Resultat 1 till 6 av 6

Kan man ha för många backlinks från en sajt?

  1. #1
    jannesuhrs avatar
    jannesuhr jannesuhr är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    5
    Jag bygger en del sajter åt småföretagare och föreningar.

    Har nu börjat fördjupa mig i SEO och ser då att min "tagg" jag lagt på kundernas sidor i vissa fall genererar hundratals backlinks. Sajterna är byggda i Joomla och min tagg ligger i sidfoten som en modul och visas följdaktligen på alla undersidor. I ett fall finns det en bild- och produktkatalog som då ger massvis med backlinks till min sida.

    Är detta bra eller dåligt om alla dessa länkar kommer från en och samma sajt? Kan Google tro att denna sajt är ett länktroll och sänka rankingen för min kund?


    Tacksam för svar


    Janne

  2. #2
    welanders avatar
    welander welander är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Märsta / Stockholm
    Inlägg
    249
    Det är inget dåligt med det. Isåfall skulle ingen ha en länk i sin signatur på forum och dylikt. och Aftonbladet skulle inte ha någon länk alls på sina undersidor till startsidan om du förstår vad jag menar..

    Google kollar inte enbart siter med sina robotar utan de har även arbetande människor som går in och granska sidor manuellt (dokument med riktlinjer för dessa personer läcktes i somras).

  3. #3
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Google går ju inte in och kontrollerar varenda sida på nätet manuellt.
    Man måstge upfylla vissa kriterier.

    När det gäller länkar på sidfoten löser man alla problem om man sätter dit text som Power by, Theme by Design by/av osv osv innan länken

  4. #4
    welanders avatar
    welander welander är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Märsta / Stockholm
    Inlägg
    249
    Citat Ursprungligen postat av MOB Visa inlägg
    Google går ju inte in och kontrollerar varenda sida på nätet manuellt.
    Självklart inte, men de har personal som går in och granska random sidor då och då.

    Citat Ursprungligen postat av MOB Visa inlägg
    Man måstge upfylla vissa kriterier.
    Även fast man uppfyller dessa kriterier att inte godkännas/för många länkar osv osv osv, så kan de efter en granskning släppa på det fastän de är på gränsen, men varför leva farligt?

  5. #5
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Om du läser dokumentet för riktlinjer så är det inte länkarna de granskar i första hand utan själva sidorna.
    Det finns många typer där ute som inte drar sig för ngt för att lura besökarna för att tjäna en slant.

    Finns många sidor som erbjuder "30 dagars pengarna tillbaka garanti" om man inte er nöjd men i användarvillkoren står det att ett köp är slutgiltig och det finns inga möjligheter att få pengarna tillbax ngnsin.
    Sen har vi alla sidor som försöker plantera virus, sno kreditkortsuppgifter, cloaking osv osv

    Det sista Google vill är att dessa sidor skall utnyttja AdWords för att få kunder, AdSense för att tjäna pengar eller hamna på de organiska sökningar för den delen heller.

    Då är det ju lite tur i oturen att dessa sidor är så jäkla många att de inte har så mycket tid över att kolla upp länkarna till sidor på vanligt hederligt folk.


  6. #6
    Per Andersens avatar
    Per Andersen Per Andersen är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8
    Finns ju exempel där siter blivit penaliserade för att de använt e.g. länkbete i form av widgetar som spridits som löpeld på nätet, så, mjo, kan vara illa. Allt beror ju på i hur stor utsträckning det sker. Kirrar du 10k länkar/dag kanske det börjar se ut som spam liksom!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Var kan man annonsera för en kostnad för 2,5 kr per klick eller mindre (till N.nu)
    Av Jim Westergren i forum Övrig internetmarknadsföring
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2012-02-06, 09:54
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-08-24, 19:21
  3. hur många utlänkar kan jag ha?
    Av erison i forum Länkbygge
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-02-19, 21:17
  4. Hur många utlänkar bör man max ha?
    Av midas i forum Länkbygge
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-18, 22:20
  5. Kan man ha 2 språk i keywords?
    Av Alfons74 i forum Optimering
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-17, 20:12