Resultat 1 till 3 av 3

Min dåliga idé - länkbyte?

  1. #1
    RobertAnderssons avatar
    RobertAndersson RobertAndersson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    5
    Efter att ha dividerat med mig själv i ett halvår har nu mitt ego bestämt sig för att jag vill hamna på ett topp10 sökresultat på det sökord som det söks mest efter i hela världen - Facebook.
    Det är egentligen en rätt dålig idé som inte kommer att lyckas och som inte kommer ge så mycket men jag vill testa och se och iallafall göra ett försök.

    Sökordet är alltså Facebook och min sida är Facebookskolan.se.

    Jag har ett relativt stort länknätverk som jag själv byggt upp och som jag kommer använda mig av men jag är också intresserad av länkbyte för att få ännu högre förutsättningar.

    Jag har hållt på rätt mycket med affiliate och kan erbjuda länkar från webbsidor som handlar om:
    • Hälsa
    • Nöje
    • Skönhet
    • Mode
    • Teknik
    • Poker
    • Gambling
    • Marknadsföring
    • Sociala medier


    Alla länkar tas emot men kan man erbjuda mig relevanta länkar från relevanta sidor ger jag i utbyte fyra länkar från olika webbsidor i önskad kategori.
    Är sidan inte relevant ger jag två länkar i utbyte i önskad kategori.

    Vad kan sägas om mina länkar då? De kommer från svenska sidor, mestadels bloggar (Wordpress, blogger osv), är permanenta (har varken tid eller ork att ta bort en länk om jag publicerat den), bloggarna har generellt sett 0 - 1 PR och innehållet på bloggarna är relevant för dess kategori.
    Jag använder dessa bloggar själv till flertalet egna affiliate-sidor så jag är väldigt noggrann med att bloggarna har en genomgående hög kvalité. Men är man ute efter "PR-länkar" så är jag inte rätt utbyte för er.

    Cloakade länkar från ryss-sidor som placerar sig i sidfoten är jag inte intresserad av. Men har du något bra att erbjuda så hör av dig.

  2. #2
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Till att börja med, använd den för det avsedda tråden för länkbyten tack: http://www.seo-forum.se/showthread.php?t=3967

    Jag låter ändå den här posten finnas kvar för det finns en intressant tanke.

    Det är oerhört viktigt att förstå målsättningen med en sökning, om jag söker efter Facebook är jag ute efter just Facebook, jag söker efter en destination. Jag ställer inte en fråga och jag är inte ute efter att köpa något. Det betyder att du trots att du skulle ranka topp tio på ett så pass stort sökord kommer få mycket få klick. Det kan jag med säkerhet säga för jag har faktiskt gjort det själv.

    Jag höll med min blogg en topp tio position på Facebook och en andraplats på Facebook Login. Båda dessa tillsammans genererade så lite som 100-250 klick per dag trots den massiva mängden sökningar. Nu går det förstås att experimentera med titlar etc men jag gjorde det i ganska stor utsträckning, ett exempel "Facebook Login VARNING - de vill hacka ditt konto" fungerade nog bäst. Sanningen är att så länge du inte kryper förbi facebook själva i resultatet så kommer det inte ge särskilt mycket.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  3. #3
    RobertAnderssons avatar
    RobertAndersson RobertAndersson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    5
    Tack för info - ska flytta över informationen till rätt tråd.

    Tack också för din input, intressant! Och visst är det så och det kan låta tokigt men det är inte trafik jag är ute efter. Min målsättning är inte att gå förbi Facebook i sökresultatet, det vill jag inte ens .
    Jag ser det mer som "varumärkesbyggande" - likväl som jag hittar information om Facebook på wikipedia på 6:e plats så vill jag också delge sökare min information. De som söker efter Facebook är till 99,9% ute efter facebook.com. Men de 0,1% som är ute efter information och nyheter om Facebook scrollar möjligen ner och besöker t.ex. Wikipedia. I många avseenden tycker jag personligen att min information är bättre än den på Wikipeda, därför förtjänar jag också en topplacering .

    Att slå Wikipedia är ju också en utmaning som heter duga, och jag älskar utmaningar!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Någon bra idé?
    Av Mikael i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-04-29, 13:07
  2. Gör livet surare för dåliga siter!
    Av John Ivarsson i forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-03-23, 18:17
  3. Idé till sajt!
    Av Filhm i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-23, 08:57
  4. Såga min idé!
    Av Nisse i forum Länkbygge
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2006-12-27, 19:22
  5. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-25, 20:23