Resultat 1 till 14 av 14

Radera ett gammalt inlägg på WP, 301 till starsidan?

  1. #1
    Gurkburkens avatar
    Gurkburken Gurkburken är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    11
    Har en blogg där jag skriver om olika erbjudanden från tex Tradedoubler etc. Problemet med dessa erbjudanden är att de ofta är ganska kortlivade. De kanske är aktuella några månader för att sedan plockas bort av annonsören.

    Eftersom jag inte vill ha en blogg full med erbjudanden som är inaktuella och inte fungerar längre funderar jag på vad jag ska göra med alla dessa inlägg.

    Vad tycker Google om att man bara raderar inlägg med jämna mellanrum vilket skapar en hel del 404 sidor?

    Ska jag plocka bort inlägget och göra en 301 till starsidan istället? Problemet är att erbjudandet kanske handlade om bildäck och startsidan är optimerad för ordet "erbjudanden"
    Senast redigerat av Gurkburken den 2011-12-03 klockan 14:19.

  2. #2
    Daweys avatar
    Dawey Dawey är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    128
    Varför inte bara skriva typ "erbjudandet har gått ut" högst upp på inlägget? Du kan också länka till ett liknande aktuellt erbjudande här. Enkelt va? Google tycker om mycket innehåll, avskyr för mycket 404, samt ska du väl försöka behålla länkjuicen (om inläggen har nån)?
    Trygga SEO-tjänster, SEO SPHINX
    Smart onlinemarknadsföring

  3. #3
    Gurkburkens avatar
    Gurkburken Gurkburken är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av Dawey Visa inlägg
    Varför inte bara skriva typ "erbjudandet har gått ut" högst upp på inlägget? Du kan också länka till ett liknande aktuellt erbjudande här. Enkelt va? Google tycker om mycket innehåll, avskyr för mycket 404, samt ska du väl försöka behålla länkjuicen (om inläggen har nån)?
    Det är det jag gjort hittills, i vissa fall. Men det börjar se dumt ut nu när det är så många erbjudanden som gått ut. Användarna måste nu behöva bläddra igenom en hel hög med inaktuella erbjudanden. Skulle det funka med att ta bort inlägget och göra en 301 till ett liknande erbjudande istället? Om det är ett erbjudande som jag inte hittar något relaterat till blir det galet att göra en 301 till startsidan?

  4. #4
    welanders avatar
    welander welander är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Märsta / Stockholm
    Inlägg
    249
    Bör inte de senaste / aktuella erbjudandet ligga överst i "listan"?

    Då slipper användarna bläddra igenom inaktuella erbjudanden, alt ändra titeln, lägg till [Erbjudandet har gått ut], förstnämnda är ju det optimala.

  5. #5
    Mathias GBMs avatar
    Mathias GBM Mathias GBM är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    293
    Gör helt enkelt en ny undersida som du redirectar alla gamla sidor till. Antingen genom att använda ett plugin eller via din htaccess filen där du då använder rewrite eller redirect.

    På denna sidan skriver typ som sagt ovanstånde att erbjudandet du söker har gått ut men att här nedan finns några nya.

    Effekten av detta blir att dina nya erbjuden får kraft från denna sidan som har mycket kraft då många sidor slutligen blir riktade mot den vilket medför att dina nya erbjuden syns lite bättre på sökmotorerna.

    Är det dock så att dina gamla erbjudanden är sidor som du faktiskt innehåller en hel del content så bör du behålla dem men kanske då någon sorts banner högst upp som listar nya erbjudanden.

  6. #6
    Gurkburkens avatar
    Gurkburken Gurkburken är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av welander Visa inlägg
    Bör inte de senaste / aktuella erbjudandet ligga överst i "listan"?

    Då slipper användarna bläddra igenom inaktuella erbjudanden, alt ändra titeln, lägg till [Erbjudandet har gått ut], förstnämnda är ju det optimala.
    Det gör dom redan, det senaste erbjudandet ligger överst på sidan och sedan går det i turordning efter när jag la in erbjudandet.

    Men jag känner att det kommer bli ohållbart i längden. Om några år kommer det finnas 100 tals erbjudanden som inte fungerar/är inaktuella. Det är som om Volvo skulle ha kvar reklam för sin gamla 740 modell på sin hemsida med pris och allt och sedan skriva, tyvärr Volvo 740 tillverkas inte längre, men köp en Volvo V70 istället.

    Jag vill inte ha kvar alla dessa gamla erbjudanden som inte fungerar längre, jag vill ta bort dom, men vill samtidigt slippa få en massa trasiga 404-sidor. Därför jag undrar om detta med 301.

