Resultat 1 till 6 av 6

Forum i underfolder eller sub domän?

  1. #1
    Carllaurens avatar
    Carllauren Carllauren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    3
    Hej!

    Detta är min första post i detta svenska seo forum. Jag håller på och ändrar om en av mina engelska hemsidor lite, undrar bara om någon seo kunnig skulle kunna hjälpa mig och välja om jag ska lägga forumet i en sub domän eller sub folder

    sub folder: www.website.com/forums

    sub domän: forums.website.com

    Jag vet vad båda innebär och vad skillnaden är på de båda, men vilken typ passar bäst på forums?

    Sub domäner innebär ju att det är en helt ny domän som har en liten koppling till huvuddomänen, medan sub folder innebär att forumet kommer dela länkpåverkan med resten av sidan (Det kan ju vara dåligt om forumet har offtopic trådar som inte har med min hemsida att göra. Kan också skada bloggen som ska vara i roten.)

    Har också noterat att de flesta största forum kör på sub domäner, så som IGN, SEOBOOK, DIGITALPOINT etc.

    Vad tycker ni?

  2. #2
    Mathias GBMs avatar
    Mathias GBM Mathias GBM är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    293
    Subdomän är det du vill köra på av lite olika orsaker. Det största är att ditt content kommer bli för spritt och nu efter panda så är det viktigt att du kan behålla en viss % densitet på dina main ord över hela siten.

    Man ser även på subdomäner lite annorlunda nu och man kan se det som en grövre kategori indelning. Samma gäller med språk, till detta ska en sub domän användas tex uk.domän.com no.domän.com o.s.v.

    Du kan sedan använda ditt forum lite smart och länka in till din sida från de tråder som rent generellt handlar om ämnen som du faktiskt avhandlar på din main site.


    ( mybb är top notch forums mjukvara )

  3. #3
    Carllaurens avatar
    Carllauren Carllauren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    3
    Citat Ursprungligen postat av Mathias GBM Visa inlägg
    Subdomän är det du vill köra på av lite olika orsaker. Det största är att ditt content kommer bli för spritt och nu efter panda så är det viktigt att du kan behålla en viss % densitet på dina main ord över hela siten.

    Man ser även på subdomäner lite annorlunda nu och man kan se det som en grövre kategori indelning. Samma gäller med språk, till detta ska en sub domän användas tex uk.domän.com no.domän.com o.s.v.

    Du kan sedan använda ditt forum lite smart och länka in till din sida från de tråder som rent generellt handlar om ämnen som du faktiskt avhandlar på din main site.


    ( mybb är top notch forums mjukvara )

    Ok, Problemet jag har nu är att jag har forumet på hemsidans root dvs: www.website.com och om jag nu ska göra en subdomän för forumet och sedan skapa en cms på huvudsidan hur ska jag då bära mig åt? Ska jag redirecta alla länkar jag har till huvudomänen eller hur gör jag? Jag har kört forumet på huvuddomänen i typ 1 år nu.

    Jag kommer inte att ha en CMS på en gång, men jag vill ha det i framtiden, och då vill jag inte att mitt forum ska bli för etablerat så det är omöjligt att flytta det.

    (Jag tycker personligen att xenforo är framtiden och snart det ledande forum programvaran)

  4. #4
    Mathias GBMs avatar
    Mathias GBM Mathias GBM är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    293
    Egentligen handlar det då bara om att göra en redirect via Htaccess filen med regular expressions. På så sätt kan du styra om all inkommande trafik + läkar genom bara några rader kod

    Xenforo såg klart intressant ut, ska jag titta närmare på !

  5. #5
    welanders avatar
    welander welander är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Märsta / Stockholm
    Inlägg
    249
    Detta kan ju även vara värt att kolla upp om man nu har arbetat väldigt mycket med wordpress http://bbpress.org/ har själv inte provat bbpress än men de lär hålla samma höga kvalitet som wordpress.

  6. #6
    Carllaurens avatar
    Carllauren Carllauren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    3
    Citat Ursprungligen postat av Mathias GBM Visa inlägg
    Egentligen handlar det då bara om att göra en redirect via Htaccess filen med regular expressions. På så sätt kan du styra om all inkommande trafik + läkar genom bara några rader kod

    Xenforo såg klart intressant ut, ska jag titta närmare på !
    Ja, har pratat lite med en snubbe om att redirecta, han säger att det kommer bli jobbigt. Kör Vbulletin + Vbseo just nu, har tänkt att byta till xenforo snart, då det visat sig att det är hela 10x snabbare än Vbulletin och google ska tydligen gilla det extremt mycket, vissa har haft en ökning på drygt 200% i trafik efter de bytt.

    Men när jag byter så måste jag köra ett script som gör om mina URLs från vbseo's till xenforo, då kanske man i samma veva skulle göra flytten, google måste ju endå indexera om hela forumet endå?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Hitta rätt bloggar eller forum
    Av wahlman i forum Länkbygge
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-08-16, 21:16
  2. Forum eller Firefox -problem
    Av webguide i forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-09-16, 07:15
  3. Vill köpa en webbsida eller forum 30k budget
    Av gurkan7 i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-11, 23:55
  4. Forum layout köpes! Eller råd var detta kan köpas?
    Av swedph i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-09-03, 20:28
  5. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-12-03, 14:55