Resultat 1 till 6 av 6

Hur lösa SEO-biten vid publicering av identiskt material på två olika webbplatser?

  1. #1
    Petras avatar
    Petra Petra är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    2
    Jag leder ett projekt där vi utvecklar en ny webbplats. Denna webbplats kommer till viss del att innehålla identiskt material från en annan webbplats från samma företag. Vi kommer alltså att dubbelpublicera identiskt material, är det någon som vet hur vi gör detta sökmotorvänligt?

    /Petra

  2. #2
    welanders avatar
    welander welander är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Märsta / Stockholm
    Inlägg
    249
    duplicate content är ju aldrig bra. Bättre att sätta lite pengar på att skriva om materialet så de blir unikt om det går(!)

  3. #3
    snulles avatar
    snulle snulle är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    81
    Hur många åker igentligen dit för duplicate content? Jag tror det är sällsynt. För egen del är det ju kul ändra om lite i texter så det passar en själv

  4. #4
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Duplicate Content är inget man åker dit för till vardags, det finns flera nivåer av DC. Du kan få artiklar i supplemental index men du kan också bara få svårare att ta positioner.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  5. #5
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Om materialet finns på en annan webbplats hade jag använt cross-site canonical links för att se till att materialet från ursprungswebbplatsen får allt värde. Detta för att garantera att materialet inte indexeras på site två. För man vill inte att det händer, då är risken att site ett får materialet avindexerat istället och materialet har garanterat samlat mer värde där.

    Att försöka få materialet indexerat på båda webbplatserna är en dålig strategi som jag inte kan se något positivt med.

  6. #6
    Joakims avatar
    Joakim Joakim är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    77
    Om ni inte har möjlighet att skriva om materialet skulle jag, precis som Feldon, säga att en "canonical"-tag är mest semantiskt korrekt.

    Istället för att skriva om allt skulle du t ex kunna göra en sammanfattning och sedan länka vidare till den mer utförliga artikeln på den externa webbplatsen.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Expertråd kring dubbelpublicering av identiskt material på två olika webbplatser
    Av Petra i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-12-14, 11:40
  2. Vill lära mig den tekniska biten av seo - hur?
    Av Yesbox i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-10-22, 18:13
  3. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-11-17, 23:52
  4. Mångdubbelt innehåll..hur lösa?
    Av chrille i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-04-01, 11:20
  5. Validering av webbplatser ur SEO synpunkt.
    Av Marcus Westberg i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-08-21, 14:28