  7. #7
    Gurkburkens avatar
    Gurkburken Gurkburken är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av Mathias GBM Visa inlägg
    Gör helt enkelt en ny undersida som du redirectar alla gamla sidor till. Antingen genom att använda ett plugin eller via din htaccess filen där du då använder rewrite eller redirect.

    På denna sidan skriver typ som sagt ovanstånde att erbjudandet du söker har gått ut men att här nedan finns några nya.

    Effekten av detta blir att dina nya erbjuden får kraft från denna sidan som har mycket kraft då många sidor slutligen blir riktade mot den vilket medför att dina nya erbjuden syns lite bättre på sökmotorerna.

    Är det dock så att dina gamla erbjudanden är sidor som du faktiskt innehåller en hel del content så bör du behålla dem men kanske då någon sorts banner högst upp som listar nya erbjudanden.
    htaccess kan jag nästan ingenting om. Vad för plugin skulle jag kunna använda? (Jag använder wordpress).

    Men det känns lite som att, "Hej här har ni en undersida med en massa gammalt skit på som är inaktuellt, kolla inte här." Jag vill försöka få sidan så tydlig och enkel att navigera på. Det ska bara finnas bra och aktuella erbjudanden på sidan.

    Vad jag gjort hittills är att jag kollat i analytics vad för sökord som användare kommer in ifrån Google med. Har jag då något gammalt erbjudande som inte fungerar längre och som ingen har kommit in till ifrån Google den senaste månaden har jag helt enkelt bara tagit bort inlägget från bloggen. Har det däremot varit ett erbjudande som inte fungerar längre men som ger trafik ifrån Google har jag behållit det, men skrivit att erbjudandet tyvärr har gått ut. Har jag haft något liknade erbjudande så har jag tipsat dom om detta erbjudande.

    Men det är alla dessa 404 sidor som skapas av att jag tar bort en del inlägg med jämna mellanrum som fick mej att fundera på om det fanns nån smart lösning. Jag vill helst inte behålla dessa inlägg. Kan jag inte bara 301:a till ett annat erbjudande eller annan del på sidan? Och vad bör jag tänka på vid 301? Plugin etc till wordpress.

  8. #8
    Daweys avatar
    Dawey Dawey är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    128
    M GBM har ett otroligt smart och bra råd som behåller och riktar länkkraften. Men jag skulle ändå ha valt att behålla inläggen utan redirect eller att ta bort sidorna direkt. Google älskar textmassor och mycket innehåll ännu mer än länkar. Risken är att du ändå tappar placeringar i SERParna om innehåll försvinner. Jag har inte sett sajten, men om gamla inlägg finns på huvudsidan, tror du inte att det går att lösa med själva strukturen på sajten istället?

    Dessutom tror jag inte att det är något problem med gamla erbjudanden som gått ut, om det är tydligt och man ser det direkt. Det finns en viss poäng ur marknadsföringssynpunkt med att visa att man har väldans mycket erbjudanden och att peroner kan se vad det är för erbjudnden. Då framstår din sida som att du har en massa intressanta saker som kommer och går. Man får en känsla av vad det är för typ av erbjudanden, hur mycket det är, och hur snabbt dom kommer och försvinner. Allt det där tar du bort om du tar bort eller ger en redirect. Uppriktigt sagt förstår jag inte alls varför du vill ta bort gammalt innehåll.

    Jag förstår din förklaring, men inte varför du tänker så. (Men jag har som sagt inte ens sett sajten. Kanske vore lättare att diskutera vidare då. PM:a länk om du har lust.) Oavsett om du väljer GBMs råd som kan hjälpa dig att rikta länkkraften och kanske till och med få upp vissa sökord i SERParna om du gör det smart, eller mitt som är något mjäkigare och mera "safe", så är - "att få en massa 404-sidor, tappa länksaft och förlora värdefullt innehåll med nyckelord" - inget alternativ.
    Trygga SEO-tjänster, SEO SPHINX
    Smart onlinemarknadsföring

  9. #9
    Gurkburkens avatar
    Gurkburken Gurkburken är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    11
    Det hade såklart varit enkelt om sidan varit uppbyggd där varje erbjudande var en liten ikon med typ 3-4 ords text. Då hade jag kunnat slussa iväg/sortera detta enkelt så att det hamnar långt bort nånstans på sidan där ingen kommer se dem.

    Men sidan är uppbyggd i wordpress och jag skapar för varje erbjudande en ny bloggpost med tillhörande banner och allt ifrån 3-4 meningar text till en hel A4. Allting är sedan kategoriserat. Erbjudandena har fokus på att vara billiga och allra helst gratis.

