Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 31 till 60 av 73

Kul SEO-spam på dalademokraten.se :P

  1. #31
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Det är ganska coolt att adsense-intäkten så att säga blir leverantörens betalning för att han skapar sidorna

  2. #32
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Enligt killen som är ansvarig för det på förlaget är lösningen helt ok för Google enligt ett svar han säger sig ha fått idag så vi lär se massor av det här 2007.

    Just nu tror jag att det bara är att luta sig tillbaka, glömma Google ett par år och titta över hur man rankar på Live!, Yahoo och Altavista. Jag vill ha kompetenta och engagerade läsare och växer det här så flyttar de nog sig över till övriga sökmotorer.

    Microsoft har ju lite "PR-problem" bland många så det är kanske inte dit folk flyttar även om de säkert kan ta marknadsandelar. De är faktiskt ganska bra på att leta rätt på butiker, restauranger m.m.

    Yahoo tror jag tar de seriösa informationssökare som letar authority information och relevanta faktalänkar. De visar bra resultat på sådant material just nu tycker jag, men det kan ju ändras. Altavista är väl samma sak som Yahoo har jag fått för mig?

    Det vore lite coolt om Yahoo och Altavista tillsammans kunde ta en 15 procent-enheter av Googles marknadsandel. Gynnar oss alla tror jag långsiktigt.
    Jo, du har rätt. Google har nån form av konstig marknads/kapitalist-åsyn av att användarna själva skall avgöra vad som är bra tror jag. Dvs att välbesökta sidor tjänar mera pengar och får högre rankings osv och att det hela sköter sig självt.

    Jag såg ett av dina inlägg på WN idag om att adsense bara var bra för dåliga/plagiat-sidor.. vilket jag inte riktigt håller med om, men de har på tok för låga krav. Google finansierar i dagsläget spammarna med ena handen och straffar dem med andra. De borde börja med att plocka bort brödet från bordet. Sen kan de dubblera med att straffa. Det vore troligen en betydligt effektivare lösning än att försöka ranka bort spamaktiga sidor.
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  3. #33
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Inte riktigt vad jag skrev...

    En sajt ska vara "dålig" för att generera pengar i alla fall när det kommer till adsense. Besökaren ska ha en tydlig vilja att lämna den. Jag har aldrig jobbat med den typen av material så det kanske är helt fel, men det är vad de som kan det brukar säga.

    Vilket bättre sätt finns det till att få någon att vilja lämna en sajt än att ha gjort ett plagiat av en sajt som besökaren trodde att han skulle till?
    Men kvalitet är viktigt och särskilt om man är branschledande. Lätt för folk att börja tycka illa om bransch-ettan. Google har ju haft en styrka av att folk i allmänhet inte har greppat hur Adsense-fungerar. När folk möter den kunskapen blir de irriterade och känner att de har luras till att stödja något som de inte gillar när de har klickat på annonser på spamsidor. De tror att annonsören får pengar bara om de köper något (min bild i alla fall, varierar naturligtvis).

    Nu är ju dörren så att säga öppen för den här typen av lösningar. Det är svårt att tolka det på något annat sätt. Det ICA Kuriren får göra i Adsense får rimligen vem som helst göra.

    För de av er som arbetar mer nära den här typen av tankesätt är det ju bara att satsa så länge chansen finns. Jag tror det kommer bli mycket hårdare mot slutet av 2007.
    Senast redigerat av hans99 den 2006-11-13 klockan 22:49.

  4. #34
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Hjalmar
    De borde börja med att plocka bort brödet från bordet. Sen kan de dubblera med att straffa. Det vore troligen en betydligt effektivare lösning än att försöka ranka bort spamaktiga sidor.
    Jag tror helt klart att du har rätt här.
    Senast redigerat av hans99 den 2006-11-13 klockan 23:08.

  5. #35
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Inte riktigt vad jag skrev...



    Men kvalitet är viktigt och särskilt om man är branschledande. Lätt för folk att börja tycka illa om bransch-ettan. Google har ju haft en styrka av att folk i allmänhet inte har greppat hur Adsense-fungerar. När folk möter den kunskapen blir de irriterade och känner att de har luras till att stödja något som de inte gillar när de har klickat på annonser på spamsidor. De tror att annonsören får pengar bara om de köper något (min bild i alla fall, varierar naturligtvis).

    Nu är ju dörren så att säga öppen för den här typen av lösningar. Det är svårt att tolka det på något annat sätt. Det ICA Kuriren får göra i Adsense får rimligen vem som helst göra.

