Resultat 1 till 7 av 7

Felaktig korslänkning?

  1. #1
    gregoffs avatar
    gregoff gregoff är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    31
    Hej på er alla!

    Jag har tre siter som länkar till varandra, men det är inte i direkt SEO-syfte jag gör det utan mer i "tjänst"-syfte. Jag ska förklara...

    Jag har webbplatsen findmotelhotel(dot)com som listar hotell och motell i USA. När man kikar på ett specifikt hotell så listar den närliggande hotell (lokala länkar inom samma site) men även närliggande turistattraktioner som är externa länkar till en annan site som heter findtouristinfo(dot)com. Samma sak gör jag med närliggande restauranger från webbplatsen findusrestaurants(dot)com.

    Alla siterna ligger på samma server med samma ip, men är olika siter med varsina domäner. Det rör sig om ca 80.000 hotell, 40.000 turistattraktioner och 400.000 restauranger. Jag har 60 länkar till de parallella tjänsterna från respektive site.

    Alla länkar är vanliga a-taggar utan något speciellt i huvudtaget. Frågan lyder... tänker jag fel och bör göra något annorlunda så att jag inte blir straffad eller liknande?

  2. #2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Generellt sätt hade det nog inte varit något problem att korslänka tre webbplatser på samma ip. Men mängden länkar kan lätt leda till att Google höjer på ögonbrynen. Jag har dock ingen aning om hur deras algoritmer fungerar där.

    Eftersom länkarna i främsta hand är reklam(?) för dina andra sidor så kanske det inte hade varit fel att ha nofollow-attribut på dem. Prisjakt och Minhembio är två sidor som krosslänkar enormt mycket med lyckat resultat. Men de har en hel del andra inlänkar och trust att stötta upp det på.

    Jag bara spekulerar och jag har alltid varit försiktig med den typen av krosslänkar så jag har ingen direkt erfarenhet av det. Hoppas någon annan kan ge dig ett bättre svar
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  3. #3
    welanders avatar
    welander welander är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Märsta / Stockholm
    Inlägg
    249
    Lägg dem på olika IP nummer och olika Cnät så är det fixat

    men jag tror inte de kommer straffa dig då som du säger är relevanta länkar som besökarna kanske uppskattar

  4. #4
    gregoffs avatar
    gregoff gregoff är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    31
    Citat Ursprungligen postat av welander Visa inlägg
    Lägg dem på olika IP nummer och olika Cnät så är det fixat

    men jag tror inte de kommer straffa dig då som du säger är relevanta länkar som besökarna kanske uppskattar
    Varför olika ip? För att det inte enkelt ska ses att dom ligger på samma server med samma ägare? Och varför är inte det bra i så fall?

  5. #5
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av gregoff Visa inlägg
    Jag har tre siter som länkar till varandra, men det är inte i direkt SEO-syfte jag gör det utan mer i "tjänst"-syfte.
    Om det här är vad du vill göra, och länkarna fyller en funktion på sidan, vilket det låter som de kan göra, så kör på.

    Jag vill såklart inte lova något, men jag tvivlar starkt på att Google skulle straffa dig för att du länkar ihop dina tre sajter med varandra för att en besökare som letar ett hotell också lätt ska kunna hitta nöjen och restauranger i närheten av hotellet. Snarare tvärtom. Det låter som en riktigt bra tjänst.

    Behåll dem på samma IP också, så kommer det bli ännu tydligare att det är samma ägare av alla tre sajterna.
    Jag hade inte satt Nofollow på länkarna. Det skulle jag snarare säga är en signal att du försöker göra nåt fuffens.

  6. #6
    gregoffs avatar
    gregoff gregoff är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    31
    Hmmm nu blev det dubbla bud om IP här... Ibland gillar jag inte SEO...

  7. #7
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Anledningen till att man kan vilja lägga sajter på olika IP:n är att man vill försöka dölja att det är samma ägare till sajterna. Om jag förstått det rätt är inte det en issue för dig.
    Därför tycker jag inte du ska lägga dem på olika IP:n. Det tar tid och kommer inte ge dig något. Hade du redan haft dem på olik aIP:n hade jag i och för sig inte heller rekommenderat dig att "flytta ihop" dem heller.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Korslänkning
    Av southqvist i forum Länkbygge
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-02-16, 08:13
  2. Om korslänkning, domänändelse och serverplacering
    Av Anton Johansson i forum Google
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-07, 21:44
  3. Länkfarmar + Korslänkning mellan kunders sitemap
    Av hans99 i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-02-07, 05:38