Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 30 av 73

Kul SEO-spam på dalademokraten.se :P

  1. #1
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    http://www.dalademokraten.se/harkiv/...ell_stockholm/

    Jag är officiellt road. Allra längst ned på alla sidorna finns uppsåtsmännen bakom detta lilla tilltag. Vad gör man, är det bara att spamanmäla till google?
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  2. #2
    dr phils avatar
    dr phil dr phil är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    50
    De aggregerar väl sina egna nyheter om jag fattar allt rätt? Nu är jag lite seg efter för mycket knappande senaste timmarna i och för sig - men det är knappast nåt fel med deras metod?
    Att syftet är $$$ är en annan sak.

    Fast jag kanske missar nåt i min seghet.

  3. #3
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    354
    Sett ett par liknande sidor och tycker det är ganska oseriöst.
    Av 10 små artiklar om ett ämne är det 0,5 som är ganska relevant. Resten är väl hämtat via att ordet förekommer en gång i texten eller så...

  4. #4
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Intressant att du pekar ut det.

    Jag har sett flera andra nättidningar som gör exakt samma sak och misstänker att det är något inbyggt i deras plattform. Intressant nog har jag inte sett någon nättidning som gör på detta sätt som har rankat högt på termerna...

  5. #5
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    354
    tyvärr kommer jag inte ihåg vilken annan sida det var men jag är 95% säker på att det var en tidning.

    Edit: City kör samma system och har liknande sidor. Står lite kund referenser på http :// www . hermesius . com
    Senast redigerat av David Nilsson den 2006-09-21 klockan 14:13.

  6. #6
    Rockys avatar
    Rocky Rocky är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    58
    Här är några fler tidningar som gör på samma sätt: länk.

  7. #7
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Japp, det står ju längst ned vilka som levererar lösningen. Det är ju inget blackhat, men keywordsen de "söker på" är ju helt klart valda utifrån profit och inte nyhetsvärde. Jag kan ju säga som så att jag hittade det hela när jag googlade på en term som _verkligen_ dalademokraten aldrig har skrivit ett ord om.

    Att jag ser sånt där på mindre seriösa webbsidor som vissa sponsorer i vissa svenska seo-tävlingar och på spamsidor är en sak, men det förvånar mig att svensk dagspress sänker sig till det.

    Edit: jag valde att illustrera med exemplet stockholm hotell för att det var neutralt. Vill även påpeka att den korrekta termen för de här sidorna är MFA. Trista sådana dessutom. Spam kanske är ett för kraftfullt ord i sammanhanget?
    Senast redigerat av Hjalmar den 2006-09-21 klockan 14:38.
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  8. #8
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jag tyckte det verkligt förvirrande första gången jag såg det på City. Klickande runt på det och fattade inte varför jag inte kom till något vettigt avseende det jag sökt på. Efter det har jag inte surfat på City.

    Verkar helt värdelöst för läsarna.

  9. #9
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    MFA, ja
    Spam, nej
    Hade det inte varit deras eget innehåll hade det varit scraping och det är ful MFA-spam, men i detta fall är det inte så.

    Men jag håller med om att det inte är seriöst och snuddar vid gränsen till spam.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  10. #10
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Vad är egentligen MFA?
    På sätt och viss taggar de ju bara sitt eget innehåll även om jag misstänker att man förstör sitt Google-förtroende om man hård-internlänkar upp en massa konkurrensutsätta nyckelord.

    Men de kanske gör det för att påverka Adsense?

  11. #11
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    MFA står för Made for Adsense. Det är sidor som inte har ett värde i sig för besökare, deras enda syfte är att få folk att klicka på Adsense. Besökare till MFA sidor kommer antingen genom sökresultat (i detta fall) eller genom AdWords (mer ofta tror jag). De brukar ofta ha många många tusen undersidor som skräpar upp sökresultaten.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  12. #12
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    När vi pratar om MFA så snackar vi alltså inte sidor med en fesljummen krönika från nån på aftonbladet, utan texter som bara är rent ordbajs skrivet av en indier eller genererat med content-generatorer baserat på scrapat innehåll. Det finns åtskilliga personer i USA som har gjort sig förmögenheter på detta.
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  13. #13
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Aha, men lär sig något lite varje dag.

    Själv orkar jag inte specifikt bry mig i Adsense. Jag tror man behöver många fler besökare än vad vi har för att det ska bli några pengar jämfört med konsultverksamhet.

    Det största anledningen till att vi fortsätter att köra Adsense trots att det faktiskt kräver en hel del arbete med att spärra ut olämpliga annonsörer, är att Google som annonsmäklare är enormt festlig. Jag får lätt två till tre ordentliga skratt varje vecka när Google missuppfattat något.