    För de av er som arbetar mer nära den här typen av tankesätt är det ju bara att satsa så länge chansen finns. Jag tror det kommer bli mycket hårdare mot slutet av 2007.
    Näh, jag vet att du inte skrev exakt så, hursomhelst så irriterade jag mig lite på det det eftersom det lät som att du menade att man som adsenseanvändande webmaster tjänar pengar på att ens besökare försvinner bort. Det är ju inte alla som strävar efter en så hög CTR som möjligt heller (jag pratar dagligen med folk som har 15-30% CTR, själv har jag närmare 2-3%). Det händer en hel del med smart pricing tex, jag har betydligt stabilare intäkter osv. (Nu har du ju skrivit ett par inlägg på WN som syftar på att det skulle vara bättre/effektivare att vara direkt affiliate åt företag och eftersom jag inte själv jobbar på detta sätt så .. öhh, har jag noterat detta :P).

    Jag tror tyvärr inte google kommer att bli hårdare mot missbruket förrens det någonstans straffar sig för dem. Google förlorade en stor bit av mitt hjärta dagen då jag upptäckte att de själva säljer parkeringstjänster a'la sedo till domainsquatters - bara du har tillräckligt mycket "trafik" (läs: typo-hijackade offer) så får du vara med. Flera stora, däribland sedo är premium partners och får cloaka in sina annonser så att det ser ut som content - och blir dessutom indexerade med detta material. De bidrar mao själva till att spammet ökar.

    Sedo sponsrar domainsquatters, domänhoggare/hoggare, google sponsrar sedo med stålar och content. Sedo ökar sin trafik till domainsquatters som i sin tur registrerar fler domäner.

    Det är så lite "do no evil" i hela sammanhanget att man vill kräkas ärligt talat. Vi kommer snarare att få se mera av detta i framtiden när marknaden vill fortsätta pressa ut 25%-iga börsvärdesökningar per halvår.
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  6. #36
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Nej, jag använder ju adsense-själv, utan just något annan ambition med den än att hålla borta oseriösa sidor, och ge möjlighet till de som kommit fel att hitta rätt. Rimligen kommer det ju in många som egentligen sökte en webbutik och kan vi tjäna pengar på dem så är det bra.

    Långsiktigt bör en lägre omvandling kanske gynna dig också genom att de som flyter över faktiskt är motiverade. Men idag så är det ju många som tjänar mycket på att "trycka läsaren" till adsense-reklamen snarare än att visa den.

    Det värsta är att det är mycket möjligt att du har rätt och att det kommer bli mycket värre. Men om en sökmotor sorterar bort dålig kvalitet bör den ta användare allt eftersom internetmognaden ökar hos surfarna. Och det är sökmotorn som är basaffären.

    För engelska språket bör ju en förändring vara trökt men för ett litet språkområde som kvalitetsmässigt ligger efter på den ena parten kan det kanske gå fortfare.

  7. #37
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Hjalmar
    Flera stora, däribland sedo är premium partners och får cloaka in sina annonser så att det ser ut som content - och blir dessutom indexerade med detta material. De bidrar mao själva till att spammet ökar.
    Vad är det för typ av annonseringslösning?

  8. #38
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    http://www.google.com/domainpark/

    De får feeds från adsense istället för javacriptslösningen => de kan integrera annonserna i sin sida. Ofta ser man inte att det är adsense-annonser ens. Jag antar att de inte ville släppa den marknadsdelen helt till overture/miva som har varit helt dominerande på domänspa^H^H^H^H^H^H "guida besökare rätt via sponsrade sökresultat".
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  9. #39
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Det där tycker jag ser ut som en "kompromisslösning" som mycket väl kan vara affärsdriven precis som du tror. Vanliga länkar för att sajterna inte ska ranka? Ett alternativ till de företag som i alla fall för några år sedan klegga ner internet och SERP:ar med liknande grejor?

  10. #40
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Som jag ser det är det precis samma klegg och det är för mig helt obegripligt varför google väljer att tjäna pengar på det sättet. De har ju inga problem med uppfinningsrikedomen annars..
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  11. #41
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Hjalmar
    Som jag ser det är det precis samma klegg och det är för mig helt obegripligt varför google väljer att tjäna pengar på det sättet. De har ju inga problem med uppfinningsrikedomen annars..
    Jag delar din uppfattning.

  12. #42
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Den här var en av "bästa":
    www. dalademokraten.se/harkiv/sa/safariresor/

    Verkligen det väder man förväntar sig på en safariresa.

  13. #43
    Christian Bolstads avatar
    Christian Bolstad Christian Bolstad är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    133
    Vi fick ett erbjudande från dem men kastade det i papperskorgen, dels eftersom det är enkelt att bygga något likadant själv - dels eftersom jag tycker metoden är ruggigt oseriös och väldigt kortsiktig. Så här i efterhand så gottas jag när jag kollar på deras "referenssökord" som ska bevisa systemets förtfräfflighet (jämför med dessa placeringars resultat i google-serpen).

