Resultat 1 till 11 av 11

Ta sig ur filter (troligtvis p.g.a. ankartext)

  1. #1
    Stefan Nilssons avatar
    Stefan Nilsson Stefan Nilsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Österlen
    Inlägg
    296
    Är inne i ett härligt flow just nu och började därför titta på mina gamla projekt när jag uppmärksammade en sajt med dåliga inkomster som troligtvis suttit i filter flera månader, om inte år. Lite info:

    -) Gäller endast för ett nyckelord - det ord alla inlänkar har som ankartext.
    -) Förstasidan placerar sig på sida 27 för sökordet.
    -) Kontakt-sidan placerar sig på sida 17 - före huvudsidan.
    -) Förstasidan ligger på sida 1 för ett synonymt nyckelord.
    -) Sajten har 24 inlänkar från 10 domäner - alla med samma ankartext.
    -) Ingen överanvändning av nyckelordet i texten på sajten.
    -) Sajten har inte fått nya länkar på minst ett år.

    Spontant så känns det som att alla bevis tyder på en sak - nämligen att jag överdrivet ordentligt med ankartexten. Ett riktigt klantigt misstag men nu skadan har skett och det är dags att rätta till det.

    Frågan är hur jag bör agera. Att bara vänta ger inget och det måste ske en förändring. Det ger två olika lösningar. Antingen så ändrar jag ankartexten på de ingående länkarna för att på så vis blanda upp det eller så ser jag till att bygga nya länkar och hoppas på att det är tillräckligt. Förra året hade jag en annan sajt som råkade ut för ett liknande scenario men då spelade det ingen roll att jag ändrade alla ankartexterna och jag undrar därför om det möjligtvis förstör (tappad kraft) mer än vad det hjälper.

    Några idéer?

  2. #2
    AndersIvars avatar
    AndersIvar AndersIvar är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    207
    Jag hade fyllt på med nytt innehåll, bytt hälften av ankartexterna och skickat på en ny länk eller två. Och med byta ankartexter menar jag inte att helt byta bort allihopa utan använda liknande ord, böjningar och kanske använda en halv mening på någon länk. Som en vis man sa en gång: "Klicka här" är en del av en normal inlänkningsstruktur.

    Har bara råkat ut för någon som kanske skulle kunna vara något liknande en gång men jag fyllde på med mer och bättre innehåll i en högre frekvens och det räckte för mig, inte säkert att det var samma för jag upptäckte det ganska snabbt och efter tre veckor var jag tillbaka igen.
    Senast redigerat av AndersIvar den 2012-01-14 klockan 16:20. Anledning: För kort och okonstruktivt

  3. #3
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Sitter också med en site sedan läääänge som "uppfört sig lika" som din.

    Det gick åt fanders när jag ändrade temat > DIY Theme som "många rekommenderar", och efter det har jag inte fått upp siten. Handlar om en "keyword.com" domän ...

    Har också kikat upp hur länkarna ser ut med ankartexter och det är samma här. "over using keyword" som ankartext.

    Det jag kommer göra är:

    1) ändra temat
    2) börja skriva inlägg mer kontinuerligt med bra optimerat innehåll
    3) börja bygga länkar, med andra ankartexter
    4) se vad det ger för resultat

    Men, även jag är öppen för tips

  4. #4
    Stefan Nilssons avatar
    Stefan Nilsson Stefan Nilsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Österlen
    Inlägg
    296
    @Patrik - Dum fråga kanske men är du säker på att sajten är straffad? Vet att jag fått två sajter bortplockade från Google eftersom just det temat (Thesis) levererade en 500-statuskod. Tog ett bra tag innan jag upptäckte felet eftersom där var besökare - vilket senare visade sig vara från Wiki.

  5. #5
    Stefan Nilssons avatar
    Stefan Nilsson Stefan Nilsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Österlen
    Inlägg
    296
    Efter kommentarerna i denna tråden och tips via Twitter så bestämde jag mig igår för att börja med att ändra ankartexterna på de nuvarande inlänkarna. Nu gjorde jag en snabb koll och såg att sajten klättrat 93 positioner till plats 61 under natten. Tyvärr fortfarande en undersida men något händer åtminstone.

  6. #6
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av ducedo Visa inlägg
    @Patrik - Dum fråga kanske men är du säker på att sajten är straffad? Vet att jag fått två sajter bortplockade från Google eftersom just det temat (Thesis) levererade en 500-statuskod. Tog ett bra tag innan jag upptäckte felet eftersom där var besökare - vilket senare visade sig vara från Wiki.
    Det tänkte jag inte på att kika när jag hade temat uppe, men det gick att surfa runt på alla sidor med det temat, så inget "verkade konstigt" därför jag inte kikade upp diverse statuskoder (ska dock komma ihåg det för framtiden).

    Ska kanske kika upp och ändra ankartexterna jag också, se OM det händer något.