    Jag träffade förresten en person som berättat att i ett lyckat venture som han haft och sålt hade de köpt färdiga hemsidor från indier för (tror jag) 500 kr / st. De körde ingen adsense utan satt bara och donerade PR till deras egen sajt. Lär fungera sämre och sämre nu hoppas och tror man.

    PS
    Väldigt intressant data på din AOL-analys sida.
    Senast redigerat av hans99 den 2006-09-21 klockan 16:50.

  14. #14
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Konsultverksamhet = aktiv verksamhet (8h+ på kontoret).
    Adsense = passiv verksamhet (16h- på stranden).
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  15. #15
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Hjalmar
    Konsultverksamhet = aktiv verksamhet (8h+ på kontoret).
    Adsense = passiv verksamhet (16h- på stranden).
    Ha ha. Ja det är inget fel med att tjäna pengar på Adsense. Tvärtom är det naturligtvis ett väldigt bra alternativ om det är möjligt.

    Det finns ju desstuom väldigt många användbara tjänster som kör Adsense.

  16. #16
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    ICA Kuriren har börjat med det här också. Jag kom in på den här sidan från Google:
    http://www. icakuriren. se/harkiv/gl...sk_belastning/
    Senast redigerat av hans99 den 2006-10-15 klockan 21:48.

  17. #17
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Japp, det härrör från det här.

  18. #18
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Google tycker att det är bra att man gör interna länksidor för att beskriva saker och ting men de gillar inte att man smyger in text för att få besökare dit. Vi gjorde så på vår yoga-sida och vi lider fortfarande av det på yoga.

    Nu har vi ett stort yoga-material men knappt några läsare alls på det som kommer direkt från sökmotorerna. Ända undantaget är solhälsningen som vi kanske får två besökare på per dag.

    Så grattis ICA Kuriren. Ni gjorde just konkurrensen lite mindre (tror jag) på GI.
    Senast redigerat av hans99 den 2006-10-15 klockan 21:45.

  19. #19
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Man ser ju många WP-bloggar som har sina "tags" då texten är i olika storlek osv. Tekniken är ju exakt densamma, men där är det då "ok" att använda denna teknik? eller är det "ok" endast för att det står "tagwall" eller liknande och det finns antingen i "toppen", "botten" eller i någon av kolumnerna.

    Har själv tänkt tanken att fixa liknande saker i "sidfoten", där man får in viktiga KW/KWfraser med RELEVANTA sådana på andra sidor, dvs få in mera interna djuplänkar.

    Så, kan man bli bestraffad för denna typ av "tagwalls"?

    cya,
    /PatrikB

  20. #20
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jag vet egentligen inte. Man gissar ju så mycket, men låt oss titta på ett exempel som jag följt.

    Googlar Google på GI-bröd:
    http://www.google.se/search?hl=sv&q=...a=lr%3Dlang_sv

    Lindqvist dominerar med första platsen. På position 6 precis ovanför City och Ica Kurirens "tagg-sida" för GI-bröd ligger vår artikel. Det var ovanligt enkelt med tanke på artikeln bara är typ 10 dagar gamla. För att gå förbi en riktig artikel för ICA Kuriren kräver att den får lite längre tid på sig att åldras.

    Det här tror jag är grejen. Google vill inte att läsarna ska hamna direkt på taggsidorna lika lite som de vill att sökarna ska hamna i länkkataloger. Google vill att läsaren direkt ska hamna hos det mest relevanta materialet om vad man sökt på. Taggningssidorna måste hjälpa till att peka ut det materialet.

    Gör man en taggningssida måste man därför vara tydlig för Google att det är just taggningssidan och inte försöka få in besökare till taggningssidan direkt från Google. Taggningssidan måste med andra ord vara gjord på ett sätt som gör att den pekar ut det mest relevanta materialet för Google.

    De där maskinlösningarna tror jag suger fett och jag uppfattar dem som konstruerade för att försöka få in besökare på från sökmotorerna och då blir det också mycket lätt att gå förbi med. I alla fall hjälper de varken Google eller läsaren att hitta rätt material.

    För Wordpress notera att taggarna ligger på en separat domän. Därmed känns de väldigt säkra för den enskilda bloggen. De stannar heller aldrig länge på SERP:arna (det lilla jag sett) och jag tror det helt enkelt är en process hos Google som inte är riktigt klar när det händer. Typ att de har lite länkar men länkokraften har inte hunnit distribueras ut till bloggarna.

  21. #21
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jag är inte säker på Google straffar någon så mycket som att man lägger kraft på något som inte uppfyller syntaxregler för sådant som Google vill visa i SERP:en.

  22. #22
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    ok, då hänger jag med.