    Som vanligt finns det inga genvägar ..

    Hem & Fritid
    htxp://www.icakuriren.se/ harkiv/%E4n/%E4nglatrumpet/ (änglatrumpet )
    htxp://www.dalademokraten.se/ harkiv/vo/volvo/
    htxp://www.dalademokraten.se/ harkiv/%E4l/%E4lgjakt/ (älgjakt )
    htxp://allehanda.se/ harkiv/%C3%A4l/%C3%A4lgjakt/ (älgjakt )

    Hälsa
    htxp://www.icakuriren.se/ harkiv/mj/mj%F6lk/ (mjölk )
    htxp://www.dalademokraten.se/ harkiv/di/diabetes/
    htxp://www.icakuriren.se/ harkiv/hj/hj%E4rtinfarkt/ (hjärtinfarkt )

    Sport
    htxp://www.norran.se/ harkiv/fo/fotboll/

    Lokalt
    htxp://www.norran.se/ harkiv/ar/arvidsjaur/
    htxp://www.norran.se/ harkiv/vi/vitberget/

    Väldigt lokalt
    htxp://www.allehanda.se/ harkiv/lu/lucia/
    htxp://allehanda.se/ harkiv/t%C3%A5/t%C3%A5rta/ (tårta )
    htxp://http://www.ostran.se/ harkiv/da/dans/
    Senast redigerat av Christian Bolstad den 2006-12-18 klockan 14:16.

  14. #44
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Kan du inte avaktivera länkarna genom att lägga in ett mellanslag.

    Jag tycker att systemet har varit tämligen framgångsrikt även om jag är tveksam till att det blir så i längden. ICA Kuriren som jag studerade närmare hade skapat runt 55 000 sidor varav flera av de jag undersökte var skapade runt sökord som artiklarna som länkades inte handlade om. D.v.s. helt nya sökord skapades som inte fanns innan.

    Ett bra exempel är ju just safariresor. Position 12 är inte dåligt på ett sökord som man inte skrivit något alls om.

    ICA Kuriren själva anger att Google meddelade dem att det var en helt ok lösning. D.v.s. det verkar mer eller mindre ok att automatiskt skapa sidor runt sökord som inte finns redaktionellt.

    Mycket oseriöst av Google Sverige. Skulle inte förvåna mig alls om något lokalt bonussystem knutet till Adsense motiverade Google Sverige. Dessbättre tappar ICA Kuriren länkar på det och Google har tappat internetsökningar på det till Yahoo.

    ICA Kuriren påstog också att de i alla fall skulle sluta göra det kring personnamn, men vad de gjorde var att ändra lite på sidan så att den metod som jag specifikt använde för att identifiera de sidorna inte fungerar. Finns massor av andra söksträngar som dock returnerar sidorna. Mycket oseriöst.

  15. #45
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Det är väl ett rätt självreglerande system, ica kuriren har trust nu men när de spammar ut värdelösa sidor så förminskar de sin egen trust genom att de skapar massa nya sidor som kanske inte får samma mängd av besökare.

    På samma sätt som misstänker att google värderar länkar genom att mäta toolbarstatistik kan jag tänka mig att google har formler i stil med;

    Kvalitet_på_domän = antal_besökare / domäns_sidor

    När antalet sidor ökar så minskar kvaliteten. Då avstannar google från att skicka besökare. Alltså, om en sida inte på "eget" sätt utan googles inblandning kan upprätthålla sin trafiknivå så slutar även google att skicka besök.

    Så hade google iaf funkat om jag fick vara med som ingenjör. Dessutom tror jag att google ibland "testar" sidor genom att skicka besökare under en period för att se vad som händer (detta är ju precis vad fresh boost är i mina ögon).

    Så som du säger Hans, för eller senare så kommer detta att straffa ut Ica (förutsatt då att de inte klarar av att öka sin trafikmängd på annat håll & via google i proportion till de nya sidorna..).
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  16. #46
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Förr eller senare måste det bli så eller så tappar Google. Men det kan kanske vara motigt internt att införa ett kvalitetsfilter motsvarande det som Yahoo verkar köra nu som skulle dra ner Adsense-intäkterna med kanske så pass mycket som 30 - 50%.

  17. #47
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Men.. bara för att skräpsidorna försvinner så betyder inte det att de tillgängliga pengarna för internetmarknadsföring minskar. Alltså borde det betyda att om skräpsidor får mindre trafik får de "bra" sidorna en större del av kakan => fler och bra sidor kan utvecklas. (Dock så kommer det ju troligen initialt som du säger innebära en förlust för adsense eftersom många stora sidor inte kör adsense nu - de får bättre betalt via egna säljkanaler).

