounce rate värde? Själv ligger jag på 54% på den sajten jag just nu jobbar med. De flesta av mina sajter ligger runt där. Är det bra eller dåligt?

  2. #2
    snulles avatar
    snulle snulle är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    81
    Vad är bounce rate och vart ser man den?

  3. #3
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Ibland pratas det om att en Bounce Rate som ligger under 40% är ok.
    Jag har inte kollat upp denna källan, så det får man ta med en nypa salt.
    helst skall den väl ligga under 10%. Då är det bra.

    Vad vi dock vet är att det är viktigt med en god Bounce rate när det kommer till din optimering och din ranking.
    Google vill att det skall bli "end of search" när någon klickar in på din sajt.
    Vilket betyder att när någon lämnar Google för att besöka din sajt, skall besökaren inte behöva klicka på "tillbakaknappen" för att sajten inte levererar det som besökaren var ute efter.

    Det finns ett flertal saker du kan göra för att minska Bounce rate.

    En sak är att skapa en video som folk börjar att titta på och då får du ju besökaren att stanna till på din sajt.
    Att du faktiskt levererar det som besökaren söker efter.
    Att de kan klicka sig vidare inne på din sajt, så att de blir kvar på sajten.

    Detta är några av de saker du kan göra för att minska Bounce Rate.
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  4. #4
    durkens avatar
    durken durken är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    34
    Oj, mindre än 40% låter tufft! Mindre än 10% låter omöjligt Ska fundera och prova något av förslagen och se om det förändrar bounce raten.

  5. #5
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Hela konceptet Bounce Rate är lite luddigt.
    Det stämmer som Petter säger att Google har en uttalad vilja att leverera så bra sökresultat som möjligt, och i det arbetet är det möjligt att de tar med någon typ av bounce rate-mått. Det måttet, om de använder det, kommer däremot inte vara samma mått som du kan se i till exempel Analytics.

    Det som mäts i Google Analytics och kallas Bounce Rate är andelen sessioner som har endast en sidvisning, och det är viktigt att ha i åtanke när man avgör vad som är en bra Bounce Rate. Har du till exempel en sida där du tjänar pengar på "utklick" vill du ha en så hög Bounce Rate som möjligt. Du vill ju helst att alla besökare klickar sig bort från din sida. Andra typer av sidor har andra syften, och därmed vill man ha en annan Bounce Rate.

    Om det är viktigt för dig att ha koll på vart dina besökare tar vägen tycker jag inte att du ska använda Analytics standardmått på Bounce Rate. Sätt i så fall upp Analyticsinstallationen så att du kan mäta var och hur besökarna tar sig bort från din sajt.
    Senast redigerat av AaronAxelsson den 2011-09-04 klockan 12:58. Anledning: För att jag stavade som en kratta...

  6. #6
    durkens avatar
    durken durken är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    34
    Citat Ursprungligen postat av AaronAxelsson Visa inlägg
    Hela konceptet Bounce Rate är lite luddigt.
    Det stämmer som Petter säger att Google har en uttalad vilja att leverera så bra sökresultat som möjligt, och i det arbetet är det möjligt att de tar med någon typ av bounce rate-mått. Det måttet, om de använder det, kommer däremot inte vara samma mått som du kan se i till exempel Analytics.

    Det som mäts i Google Analytics och kallas Bounce Rate är andelen sessioner som har endast en sidvisning, och det är viktigt att ha i åtanke när man avgör vad som är en bra Bounce Rate. Har du till exempel en sida där du tjänar pengar på "utklick" vill du ha en så hög Bounce Rate som möjligt. Du vill ju helst att alla besökare klickar sig bort från din sida. Andra typer av sidor har andra syften, och därmed vill man ha en annan Bounce Rate.