    Min tanke var mer eller mindre göra en "tagwall" som direkt länkar till relevanta artiklar, dvs sidor med "riktigt innehåll", inte specifika sidor som man sedan går vidare ifrån till "riktigt innehåll". Varför? Gillar inte de där "tagsidorna", ser för jäkla "spammingt ut", men tekniken i sig är intressant för "djupdykningar" till bra innehåll från andra ...

    cya,
    /PatrikB

  23. #23
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jag är inte säker på att jag har rätt, men jag är helt säker på att det är fel att skapa en sida om GI-bröd om man inte överhuvudtaget har ett GI-recept på bröd. ICA har ju förövrigt fått väldigt många av de där sidorna satt i supplementar.

    Här är ett annat exempel på hur man arbetar:
    http://www. icakuriren.se/harkiv/gi/gi_ola_lauritzson/
    (Jag är tveksam till om undantagen från personuppgiftslagen och publisisttillståndet täcker upp innehåll som inte är redaktionellt).

  24. #24
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    PUL osv är ganska bräckligt. Har varit i kontakt med datainspektionen för "värre saker" än ett namn p g a forumet jag har på siten. Fick då till svar att forumet kunde ses som "grävande journalistisk verksamhet" då det var så pass lätt att registrera sig. M a o, som tidning och pressfriheten så kan man trycka mycket (ge ut i skrift, på nätet osv), så länge det är "sanning" det som "sägs".

    Fast, den där typen av "tagsidor" som går vidare till en "annan tagsida" är helt meningslösa för en besökare. Själv blir jag bara irriterad då jag aldrig kommer till "kontentan jag letar efter".

    cya,
    /PatrikB

  25. #25
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Ja nätet är vilda western.

    Taggsidor är tråkiga. Det som är guld är relevanta handgjorda länkar mellan artiklarna. Besökare som är intresserade om ämnet kan mer eller mindre surfa runt hur länge som helst. Men det blir ju ofta att man hellre länkar upp en tagg- eller temasida för att slippa extra arbetet.

  26. #26
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Precis!

    Fast, det går ju att göra lite "halv automagiskt" .... och dynamiskt ändå .... allt beror ju på hur just den delen i en app byggs

    cya,
    /PatrikB

  27. #27
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av MrWize
    Precis!

    Fast, det går ju att göra lite "halv automagiskt" .... och dynamiskt ändå .... allt beror ju på hur just den delen i en app byggs

    cya,
    /PatrikB
    Ja jo. Vi körde så länge, men jag brukar vilja variera nyckelorden och förklara lite varför länken passar in där. Men vi har ju relativt lite innehåll jämfört med de stora tidningarna och jag kan inte säga att vi har hittat en långsiktig metod för att arbeta med "syndikering" som jag är nöjd med.

    Men steget innan blir nog att göra en sitemap :-) Det börjar bli dags för det.

  28. #28
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    ICA Kuriren menar att de inte tjänat några pengar alls på det hela. Pengarna går så att säga till leverantörens kostnader.

    Vad jag skrattade när de berättade det

  29. #29
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Det säger väl mest om "leverantörens" seriositet. Det är ju inte direkt en användbar tjänst de levererar. Skojare/bluff&båg bara. Trist att se på internet 2006.
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  30. #30
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Hjalmar
    Det säger väl mest om "leverantörens" seriositet. Det är ju inte direkt en användbar tjänst de levererar. Skojare/bluff&båg bara. Trist att se på internet 2006.
    Enligt killen som är ansvarig för det på förlaget är lösningen helt ok för Google enligt ett svar han säger sig ha fått idag så vi lär se massor av det här 2007.

    Just nu tror jag att det bara är att luta sig tillbaka, glömma Google ett par år och titta över hur man rankar på Live!, Yahoo och Altavista. Jag vill ha kompetenta och engagerade läsare och växer det här så flyttar de nog sig över till övriga sökmotorer.

    Microsoft har ju lite "PR-problem" bland många så det är kanske inte dit folk flyttar även om de säkert kan ta marknadsandelar. De är faktiskt ganska bra på att leta rätt på butiker, restauranger m.m.

    Yahoo tror jag tar de seriösa informationssökare som letar authority information och relevanta faktalänkar. De visar bra resultat på sådant material just nu tycker jag, men det kan ju ändras. Altavista är väl samma sak som Yahoo har jag fått för mig?

    Det vore lite coolt om Yahoo och Altavista tillsammans kunde ta en 15 procent-enheter av Googles marknadsandel. Gynnar oss alla tror jag långsiktigt.
    Senast redigerat av hans99 den 2006-11-13 klockan 19:10.

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Undvik spam
    Av Magnus-SEO i forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-01-20, 13:21
  2. Sitewide länkar - Spam eller toppen?
    Av Gustav i forum Länkbygge
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-11-27, 15:56
  3. DMOZ-spam
    Av Marcus Westberg i forum Kataloger
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-25, 10:11