    Problemet är väl att google "måste" göra allting via datorer / matematik, och då kan de troligen inte på ett enkelt sätt identifiera spam / dåligt material när det ligger på en domän som icakuriren.se
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  18. #48
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Nej det är klart. Men just sådant här tycker jag borde vara ganska lätta att identifiera. Men jag tror problemet ligger i att Google fortfarande har svårt att identifiera det sid-unika innehållet, d.v.s. att subtrahera bort det på en sida som är gemensamt för flera sidor på sajten.

    Klarar man inte detta blir det så klart svårt att identifiera vad som är en artikel, en taggningssida eller som här i många fall "falska" taggningssidor.

  19. #49
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    UNT har införskaffat det här också:
    www2. unt.se/harkiv/av/avancerat/

  20. #50
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Är de så fattiga på tidningarna eller ger det där väldigt bra betalt? INGEN, absolut INGEN, oavsett hur it-eftersatt man än är kan ju ingen tycka att det där är en bra funktion?!
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  21. #51
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Som jag förstod det av ICA Kuriren fick de ingenting av adsense-intäkterna utan det fick leverantören som betalning för arbetet. Fantastisk affär för dem. Tidningarna tar affärsrisken och de tar pengarna.

  22. #52
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Ytterligare ett bra exempel av vad det handlar om:
    www .hamnen.se/harkiv/gr/gr%F6n_te/
    Den enda artikeln som länkas innehåller varken ordet te eller grönt te.

  23. #53
    cabdirazzaqs avatar
    cabdirazzaq cabdirazzaq är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Nya Lödöse - den sanna huvudstaden
    Inlägg
    70
    Inte så värst förvånad, financial times använde sig av gömd text på en av sina länkar för ett litet tag sen. Smutsigt...

  24. #54
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    354
    cabdirazzaq: du vet inte vilken länk det var?

  25. #55
    cabdirazzaqs avatar
    cabdirazzaq cabdirazzaq är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Nya Lödöse - den sanna huvudstaden
    Inlägg
    70
    Här har du den: http://www.linkingmatters.com/hidden...ial-times.html
    Sjukt att ett sådant stort företag sjunker så lågt...

  26. #56
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Expressen verkar ha satt stopp för det här hos City nu.

  27. #57
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  28. #58
    ThomasAs avatar
    ThomasA ThomasA är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    109
    I work all night, I work all day, to pay the bills I have to pay
    Aint it sad
    And still there never seems to be a single penny left for me
    Thats too bad
    In my dreams I have a plan
    If I got me a wealthy man
    I wouldnt have to work at all, Id fool around and have a ball...

    Money, money, money
    Must be funny
    In the rich mans world
    Money, money, money
    Always sunny
    In the rich mans world
    Aha-ahaaa
    All the things I could do
    If I had a little money
    Its a rich mans world

  29. #59
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Hotell stockholm:
    Refaat vill få folk att satsa i Egypten
    Refaat el-Sayed flög igår kväll från Stockholm för att träffa Dalfolket och prata Egypten. - Historien om min person har både positivt och negativt. Det är dags att prata om den positiva sidan också! 60-talet intresserade mötte upp på hotell Lerdalshöjden i Rättvik igår kväll. Många nyfikna på vad Refaat el-Sayed har på gång. 30 miljoner ska komma in till satsningen i Egypten..

    Inte särskilt läsarvänligt. Refaat bodde ju i Rättvik... Me no like, jag blir bara irriterad.

    Om jag vill läsa om Hotell stockholm så vill jag ju inte hitta detta. Om de gör det för seo skull så har de offrat mycket av värdet för läsarna anser jag. Och det är ingen seo värd om man är en tidning.

  30. #60
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Citat Ursprungligen postat av ThomasA
    I work all night, I work all day, to pay the bills I have to pay
    Aint it sad
    And still there never seems to be a single penny left for me
    Thats too bad
    In my dreams I have a plan
    If I got me a wealthy man
    I wouldnt have to work at all, Id fool around and have a ball...

    Money, money, money
    Must be funny
    In the rich mans world
    Money, money, money
    Always sunny
    In the rich mans world
    Aha-ahaaa
    All the things I could do
    If I had a little money
    Its a rich mans world
    Thomas har tagit sig en sängfösare uppenbarligen... Eller så tror han att han kan hitta den "wealthy man" han letar efter på detta forum.

Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Undvik spam
    Av Magnus-SEO i forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-01-20, 13:21
  2. Sitewide länkar - Spam eller toppen?
    Av Gustav i forum Länkbygge
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-11-27, 15:56
  3. DMOZ-spam
    Av Marcus Westberg i forum Kataloger
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-25, 10:11