    Om det är viktigt för dig att ha koll på vart dina besökare tar vägen tycker jag inte att du ska använda Analytics standardmått på Bounce Rate. Sätt i så fall upp Analyticsinstallationen så att du kan mäta var och hur besökarna tar sig bort från din sajt.
    Aha, det var ju faktiskt en rätt viktig poäng eftersom det var analytics jag fick den siffran från, plus att poängen är att besökaren ska få sin information snabbt och direkt klicka vidare

  7. #7
    pejkas avatar
    pejka pejka är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    20
    Jag har en bounce rate på en av mina sidor på 60% och man ska ligga under 40%, och det stämmer helt och hållet att det påverkar rankningen. När du först åker upp positioner på google kan det bli för en liten test period och sedan avgörs det vart du ska eller om du stannar kvar. Men min bounce rate ligger på 60% då jag har massa botar av olika slag som kommer in, c:a 14% av mina besökare om dagen är sådana. De har förstört min rate väldigt mycket.
    Att köpa hemsida ska vara lätt. Vi på TCC Designs gör din hemsida.

  8. #8
    Sweelys avatar
    Sweely Sweely är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    269
    För mina sajter bestående av endast en sida har jag en bounce rate på lite över 80%. Precis som jag vill ha det. Besökarna ska klicka sig vidare till mina affiliateerbjudanden.

    För mina mer innehållsrika sajter, som säg, bloggen i min signatur, så ligger min bounce rate alltid på under 40%

  9. #9
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Okej, det finns absolut inget tal man behöver jaga som en standard, det kan jag säga på direkten. Det hade varit fullständigt ologiskt då olika branscher har olika Bounce Rates. Det som påverkar är förstås din Bounce Rate i jämförelse med de andra resultaten på sökningen som görs.

    Jag har 52% Bounce Rate på min sida som säljer läkemedel och det är bland de bästa i vår bransch.
    Försök hela tiden att förbättra din Bounce Rate, men du ska inte känna dig nöjd för att du hamnat på "rätt sida om 40" för det betyder absolut ingenting.

    Du vill ha en bättre bounce rate än dina konkurrenter, då får du nog ett litet plus.

  10. #10
    Mathias GBMs avatar
    Mathias GBM Mathias GBM är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    293
    Citat Ursprungligen postat av Sweely Visa inlägg
    För mina sajter bestående av endast en sida har jag en bounce rate på lite över 80%. Precis som jag vill ha det. Besökarna ska klicka sig vidare till mina affiliateerbjudanden.

    För mina mer innehållsrika sajter, som säg, bloggen i min signatur, så ligger min bounce rate alltid på under 40%
    Räknas det verkligen som en bounce om användaren klickar på en länk på din sida ? Känns konstigt om de skulle vara så men det är inte alls omöjligt, Kolla gärna i analytics och skriv i tråden sedan så man får lära sig något nytt idag också

  11. #11
    Sweelys avatar
    Sweely Sweely är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    269
    Citat Ursprungligen postat av tiiias Visa inlägg
    Räknas det verkligen som en bounce om användaren klickar på en länk på din sida ? Känns konstigt om de skulle vara så men det är inte alls omöjligt, Kolla gärna i analytics och skriv i tråden sedan så man får lära sig något nytt idag också
    Det som mäts som bounce rate i Analytics är sessioner med endast en sidvisning.

    Med andra ord: har du en sajt bestående av 0 undersidor, bara en huvudsida, och har utgående länkar så är chansen hög att du får en bounce rate på runt 100%.

  12. #12
    Mathias GBMs avatar
    Mathias GBM Mathias GBM är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    293
    Citat Ursprungligen postat av Sweely Visa inlägg
    Det som mäts som bounce rate i Analytics är sessioner med endast en sidvisning.

    Med andra ord: har du en sajt bestående av 0 undersidor, bara en huvudsida, och har utgående länkar så är chansen hög att du får en bounce rate på runt 100%.
    Okej, Va tvungen att titta och det stämmer !

    Att det skulle vara något negativt med en hög % är något jag betvivlar starkt då det går i mot syftet med Google, Att kunna hitta rätt information direkt och inte behöva klicka runt massor inne på sidan.

  13. #13
    Sweelys avatar
    Sweely Sweely är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    269
    Citat Ursprungligen postat av tiiias Visa inlägg
    Okej, Va tvungen att titta och det stämmer !

    Att det skulle vara något negativt med en hög % är något jag betvivlar starkt då det går i mot syftet med Google, Att kunna hitta rätt information direkt och inte behöva klicka runt massor inne på sidan.
    Det är negativt med en hög bounce rate på sajter med undersidor.

