Resultat 1 till 13 av 13

Webshop, OS, med bäst förutsättning?

  1. #1
    Hollywoods avatar
    Hollywood Hollywood är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    8
    Hej,

    Jag är i farten att sätta upp en webshop och funderar fram och tillbaka på vilken webshop som har bäst förutsättningar vad gäller SEO.

    Jag tänker bygga sidan med en Open Source-lösning och spanar just nu extra mycket åt Magento. Har någon några tips på Open Source-butik (samt tillhörande plugin) som kan vara mer lämpligt än andra?

    Tack på förhand.

  2. #2
    AndersIvars avatar
    AndersIvar AndersIvar är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    207
    Jajja har ett SEO-test som dom redovisar varje år och årets test finns här: http://seotest.jajja.com/sv/2011/e-handel/betyg/.

    Jag kör själv Prestashop som open-source lösning och tycker den är riktigt bra ur SEO även om Jajjas test inte redovisar det. Men det handlar mer om man kan koda lite själv för att få till det som man vill ha det. Men även out-of-the-box finns alla dom vanligaste SEO-möjligheterna med. Prestashop har dessutom ett riktigt bra användarforum där man får hjälp med det mesta, en nog så viktig punkt om man skall köra open-source. Det jag saknar är ett riktigt bra bloggverktyg som standard, det har jag köpt till för att ha det. Har kikat lite på Magento men inte tillräckligt mycket för att säga bu eller bä.

    Tittar man på de stora open-source lösningarna så skulle jag vilja påstå att nästan allihopa har bra möjligheter, det mesta handlar om att lägga den tiden som krävs för att få det perfekt.
    Senast redigerat av AndersIvar den 2011-12-07 klockan 19:22. Anledning: blä

  3. #3
    alle9134s avatar
    alle9134 alle9134 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    62
    Hur mycket sabbar man för sig själv om man lägger till exempel blogg.företag .se eller shop.företag .se? Förlorar men i länk kraft om man bygger upp siterna på detta vis? För gör man så så kan man ju plocka de bästa råvarorna man vill ha till sin hemsida utan att fundera på att shopen inte har blogg eller bloggen har inte forum osv.

    Men som sagt huvudfrågan blir då. Sabbar subdomänerna för pr och ranking?

  4. #4
    Mathias GBMs avatar
    Mathias GBM Mathias GBM är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    293
    Nej subdomäner är super att grov kategorisera med, De ses rätt annorlunda nu för tiden än tidigare så kör på det

  5. #5
    AndersIvars avatar
    AndersIvar AndersIvar är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    207
    Att ha bloggen på t.ex. blog.domän.com går alldeles utmärkt, det jag syftade på är att jag vill ha en inbyggd bloggfunktion i CMS:t så man inte kör två olika CMS och att allting blir snyggt integrerat designmässigt.

  6. #6
    alle9134s avatar
    alle9134 alle9134 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    62
    Misstänkte det, alltid drygt att logga in och ut i olika system.

    Tycker dock att det finns en poäng med att designa blogg och shop något annorlunda. De har ju trotts allt två olika uppgifter, en att sälja produkt och där finns ju naturliga (CTA). Men bloggar är inte lika fokuserade på (CTA) per default i sin design. Eller tänker jag galet?

  7. #7
    Stefan Nilssons avatar
    Stefan Nilsson Stefan Nilsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Österlen
    Inlägg
    296
    Mitt råd är att utgå ifrån admin-panelen och välja de funktioner ni verkligen är i behov av. Möjlighet att mäta konvertering, skriva ut fakturor, kundhantering, rabattkuponger, inbyggt kortbetalning, etc. Just butiken utåt (design + SEO) är förhållandevis enkelt att justera för att nå en acceptabel nivå.

  8. #8
    alle9134s avatar
    alle9134 alle9134 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    62
    Vad kör du för shop-verktyg ducedo?

  9. #9
    Stefan Nilssons avatar
    Stefan Nilsson Stefan Nilsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Österlen
    Inlägg
    296
    Citat Ursprungligen postat av alle9134 Visa inlägg
    Vad kör du för shop-verktyg ducedo?
    Sålde min e-butik för ett par månader sedan. Tidigare körde jag WP Shopp eftersom jag har programmerat i Wordpress tidigare och prioriterade möjligheten att få full kontroll på designen istället för att titta på vad admin-panelen erbjöd. Gav en hel del irritation.

