Resultat 1 till 11 av 11

Vad är din inställning till länkenheter?

  1. #1
    Stefan Nilssons avatar
    Stefan Nilsson Stefan Nilsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Österlen
    Inlägg
    296
    Det vore intressant att höra om någon fått länkenheter genom AdSense att konvertera bra. Jag har kört det på "idealplaceringen" som en horisontell meny i över ett år nu på ett par olika sajter och fått CTR på 0.21, 0.56, 0.53 och 1.77 procent.

    Nu funderar jag om det extra klicket som krävs kan vara tillräckligt för att missa inkomst. På de vanliga annonserna så får man betalt så fort någon klickar på en annons men med länkenheterna så krävs det att besökaren först klickar på en länkenhet och sedan på en av annonserna på den nya sidan innan man får ersättning.

    Därför vore det intressant att höra om någon fått bra resultat med länkenheter eller om det helt enkelt är dags att överge dem och hoppas på att de övriga annonsenheterna börjar konvertera bättre.

  2. #2
    plekiss avatar
    plekis plekis är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    153
    Jag körde med länkenheter förut men de gav för dåligt för mig. Ändå anpassade jag färgerna så att söksidan skulle se så bra ut som möjligt. Jag har tog bort alla länkenheter för en tid sedan och för mig har det gett positiva resultat.

  3. #3
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Håller med plekis.

    har testat dem flera gånger under de senaste åren utan bra resultat, inom många olika nischer och typer av siter, placeringar etc.

    Detsamma gäller adsense image ads ... totalt värdelösa, ger bara en "spottstyver" jämfört med rena text ads

  4. #4
    Kimpos avatar
    Kimpo Kimpo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Medelhavet
    Inlägg
    334
    Sedan G ändrade länkenhetstypen(nu är det färre länkar och fontstorleken är större än själva texten där det står "Google annonser", på stående annonser iaf) har klicken ökat något men håller med båda ovan att textannonser är fortfarande no.1

  5. #5
    Stefan Nilssons avatar
    Stefan Nilsson Stefan Nilsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Österlen
    Inlägg
    296
    Det var som jag misstänkte då. Dags att plocka bort det från mina sista sajter.

    Citat Ursprungligen postat av Patrik Berggren Visa inlägg
    Detsamma gäller adsense image ads ... totalt värdelösa, ger bara en "spottstyver" jämfört med rena text ads
    Anser du att man t.o.m. bör exkludera bilderna eller fortsätta köra image/text så att Google optimerar åt en?

  6. #6
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    använd endast text annonserna, bild + länkenheter fungerar extremt dåligt, i de allra flesta fallen.

    Jag kör ett test nu, sedan ett par dagar, där jag haft image/text annonser (random) till att endast använda textannonser. +67,4% i inkomstökningar ... dock osäker statistik, men vänta ett par veckor, så ska vi se vad snittökningen har blivit

  7. #7
    Stefan Nilssons avatar
    Stefan Nilsson Stefan Nilsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Österlen
    Inlägg
    296
    Citat Ursprungligen postat av Patrik Berggren Visa inlägg
    använd endast text annonserna, bild + länkenheter fungerar extremt dåligt, i de allra flesta fallen.

    Jag kör ett test nu, sedan ett par dagar, där jag haft image/text annonser (random) till att endast använda textannonser. +67,4% i inkomstökningar ... dock osäker statistik, men vänta ett par veckor, så ska vi se vad snittökningen har blivit
    Intressant. Vad är det då som ökat? CTR / CPC? Den totala intäkten blir ju något missvisande p.g.a. antalet besökare, etc.

  8. #8
    Daweys avatar
    Dawey Dawey är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    128
    Håller med ovan till fullo. Länkenheter är närmast ett skämt. Man kan ju fylla ut rum om man har strategiska lägen som man av olika skäl inte vill täcka med för mycket annonser. Vissa tycker att CPC ökar, men jag är tveksam om det skiljer sig så mycket genom att ta bort dom. Jag tror att CTRn inte spelar så stor roll, däremot är frågan om man vill att folk ska gå ut från sajten om dom inte följer upp nästa sida. Många som bara surfar omkring kommer att stänga ner fönstret när dom kommer till sidan med annonser. Klickar de på en annons direkt, får du i alla fall annonsintäkten. Så av strategiska skäl kan det absolut vara en vits med att skita i dom.
    Trygga SEO-tjänster, SEO SPHINX
    Smart onlinemarknadsföring

  9. #9
    Kimpos avatar
    Kimpo Kimpo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Medelhavet
    Inlägg
    334
    Jag kommer att rensa ut bildannonserna också och köra text fullt ut. kikade lite snabbt på CPM för en bildannons jag haft ett bra tag på en site. ca2,50kr , liksom WTF?!

  10. #10
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av ducedo Visa inlägg
    Intressant. Vad är det då som ökat? CTR / CPC? Den totala intäkten blir ju något missvisande p.g.a. antalet besökare, etc.
    När man visar bildannonserna finns det bara ETT budskap som ska attrahera besökaren. Har du textannonser (nu snackar vi om de större tavlorna, med flera annonser visade) så finns det fler budksap som kan attrahera besökaren och på det viset får du FLER klick vilket innebär MER inkomster.

  11. #11
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    En annan sak är att INTE tillåta annonsörer att rikta sina annonser till din webbplats, då finns det också endast ett budskap.

    Många säger ATT man tjänar mer, men som användare av "andra sidan till AdSense", dvs adwords, är det sådana webbplatser man direkt köper CPM annonser på och drar ned sina klickbetalningar enormt! vilket innebär att adsense-publishern får mindre betalt ...

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Därför är SEO-forum.se så bra och värd din tid
    Av Jim Westergren i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-06-16, 15:45
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-23, 10:07
  3. Förklaring till vad COOP Ad Network är
    Av Marcus Westberg i forum Länkbygge
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2007-12-12, 19:43
  4. J-M din PM-låda är full och jag har inte din mailadress.
    Av webguide i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-16, 18:24
  5. Svara själv i telefon om din fru är sjuk
    Av Urban G i forum Övrigt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-03-03, 19:04