    Jag förstår inte hur jag ska lösa detta så att jag kan behålla alla gamla bloggposter med inaktuella erbjudanden utan att det blir kaos på sidan och väldigt svårt att hitta vad som är aktuellt och inte.

    En del erbjudanden kan var tex en tävling som varar i 2 veckor. Jag kanske skrivit 2-3 meningar text med en reklambanner till. Inga externa länkar till.

    I varje kategori så finns det sedan längst ner en meny där man kan navigera till olika sidor i kategorin beroende på hur många erbjudande/bloggposter som finns för just den kategorin. Skulle jag då behålla alla gamla inaktuella bloggposter skulle en användare kunna tänka "wow här finns det 30 sidor fulla med erbjudanden, men vänta nu det är bara massa gammalt skit som inte fungerar längre, vad är det här för skitsida med bara massa gamla erbjudanden som inte fungerar längre, jag drar vidare till en annan sida istället"...

    Ibland så skapar jag dock ett inlägg som som jag börjar bygga länkar till för att jag vill att det ska synas på google, det kan vara ett erbjudande som jag vet kommer vara aktuellt i över 1 års tid, eller ibland så kanske jag samlar flera erbjudanden i ett inlägg. Dess bloggposter skulle jag självklart aldrig ta bort eftersom dom har ett värde för min sajt.

    Jag har nu även gjort en ny 404 sida där det står att erbjudandet har plockats bort för att det inte gäller längre. På denna 404-sida har jag sedan mina 20 senast inlagda erbjudanden listade + en länk till startsidan.


    EDIT: http://www.google.com/support/forum/...0e379a3b&hl=en

    Där så diskuterar dom om att ifall blogginläggen inte har några inkommande länkar så förlorar man inget på att ta bort dom. Har däremot blogginläggen externa länkar pekade till sig så förlorar sidan i helhet självklart kraft. Men det är så jag resonerat också, jag har sparat viktiga bloggposter med länkar till sig. Men jag vill plocka bort dessa bloggposter som inte har några länkar till sig.
    Senast redigerat av Gurkburken den 2011-12-09 klockan 22:48.

  10. #10
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Jag tycker också Mathias förslag låter bra. Jag vet att bland annat tradera tillämpar något liknande. Titta här på en gammal aktion. Här får man ett tydligt meddelande att aktionen är avslutad, sen kommer en lista med relaterade aktioner. Sen kommer information om produkten som vanligt.

    Du skulle kunde lösa detta i wordpress med hjälp av taggar och kategorier samt några rader kod. Du kategoriserar alla dina tävlingar så bra du kan. Gärna i en hierarki. Du använder sedan två taggar "Aktuell" och "Avslutad". Om en besökare besöker ett inlägg med taggen "Avslutad" så visa först ett meddelande sen andra inlägg i samma kategori (med taggen "Aktuell") och sist visar du inlägget som vanligt.

    Du slipper massa 404 sidor. Det är tydligt för besökarna. Du får en bra intern länkning. Bara massa plus med denna lösning. Dock är det lite mer jobb att skriva ett inlägg.
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

  11. #11
    Gurkburkens avatar
    Gurkburken Gurkburken är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    11
    Jag skulle ju kunna skapa en kategori som heter "avslutade kampanjer" eller liknande. När sedan ett erbjudande inte längre är aktuellt så får jag manuellt gå in till den bloggposten och byta till den kategorin.

    Men jag undrar lite fortfarande om det finns så mycket värde i att spara en bloggpost som har en reklambanner med 2 meningar text och inga inkommande länkar?

    Jag har som sagt gjort en ny tydlig 404 sida med en sitemap med mina senaste erbjudaden och länk till startsidan etc.
    Senast redigerat av Gurkburken den 2011-12-11 klockan 19:57.

  12. #12
    Daweys avatar
    Dawey Dawey är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    128
    "Men jag undrar lite fortfarande om det finns så mycket värde i att spara en bloggpost som har en reklambanner med 2 meningar text och inga inkommande länkar? "

    Inte mycket alls, men många sådana inlägg blir tillsammans ändå ett rätt gediget innehåll/content. Google & C/O älskar mycket innehåll (så länge det är välstrukturerat dvs.) Det finns enormt mycket sidor med små korta och rätt värdelösa notiser. Se bara på nyhetssajt som Aftonbladet. Det mesta är skräp, både till innehåll, volym och ur SEO-synpunkt. Men tillsammans blir det ett gediget material (som fortfarande är skräp). Men välj gärna Mathias metod om du vill försöka rikta länksaften istället.
    Trygga SEO-tjänster, SEO SPHINX
    Smart onlinemarknadsföring

  13. #13
    Gurkburkens avatar
    Gurkburken Gurkburken är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    11
    Jag gör ett nytt svar här för att det inte ska bli för mycket och rörigt. Frågan jag nu skulle vilja ha svar på rör enbart 301.