  14. #14
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Citat Ursprungligen postat av Sweely Visa inlägg
    Det är negativt med en hög bounce rate på sajter med undersidor.
    Finns där någon bevisad fakta runt det påståendet eller är det bara spekulationer?
    Jag har alltid varit nyfiken på om det är sant eller bara något som folk spontant tycker.

    Där finns ju massa saker som påverkar bounce rate som också påverkar ranking, men jag har aldrig riktigt förstått varför Bounce Rate i sig själv skulle påverka.

  15. #15
    Sweelys avatar
    Sweely Sweely är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    269
    Citat Ursprungligen postat av Niklas Aronsson Visa inlägg
    Finns där någon bevisad fakta runt det påståendet eller är det bara spekulationer?
    Jag har alltid varit nyfiken på om det är sant eller bara något som folk spontant tycker.

    Där finns ju massa saker som påverkar bounce rate som också påverkar ranking, men jag har aldrig riktigt förstått varför Bounce Rate i sig själv skulle påverka.
    Missuppfattning! Jag menade bara att bounce rate negativt för ens sajt, inte ens Google-placeringar. Sistnämnda har jag ingen aning om, även fast det spekulerats en del kring det

  16. #16
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Citat Ursprungligen postat av Sweely Visa inlägg
    Missuppfattning! Jag menade bara att bounce rate negativt för ens sajt, inte ens Google-placeringar. Sistnämnda har jag ingen aning om, även fast det spekulerats en del kring det
    Nabil, var inte alls meningen att ställa dig mot väggen....hoppas verkligen inte att du tog illa vid. Jag var bara nyfiken på om det var bevisat eftersom jag vet att du brukar hålla koll på mycket internationell SEO relaterad info osv. (Jag är en av dina twitter-stalkers som du vet )
    Jag hör så många snacka om att det ska vara så viktigt men enligt egen slutsats så har jag inte märkt någonting alls. Det är liksom lite som den gamla goda PR'en tycker jag. En massa saker som påverkar PR påverkar även ranking, men påverkar PR din ranking? Jag tvivlar, däremot är det ju lätt att se ett samband.

    Håller absolut med dig annars, bounce raten är ju skit viktig för sidan. Jag kan bara inte förstå varför det skulle vara en faktor i algoritmen.

    Bara lite tankar, hur ser ni andra på det?

  17. #17
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Teorier om att bounce rate skulle vara en faktor i algoritmen finns. Men jag kan inte påminna mig att det finns dokumenterat trovärdigt direkt.

    Man kan dock tänka sig det enligt följande. Om besökare kommer in till en webbplats och sedan direkt backar tillbaka för att gör en ny sökning kan det vara ett tecken på att informationen på webbplatsen inte motsvarade det de ville ha.
    Om det sedan rör sig om ett besök på några sekunder blir det ytterligare en faktor som visar att webbplatsen är orelevant för en sökning.

    Om det i Googles målsättning finns ambitioner att leverera relevanta resultat för en sökning så är det inte så ologiskt att fundera på sambandet hög bounce rate och/eller kort tid på webbplatsen som en faktor för rankning.

    Nu blir det här sättet att mäta rätt så trubbigt för samma fenomen blir det när man bara vill; hitta telefonnumret, kontrollera öppettider, se adressen, titta ett pris, se vilka modeller som finns, etc. Information som det bara tar några sekunder att få fram vid en snabb titt.

    Sedan kan man inte utgå ifrån att alla webbplatser har Google Analytics på sig. Om det saknas på webbplatsen och den som söker inte är inloggad eller har en toolbar blir det lite annorlunda.
    100% bounce rate på en affiliatesida noteras då inte av Google överhuvdtaget om alla besökare klickar på affiliateannonserna. Det skulle snarare om bounce rate vore en faktor stärka rankningen.


    Och visst kan bounce rate skilja enormt mellan webbplatser. En webbshop kan mycket väl ligga så lågt som 1-3%. En företagssida utan webbshop avsevärt högre. Konverteringen är ett mer relevant mått, men bouncen är en bra analysmetod för att nå fram dit.
    Senast redigerat av Urban G den 2011-09-10 klockan 13:42.