  10. #10
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Har man lite pengar rekommenderar jag att man låter någon programmera om ett WP thema man gillar så den ska passa WooC pluginet.
    Den klarar de mesta, DBIS, Payson, Klarna osv...

  11. #11
    alle9134s avatar
    alle9134 alle9134 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    62
    WooC låter spännande, men jag hittar ingen plugin med det namnet...

  12. #12
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Citat Ursprungligen postat av alle9134 Visa inlägg
    Hur mycket sabbar man för sig själv om man lägger till exempel blogg.företag .se eller shop.företag .se? Förlorar men i länk kraft om man bygger upp siterna på detta vis? För gör man så så kan man ju plocka de bästa råvarorna man vill ha till sin hemsida utan att fundera på att shopen inte har blogg eller bloggen har inte forum osv.

    Men som sagt huvudfrågan blir då. Sabbar subdomänerna för pr och ranking?
    Svaret är nja. Beror på syftet med subdomänen och hur man väljer att länka.
    Många säger att subdomäner tolkas som egna webbplatser. Vilket är sant i många fall.
    Men gör man en sökning på Jajja Communications så ser man att vår blogg, vårt magazine och seotestet ligger som sitelinks till vår www.jajja.com trots att de är separata subdomäner. Troligen för att vi länkar mellan dem så mycket att det är tydligt att de tillhör samma webbplats.

    SEO-mässigt så får man hantera det som ett större block men ändå som en del av samma webbplats och det innebär att länkningen inte direkt kan ses som korslänkning utan mer internlänkning. Vilket innebär att mer titta på var relevansen tar vägen, exempel: om en sida på www ska vara synlig för ett visst sökord så bör man internlänka från övriga subdomäner mot denna sida ifall man berör ämnet för att undvika att relevansen splittras.

    Vill man istället ha två webbplatser att plocka placeringar med och vill använda subdomäner skulle jag låta bli att länka mellan dem öht. Ingen garanti att det lyckas då Google även kan använda loggor och text för att utvärdera om subdomänerna hör ihop eller inte. Så vill man garanterat ha två webbplatser så är det två domäner som gäller.

  13. #13
    alle9134s avatar
    alle9134 alle9134 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    62
    Citat Ursprungligen postat av Feldon Visa inlägg
    Svaret är nja. Beror på syftet med subdomänen och hur man väljer att länka.
    Många säger att subdomäner tolkas som egna webbplatser. Vilket är sant i många fall.
    Men gör man en sökning på Jajja Communications så ser man att vår blogg, vårt magazine och seotestet ligger som sitelinks till vår www.jajja.com trots att de är separata subdomäner. Troligen för att vi länkar mellan dem så mycket att det är tydligt att de tillhör samma webbplats.

    SEO-mässigt så får man hantera det som ett större block men ändå som en del av samma webbplats och det innebär att länkningen inte direkt kan ses som korslänkning utan mer internlänkning. Vilket innebär att mer titta på var relevansen tar vägen, exempel: om en sida på www ska vara synlig för ett visst sökord så bör man internlänka från övriga subdomäner mot denna sida ifall man berör ämnet för att undvika att relevansen splittras.

    Vill man istället ha två webbplatser att plocka placeringar med och vill använda subdomäner skulle jag låta bli att länka mellan dem öht. Ingen garanti att det lyckas då Google även kan använda loggor och text för att utvärdera om subdomänerna hör ihop eller inte. Så vill man garanterat ha två webbplatser så är det två domäner som gäller.
    Tack för bra svar.
    Tanken med subdomän från början var ju att man ska kunna använda sig av exakt de CMS/verktyg man vill ha utan att tumma på funktionalitet. Inte att det skulle vara fler siter som tävlar om resultat.

    Så som jag tolkar det så är det ok att ha shop.site. se blog.site . se samt länka till dessa vi meny och internlänkar från site .se.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Bygga egen webshop
    Av Aqualex_80 i forum Optimering
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-11-22, 11:42
  2. Webshop - PrestaShop
    Av Prometheus i forum Optimering
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-03-14, 16:00
  3. Optimering av webshop
    Av Daniel_K i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-01-13, 23:14
  4. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-09-05, 16:31
  5. OS-Guld för Tre Kronor
    Av eidos- i forum Övrigt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-02-27, 22:21