    Låt oss säga att jag har följande 3 erbjudanden/bloggposter:

    1. erbjudande om tandblekning
    2. erbjudande om eltandborste
    3. erbjudande om tandkräm


    Vi bortser nu helt ifrån huruvida det är bäst om jag sparar mina bloggposter eller inte.

    Erbjudandet om eltandborsten och tandkrämen har gått ut, medans erbjudandet om tandblekning fortfarande är aktuellt (och jag vet att det kommer vara det för en lång tid framöver).

    Skulle det vara en bra idé att göra en 301 från erbjudandet om eltandborsten och tandkrämen till erbjudandet om tandblekning?

    I mina ögon är båda dessa erbjudanden i viss mån relaterade till tandblekning. Men jag har inte nämnt någonstans i bloggposterna för eltandborste och tandkräm ordet "tandblekning".

    Mina frågor kring 301 rör då främst:

    1. Kan man peka flera borttagna sidor med en 301 till samma sida? Är inte syftet med 301 att man talar om för Google att man flyttat en sida till en annan URL? Vad händer om jag tar flera bloggposter och pekar alla dessa med en 301 till en och samma sida?
    2. Som jag nämnde så tycker jag dessa exempel med eltandborsten och tandkrämen i viss mån är relaterat till tandblekning (det är åtminstone inom samma kategori) Men hur ser Google på det hela? Kan det räknas som det inte är relaterat och ge någon negativ inverkan istället?
    3. Texten från mina borttagna erbjudanden kommer inte finans med i bloggposten om tandblekning, och 301 är väll ett sätt att tala om för Google att man bara bytt länkstruktur/flyttat sidan. Blir det något negativt när ingen text från den borttagna bloggposten finns med på bloggposten som den pekar mot med en 301?
    Senast redigerat av Gurkburken den 2011-12-11 klockan 19:58.

  14. #14
    Gurkburkens avatar
    Gurkburken Gurkburken är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av Mathias GBM Visa inlägg
    Gör helt enkelt en ny undersida som du redirectar alla gamla sidor till. Antingen genom att använda ett plugin eller via din htaccess filen där du då använder rewrite eller redirect.

    På denna sidan skriver typ som sagt ovanstånde att erbjudandet du söker har gått ut men att här nedan finns några nya.

    Effekten av detta blir att dina nya erbjuden får kraft från denna sidan som har mycket kraft då många sidor slutligen blir riktade mot den vilket medför att dina nya erbjuden syns lite bättre på sökmotorerna.

    Är det dock så att dina gamla erbjudanden är sidor som du faktiskt innehåller en hel del content så bör du behålla dem men kanske då någon sorts banner högst upp som listar nya erbjudanden.
    Måste varit trött när jag satt och läste detta, men nu när jag klurat lite på det hela så låter det väldigt smart.

    Det du nämner om att skriva om att "erbjudandet du söker har gått ut men att här nedan finns några nya."
    Det är EXAKT så jag har utformat min nya 404-sida.

    Det jag funderar lite på dock är att det kommer innebära att bloggposter som kan handla om precis vad om helst kommer länka till denna sida som sedan ska länka vidare till några nya aktuella erbjudanden. Blir ingen form av relevanta länkar som pekar till denna undersida.

    En annan sak jag kom att tänka på som lösning. Menyn till min sida är skapad i WP:s "menyer". Här kan man ju dra kategorier och sidor och strukturera menyn lite hur man vill. Varför inte bara skapa en kategori som heter något i stil med "avslutade kampanjer" och sedan välja att inte lägga till denna kategori i menyn. Det kommer betyda att ingen användare kommer kunna hitta dessa erbjudanden, eftersom så fort ett erbjudande blir inaktuellt så uppdaterar jag bloggposten med det erbjudandet så att det sorteras under denna "avslutade kampanjer"-kategori som inte visas på min sida/i menyn.

    Och angående denna undersida igen, gör det något om man döljer den från att kunna hittas i navigeringen på min sida? Google ska såklart kunna hitta denna sida, men jag vill inte att den ska kunna hittas av användarna på min sida, såvida dom inte kommer in till den via Google, vilket väll i princip är hela syftet med denna undersida + att den får länkkraft.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Permalänken till ett specifikt inlägg på en Facebooksida
    Av Susann Stjernborg i forum Sociala medier
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-09-08, 09:39
  2. Titta på datumet före ni gör ett inlägg
    Av Urban G i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-07, 19:35
  3. Hittade ett WP-template med bara pages
    Av Frost i forum Optimering
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-08-30, 00:12