  18. #18
    Cristian Herreras avatar
    Cristian Herrera Cristian Herrera är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    7
    Oj!
    Bounce rateen skiljer markant på vad det är för typ av site, t.ex
    En blogg har högre bounce rate av naturliga skäl, ofta så har man de tio nyaste inläggen på framsidan, men en "vanlig" site måste man klicka sig runt på.
    Jag har en bounce på runt 30 - 35% på många av mina siter, vilket jag tycker är bra, men på bloggarna ligger det runt 60 - 70%

    dock tror jag inte att bounce rate påverkar placeringarna, har inte sett några trovärdiga argument för det i alla fall.
    /C

  19. #19
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Jag har bounce rate på 55% på min site som rankar etta på "sökmotoroptimering", så det är definitivt inget som leder till dålig placering. Många av min kvalitativa siter ligger runt 60% så jag har alltid ansett det som bra, även om det låter som en hög bounce rate. Man måste även tänka på att det är relativt enkelt att artificiellt skapa bra eller dålig bounce rate på valfri site, så det är knappast något som kan viktas in högt i Googles algoritm, om alls.
    Senast redigerat av Urban G den 2017-04-18 klockan 23:32.
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

  20. #20
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Tack så mycket för informationen. Baserat på detta kommer jag att fortsätta tolka Bounce Rate som något som ligger utanför Algoritmen.

    En av anledningarna till att jag undrar är för att jag har jobbat mycket med en blogg där jag bland annat använder StumbleUpon för att promota bloggen, och man får ju en massa trafik därifrån, och även folk som läser och delar med sig av bloggen och de olika inläggen via Facebook / Twitter vilket ju är mycket positivt.
    Men eftersom StumbleUpon fungerar som det gör så blir det en väldigt hög Bounce Rate från den trafiken. Jag har inte märkt någon minskning i ranking sen jag började, snarare tvärtom, de olika blogginläggen börjar ranka bättre. Och ägaren av bloggen gillar inte att Bounce Raten gick upp men jag försöker förklara att det inte gör något så länge vi får mer trafik och fler naturliga inlänkar.

  21. #21
    Daweys avatar
    Dawey Dawey är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    128
    En hög Bounce-rate behöver inte betyda något dåligt. Det beror helt och hållet på vilken typ av sida du bedriver. Det finns många välbesökta och kända bloggar som har bounce rate på över 70%, till och med över 80%, uppåt 90%. Det betyder ibland att det sitter tusentals personer och klickar på sidan, flera gånger dagligen och väntar otåligt på att sidan ska uppdateras. Och det är ju något högst positivt och vittnar om att sidan är jävligt populär. En av mina bästa bloggar brukar ha drygt 80% bounce rate när trafiken är riktigt hög. När trafiken är sämre så ligger den på runt 70-75%. Alltså - lägre bounce rate betyder att trafiken är sämre, vilket är dåligt. Och högre bounce rate för mig betyder högre trafik och högre annonsintäckter. Däremot är ligger återkommande besökare på ungefär konstant antal, oavsett trafik och bounce rate vilket är ett gott tecken.

    Bounce rate i min värld är ett mått att avgöra ungefär hur hög % av trafiken som är kvalitetstrafik. Indirekt säger det en del om sidan, men vad som är bra och dåligt beror på 1) vad det är för typ av sida 2) hur många % bounce rate har du för nya besökarna och 3) var trafiken som har hög bounce rate kommer ifrån.

    Generellt sätt är det viktigaste att det är de nya besökarna har låg bounce rate. Men man måste man också avgöra om trafiken med hög bounce rate "hamnat rätt", att personer som sökt upp din sida verkligen är ute efter dina tjänster/din information.
    Trygga SEO-tjänster, SEO SPHINX
    Smart onlinemarknadsföring

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-08-11, 10:24
  2. Vad är en pingning värd?
    Av feria i forum Optimering
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-12-15, 21:49
  3. Bounce rate för dina konkurrenter?
    Av johjoh68 i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-01-26, 11:53
  4. Vad är en tracking URL?
    Av canegy i forum Övrig internetmarknadsföring
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-11-18, 18:36
  5. Vad är en blogg egentligen?
    Av Aron L i forum Google
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-11-06, 14:57