Resultat 1 till 7 av 7

Är SEO spam?

  1. #1
    Joachim Fs avatar
    Joachim F Joachim F är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    67
    Jag skulle säga nej, det handlar om att skapa de bästa förutsättningarna för en sida. Precis som en idrottsman skapar bäst förutsättningar för sin kropp och sitt psyke att klättra i rankinglistan gentemot sina konkurrenter så skapar en sökmotoroptimerare dessa förutsättningar för en hemsida.

    Att påstå vad rubriken frågar är alltså i mitt tycke detsamma som att kalla en medveten idrottare, som äter rätt, tränar rätt, sover rätt, sätter i sig rätt vitaminer, rätt kosttillskott, anställer duktiga mentala och fysiska tränare för fuskare.

    Matt Cutts gick för ett tag sedan ut och sa explicit att SEO inte ses som spam av Google. Se intervjun på följande adress(videon är bara 3:48min lång):
    http://www.youtube.com/watch?v=BS75vhGO-kk

    Vad tycker ni och vad är era tankar kring detta?


    Märk även att Matt Cutts nämner ordet "white-hat"-optimering som något de anser som korrekt utförd SEO enligt riktlinjer. Ett ämne som diskuterats flitigt här på forumet.

    Ämnesvalet tar jag upp motiverat av även om det kommer fram till att alla anser att SEO inte är spam, så kan motiveringar och argument vara trevliga att höra, diskutera runt och även kunna användas gentemot egna kunder ifall man stöter på en kund som är tveksam till just SEO och SEM.

    Notera även att han verkar dödförklara SEO när Google uppnår den nivån att deras sökningar helt kan "fungera" som människan i förståelse och uttryck.

  2. #2
    welanders avatar
    welander welander är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Märsta / Stockholm
    Inlägg
    249
    Varför skulle SEO vara spam?

  3. #3
    Joachim Fs avatar
    Joachim F Joachim F är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    67
    Citat Ursprungligen postat av welander Visa inlägg
    Varför skulle SEO vara spam?
    Jag säger alltså att långsiktigt kvalitativ SEO inte är spam. Men ibland på nätet har jag läst att den uppfattningen finns. Kan vara intressant höra vad era upplevelser är hos kunder ni haft eller diskussioner.

  4. #4
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Citat Ursprungligen postat av welander Visa inlägg
    Varför skulle SEO vara spam?
    XRUMER och liknande tjänster är spam för mig. Jag jämställer det med oönskad epost, samma kommentar, olika avsändare och totalt bortkastat för mig ;-)

  5. #5
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Jag är kanske inte helt representativ då mina kunder kommer som en följd av min aktivitet i forumet och via referenser från gamla kunder i huvudsak.
    Där finns en bra medvetenhet om vad SEO är och vad det innebär. Så där är det inga problem med vad som behöver göras.

    SEO är inte spam precis som Matt Cutts säger, det är en fråga om att definiera webbplatser enligt de begrepp som är relevanta för dem för att på det sättet ge sökmotorerna relevanta resultat efter en sökning.

    Google vill leverera resultat som motsvarar det en person söker efter, vilket också är syftet med SEO. Finns inte ett företag som vill lägga ned pengar på att hamna bra till på sökningar som inte kan ge konverteringar på sikt.
    Där har Google och SEO-företag en klar samsyn på hur det skall fungera.

    Dödförklara SEO på sikt; är nog att ta i lite där om det som Matt sa. Du behöver alltid på något sätt definiera vad en webbplats handlar om för att den skall kunna hittas även om en sökning kan fungera som en människa i förståelse.

    Sedan när det gäller kritiken mot SEO skall man tänka på att den ofta, inte alltid, kommer från folk som själva är verksamma i branschen på något sätt. Med lite andra metoder ibland hur det skall göras. Tittar man sedan på en del SEO-företags webbplatser så hittar man formuleringar i stil med att de minsann arbetar etiskt till skillnad från många andra.
    Så där är det ofta folk som står och pissar inne i det egna tältet kan man säga men då med avsikten att just de arbetar som man skall göra. Ett klart egenintresse med andra ord.

  6. #6
    Joachim Fs avatar
    Joachim F Joachim F är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    67
    Precis lite väl hårddraget med att SEO försvinner, det finns alltid rum för individanpassning, mer eller mindre. Kanske t.o.m. mer men på andra sätt.

  7. #7
    SEO-philippes avatar
    SEO-philippe SEO-philippe är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    25
    Hmmm... Spam? Nej! Ett sätt att optimera sin webbplats? Ja

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. SEO är död! Kommer SEO att dö ut?
    Av Petter Hedman i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 56
    Senaste inlägg: 2012-08-29, 14:06
  2. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-12-27, 10:01
  3. När man är sjuk är seo jobbigt...
    Av Elvis i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-05-26, 10:40
  4. Kul SEO-spam på dalademokraten.se :P
    Av Hjalmar i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 72
    Senaste inlägg: 2007-05-11, 18:09
  5. Spam via seo-forum ?
    Av DD Webb i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-20, 20:54