  7. #7
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Hade ett liknande problem med en dansk sida förut där länkbyggaren hade kört helt för monotomt med ankartexterna till en produktsida. Kunde inte förstå varför jag rankade med huvudsidan (rankade 8-10) och inte bland de första 100 med produktsidan, som har mycket bättre content. Vi fortsatte att bygga länkar till produktsidan med annorlunda ankartexter och efter en månad smällde det till i rankingen, då hoppade produktsidan upp på 3:e plats från ingenstans.

    Nu vet jag inte hur mycket tid du har att lägga på sidan, men jag hade nog föredragit att bygga nya länkar med andra ankartexter än att ändra de befintliga. Det är ju inte så att du har för många länkar med samma ankartext, problemet är snarare att det är för lätt att se att det är manipulerat för sökmotorn.

    Jag hade försökt bygga 50 - 100 nya länkar där de flesta går till problemsidan, men nästan inga med den ankartexten du använt förut. Skulle inte det hjälpa kan man börja fundera på att ändra befintliga ankartexter, men det borde vara bättre att lägga tiden på att bygga nytt istället för att förändra befintliga.
    Och jag tror att det "ser bättre ut" för Google med nya länkar istället för att pilla på redan befintliga, men det är ju bara spekulationer från min sida.

  8. #8
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Samma tanke gång här. Bättre bygga "nya länkar", än att förändra de som redan ligger, vilket torde öka på uppmärksamheten över "något som inte står rätt till", utan någon som vill "manipulera lite" :-)

  9. #9
    Stefan Nilssons avatar
    Stefan Nilsson Stefan Nilsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Österlen
    Inlägg
    296
    Drar upp denna tråden igen då min personliga blogg verkar ha drabbats.

    Trots ca 100 inlägg så får jag endast en handfull besökare från Google i månaden och jag borde utan problem ranka bland topp 10 på mitt namn. Problemet är att jag har varit aktiv på internet under många år och skrivit mängder av kommentarer vilket av naturliga skäl skapat ankartexter i form av "Förnamn" eller "Förnamn Efternamn". Det finns alltså inlänkar från över 250 domäner där i princip alla är "naturliga" i form av andras blogginlägg och mina genuina bloggkommentarer. Ett par är forumsignaturer och det stora undantaget är väl en Tumblr-blogg som tidigare meddelat läsarna om nya inlägg. Det finns inget manuellt straff - jag har t.o.m. bett om en reconsideration som bekräftade det.

    Frågan är hur jag bör agera. Fortsätter jag på nuvarande spår så fylls det på med ännu fler bloggkommentarer och därmed ännu fler ankartexter med mitt namn. Den enda uppenbara lösningen vore väl att köra på med länkbyten, artikelkataloger och köpta länkar med andra ankartexter men det är något jag vill undvika.

    Förslag?

  10. #10
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Hur ser länkprofilen ut? Om i princip alla länkar går till huvudsidan och dina olika inlägg inte får några länkar är det ju en klassisk anledning till varför hela bloggen skulle sjunka i värde ur Googles synpunkt då de anser att ditt content (dina inlägg) inte är tillräckligt bra enligt användarna.

    Vi hade ett liknande problem på reklambyrån där jag jobbade för några år sedan. Vår blogg var väldigt populär via sociala medier och via direkttrafik, men vi fick ingen som helst kärlek av Google. Vi påbörjade en länkstrategi till de olika blogginläggen istället för att bara fortsätta pusha bloggen, och efter ett tag så började det trilla in gott om trafik. Jag analyserade aldrig om vi hade suttit i ett filter eller inte, men det var verkligen en "proppen ur" effekt då vi gick ifrån att vara osynliga på Google med några enstaka besökare till att ranka högt och bra på vissa inlägg och även på huvudsidans primära sökord.

    Så mitt förslag är att du ser på det som en vanlig hemsida. Bygg lite länkar till dina populäraste blogginlägg och fokusera på en mix av hela eller delar av titeln/rubriken som ankartext för respektive länk. Särskilt när du gör nya inlägg, se till så att du lägger någon riktig länk till de nya inläggen eller om / när du skriver om ett gammalt inlägg.

  11. #11
    Stefan Nilssons avatar
    Stefan Nilsson Stefan Nilsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Österlen
    Inlägg
    296
    Tack Niklas. Majoriteten av inlänkarna går till startsidan med två undantag - dock ingen skillnad på hur dessa två inlägg rankar gentemot övriga. Ska försöka få lite länkar till fler inlägg och se om det gör någon skillnad.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Någon som tagit sig ur -30/-40/-50 filter?
    Av monkey business i forum Google
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-07-06, 10:20
  2. Ta sig till toppen?
    Av habbcraw i forum Optimering
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-01-09, 18:01
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-09-23, 11:20
  4. Hur tar man sig ur duplicate content-filtret?
    Av Anders Granström i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-03-13, 18:20