Resultat 1 till 3 av 3

Placera produkt plant eller i kategorie(r)?

  1. #1
    Joels avatar
    Joel Joel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    7
    Hej!

    Vi håller på att bygga om vår webbshop och vill därför göra rätt från början.

    Ska man placera en produktlänk plant i rooten eller ska den ligga under dess kategori?

    Exempel:
    http://www.partykungen.se/super-mario-maskeraddrakt eller http://www.partykungen.se/maskerad/m...-maskeraddrakt

    Vad ger mest relevans vid sökningar?

    Och hur gör man när en produkt ska ligga i t.ex två kategorier? Tror Google att det är duplicate content då?

    /Joel

  2. #2
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Jag hade lagt produkterna i root och sett till att bygga djup på sidan (dvs fler nivåer) med mer info och sådant.. Se till att det blir bra internlänkning och att du har unik text (utöver produkterna) för varje kategori. Samtidigt så är kategori/produktnamn absolut inte dålig heller. Det beror lite på vad det är för shop. Exempelvis under produkterna har du en liten text om maskerad. Två kategorier eller fler så visar du sista kategorin som första nivå i läkningen.

    Slutligen, skall du lansera något stort som en webbshop så rekommenderar jag dig att ta hjälp av en SEO expert. Det är en liten investering mot vad det kommer ge er i framtiden. Gör rätt från början, som du säger själv.

  3. #3
    Joels avatar
    Joel Joel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    7
    Tjena Fredrik,

    Tack för dina svar, det gör mig absolut lite klokare.

    Webbshop har vi haft ett bra tag nu och vi rankar redan bra på många av våra sökord (google t.ex maskeradkläder så ser du).

    Så jag är inte helt novis och jag förstår tänket men vissa små frågor kan vara bra att höra med er på forumet vad ni tycker.

    Idag kör vi t.ex med ".html" i filändelse av produkter (ex: domain.tld/produkt.html), är det en fördel att plocka bort detta och köra med bara domain.tld/produkt?

    /Joel

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-08-18, 15:21
  2. Vill ha Länk mot produkt eller tjänst.
    Av Chilly i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-02-22, 11:43
  3. Om en produkt är slutsåld i webbutiken?
    Av Solan i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-07-12, 13:34
  4. Samma produkt - två olika URLer?
    Av LisaT i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-12-06, 23:11