Resultat 1 till 5 av 5

Färsking undrar domän.se eller doman.se?

  1. #1
    mikaelcreas avatar
    mikaelcrea mikaelcrea är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    5
    Hej,

    Är novis på SEO men känns som att jag hittat rätt med all info som finns här på forumet.

    Jag har en domän som jag vill ha i fokus med äåö och samtidigt har jag samma domän fast utan "ä". Vad jag undrar är om jag skall satsa på att länka om "ä"-adressen till den utan eller ej?

    För jag antar om jag väljer att länka om domän.se till doman.se från start så kommer domän.se inte kunna jobba in sig bra på google då den egentligen blir innehållslös när den bara pekar om?

    Att använda domän.se skulle uppenbarligen vara det bästa utåt.

    Kan ju passa på att fråga en annan grej, är det enda "okej" sättet att få upp ett sökord högt på google att det är många sökningar på det?

    Tack på förhand!

  2. #2
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Hej,

    1. Jag hade kört på domÄn.se om det är bäst utåt, men även köpt utan doman.se och 301 redirectat den till domÄn.se.
    2. När du länkar så länkar du till domÄn.se
    3. doman.se kommer inte ranka i google.
    4. Förstår inte riktigt sista frågan, antalet sökningar har inte så mycket med hur ni rankar på ett sökord att göra. Det viktiga är att innehållet på er sida är relevant till det sökord ni vill synas på. Det skall finnas med i title + meta description. Finns många guider för grunderna i SEO på forumet. Sen handlar det om att få folk att länka till din sida.

  3. #3
    mikaelcreas avatar
    mikaelcrea mikaelcrea är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    5
    Hej,

    Tackar för det snabba svaret

    Skall sätta mig in djupare i forumet under eftermiddagen, väldigt intressant att få en inblick i något som man inte alls förstått hur det fungerat innan!

    Det jag mena med orden är enligt detta exempel:

    Jag har domänen "köpadomän.se". Går det att optimera så att när folk skriver in ordet "köp...", så att just köpadomän.se dyker upp som förslag?

    Och frågan som kommer till den är ju då om man skall länka med www.köpadomän.se eller använda köpadomän.se för att den skall jobba sig upp som ett sökord...?

    Hoppas jag inte svamla till det för mkt ;-)

  4. #4
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Hehe, det är ingen fara. Nästan allt hittar du i forumet.

    1. Det går bra, du kan optimera en domän för vilka sökord som helst. Har du ditt sökord i domänen är det ett fördel, dvs om du vill optimera "köpa domän" så är "köpadomän.se" den bästa domänen.

    2. Det beror på vad din sida använder, du ska använda antingen www eller utan. Dvs skriver man in domän.se i adress fältet och du har bestämt dig för www skall man automatiskt bli redirectad till www. Alla interna länkar på sidan skall använda www och alla externa länkar du skaffar så ska du använda www. Detta är för att google ser med eller utan www som två olika domäner(kortfattat).

  5. #5
    mikaelcreas avatar
    mikaelcrea mikaelcrea är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    5
    Okej, tackar :-)

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. www.domän.se och domän.se? Hur påverkar det serpen?
    Av McDavid i forum URL-omskrivning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-03-01, 17:27
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-07-21, 16:26
  3. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-03-12, 17:24
  4. katalog.domän.se eller fria domäner?
    Av Frost i forum Kataloger
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-05, 19:35
  5. www.doman.se och doman.se dublicate content
    Av DD Webb i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-04-25, 16:30