Visa resultat för omröstning: Vilket alternativ är bäst?

Antal röster
2. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • A

    0 0%
  • B

    0 0%
  • C

    1 50,00%
  • D

    1 50,00%
Flervalsomröstning.
Resultat 1 till 7 av 7

Länka mellan satellitsidor

  1. #1
    hermond_s avatar
    hermond_ hermond_ är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    9
    Hallå,

    jag är väldigt osäker vad som gäller ang. länkning mellan satellitsidor. En del säger att man absolut inte ska länka mellan dem och andra säger att det är fritt fram (helst 3-vägs).

    Frågan är om det inte skiljer sig mellan vad som är målet med satellitsidan? Om målet är att stärka huvudsidan rent SEO-mässigt så kanske inte det är någon höjdare att länka mellan satellitsidorna.

    Om målet endast är att driva trafik till huvudsidan (inte länkkraft) och få besökare att konvertera så kanske det inte är helt fel att länka mellan satellitsidorna? Målet är alltså att endast få sidorna att ranka högre för att dra fler kunder/användare till huvudsidan.

    Nedan följer olika förslag i ett bildexempel med 6 olika satellitsidor i som är i samma niche och på olika IP-adresser. OBS! Alla sidor har givetvis en länk till huvudsidan. Jag orkade bara inte rita mer:





    Vilket alternativ är egentligen bäst om målet endast är att få dem att ranka högt och dra trafik till huvudsidan?

    Hoppas ni förstår hur jag menar. Är ganska ny på det här med SEO.

    Mvh,

    MS Paint Experten
    Senast redigerat av Tobias Nyholm den 2012-01-13 klockan 10:48. Anledning: Tog bort länkar

  2. #2
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Alla går bort tycker jag, tappar du ett ben i kedjan faller allt ihop. Stäng aldrig ett hjul. Möjligtvis D då men du nyttjar inga av de andra siterna då.

    Bygg ett kluster med ett nav i mitten - som navet på ett cykelhjul och ekrarna utgår från mitten, eller bygg en pyramid med din moneysite i toppen. Men jag är inte expert och kan alltid ha fel ;-)
    Senast redigerat av SEOJonas den 2012-01-13 klockan 14:24. Anledning: Stavar som en kratta

  3. #3
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Jag brukar bygga enl. pyramid modellen (finns nog ingen metod myntad så men passande namn). Det fungerar och har fungerat super.

  4. #4
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik Johansson Visa inlägg
    Jag brukar bygga enl. pyramid modellen (finns nog ingen metod myntad så men passande namn). Det fungerar och har fungerat super.
    "Pyramidmodellen", men hur ser en sådan ut?

    I en "platt pyramid" blir optimerad site = nav, satelliter = ekrar ...

    Därefter har jag sett varierande sätt att "länka" mellan siterna, från A > B, C > D och kors och tvärs, och inte alls länkat mellan satelitterna.

  5. #5
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    När jag har testat att länka ihop rätt omfattande så har det fungerat bra för min site om sökmotoroptimering. Problemet med det är att det är väldigt tydligt att allt är ett enda nätverk. Jag kör dock med öppna kort på min huvudsite:

    Senast redigerat av David Olofsson den 2012-01-14 klockan 07:42.
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

  6. #6
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Hej,

    Jag länkar inte mellan satelliter, kanske enstaka. Jag länkar dock till satelliter gjorda för satelliterna, men dessa länkar inte till huvudsidan, oftast inte. Det beror lite på bransch & nisch, är det ett företag eller en affiliate sida. Man skall ta till hänsyn om det finns en möjlighet för satellit sidorna själva att tjäna pengar eller skaffa leads. Jag brukar bygga min dominans i ett område genom såklart bestämma huvudsajten om det inte redan finns en sådan. Denna får mest kärlek, mest kraft och mest tid. Där efter beroende på storlek, budget, möjligheter mm. så bestämmer jag 1-10 satellit sidor eller fler, dessa med mål att inte bara styrka huvudsidan utan även generera pengar & ranka själva. Här försöker jag gärna få tag i bra keyword domäner. Keywords som inte är mitt primära men ändå givande och "vettiga". Dessa satelliter är på nivå nummer två under huvudsajten. På nivå nummer 3 kommer gratisbloggar, vanliga satellit sidor, "sämre" länkar, bra länkar, kataloger, etc etc etc. Hela tiden fortsätter jag att fixa bra länkar till huvudsidan, slutar aldrig med detta. Var försiktig om det är en ny sida annars kommer du straffas för du går för fort fram. Någon av sidorna på nivå 3 länkar direkt till nivå 1 istället för nivå två. Lite trött, hoppas du kanske får en bild utav hur jag tänker. =)

  7. #7
    hermond_s avatar
    hermond_ hermond_ är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    9
    Tack för mycket bra svar allihopa. Ska verkligen se till att tänka om ang mitt länkande och göra mer som du säger Fredrik. Ditt exempel David visar verkligen att google inte verkar "se" nätverk av länkar. Mycket intressant

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Länka mellan egna hemsidor?
    Av Wright i forum Länkbygge
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-01-02, 02:52
  2. Länka mellan egna siter
    Av rednaw i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-04-27, 10:50
  3. Länka mellan språkversioner
    Av Spanarn i forum Hjälp
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-03-31, 19:30
  4. Länka mellan egna sajter
    Av Decibel i forum Länkbygge
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-02, 03:34
  5. Länka mellan keyword-domäner
    Av Frost i forum Länkbygge
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-04-21, 10:25