Resultat 1 till 6 av 6

Filter, straff, varningar, teorier och erfarenheter av vad som händer sen!

  1. #1
    ploppan73s avatar
    ploppan73 ploppan73 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    60
    Jag läst en del i denna avdelning om filter, straff och varningar och tycker att det saknas konkret information och erfarenheter och framför allt "varningar" som kan orsaka större skada än vad man tror och kan ta betydligt längre tid att tas sig tillbaka ifrån än både filter och straff. Därför tänker jag dela med mig av mina erfarenheter och teorier om detta och är tacksam om andra fyller på så att vi får en tråd med tips om framförallt "VARNINGAR" från google.

    Jag lyckades mot alla odds....nästla mig in långt in i googles organisation för att får prata med "Contry account managers" osv. Jag blev helt enkelt förbannad på att dom är omöjliga att få tag på när man VERKLIGEN behöver hjälp så jag "ljög" mig in i deras organisation via telefon och sa att jag var en blivande storkund som ska köpa sponsrade annonser för flera 100.000:- / månad, och då händer det grejer ska ni veta. Därigenom kommer också en del svar på frågor från google om mina frågor. Jag vet inte om det är Inside information men jag delar gärna med mig av svaren.

    Vår varning kom från "Onaturliga inlänkar"

    Första varningen ignorerades helt från vår sida (dumheter). Två månader senare (nästan på dagen) kom varning nummer två med exakt samma budskap.

    Enligt google får man tre varningar INNAN dom agerar ännu tuffare. Så har du fått varning nummer två är det verkligen dags att agera!

    Nu agerade vi! Alla inlänkar f.o.m ett visst datum togs bort. Varningen försvann 1 månad senare efter Request. Men där slutar tyvärr inte problemen.

    (Jag har skrivit ett inlägg tidigare om detta därför kan det bli lite repetition framöver, sorry).

    Exakt på dagen när vi kom tillbaka efter varningen "hoppade" vi tillbaka i serpen där vi var innan varningen. För att sedan glida tillbaka till "varningsposition" igen!

    Frågeställningar och teorier som är intressanta att diskutera


    1. Dör inlänkar som är riktade mot den varnade sidan under varningen.
    En teori är att google lägger ett filter mot sidan som har onaturliga inlänkar på sig. Dom "naturliga länkarna" mot startsidan blir då påverkade och skadade i någon form. Skadan består av att inlänkarna inte längre genererar den länkkraft dom har gjort tidigare. När varningen tas bort behöver alla inlänkar tid på sig att "vakna till liv" igen innan länkkraften återfås.

    2. Kan en "startsida" synas i en site sökning fast den är varnad?
    Svar ja: Vår startsida var med i googles index vid en site sökning MEN blev blev ersatt av en underkategori med samma nyckelord. Problemet med nyckelordet vs. vår startsida har vi fortfarande problem med vilket vi inte förstår varför (4 månader efter att vår varning försvann), google växlar mellan startsidan och en underkategori för vårt nyckelord.

    3. Varför får man en varning?

    I vårt fall trodde först att vi fick en varning för att vi hade för mycket inlänkar på fört kort tid, men det visade sig att det var "en" länk som orsakade vår varning från en spamsite. Min erfarenhet är att google har mycket hög tolerans mot större mängder inlänkar an vad man tror. Självklart hänger det ihop med andra faktorer som hur gammal siter är o.s.v.

    4. Kan man påverka varningens kommande effekter?

    Ja! Att se till att få bort varningen snarast möjligt! Ju längre tid man väntar med att agera desto mer skada gör varningen. Det finns liknande fall där företag inte har analytics aktiverat och kan därför inte se en varning i tid. Varningen har legat där under en lång period och när det börjar hända saker i dom organiska länkarna, DÅ reagerar man.



    5. Till sist, kan google Support forum (eller google Contry account manager) hjälpa dig med sådana här frågor

    Enligt min mening, nej! Och det är i och för sig naturligt! Support forumet är just ett "support" forum och inget annat. Vi hade en lång diskussion med google support om just varningar, googles support går om katten runt het gröt och kommer aldrig till skott. Det beror på enligt mig att google och deras organisation har höga murar runt varje avdelning. Detta just för att ingen på google ska kunna använda information på ett olämplig sätt mot "storkunder" som mig! Oavsett om dom vill eller inte så har dom ingen tillgång till något facit, oavsett hos vem du hamnar, tråkigt men sant.


    Fortsätt gärna och fyll på med fler kommentarer och erfarenheter om detta ämne

  2. #2
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    "I vårt fall trodde först att vi fick en varning för att vi hade för mycket inlänkar på fört kort tid, men det visade sig att det var "en" länk som orsakade vår varning från en spamsite."

    Det där stämmer inte. EN länk kan inte orsaka er detta problemet, för då hade ni kunnat fixa samma länk från samma sida till alla era konkurrenter och få dom bestraffade, och så fungerar det helt enkelt inte. Däremot kan det mycket väl vara så att det är en speciell länk som har utlöst varningen till Google, och när de sen har gjort en check på ert totala länkbygge så har dom gett er en varning, men inte innan det att de har sett att många av era länkar har varit mysko.

  3. #3
    ploppan73s avatar
    ploppan73 ploppan73 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    60
    Hej Niklas! Det kan visst stämma Spam siten "var" en ren och fin site innan den i googles ögon ansågs som en Spam site...Därav varningen till oss och flera andra vid EXAKT samma tillfälle!

  4. #4
    ploppan73s avatar
    ploppan73 ploppan73 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    60
    Jag tror att detta hände ungefär när pandan rullades ut...(Vet inte om det har med saken att göra, men tajmingen var ganska exakt)

  5. #5
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Tror att du missförstår mig, eller så missförstod jag kanske dig

    Du kan inte bli bestraffad för EN link. Det existerar inte. Det har väl talats om detta överallt, även på detta forumet. "There are no bad links, only bad link strategies" brukar många av de bästa länkbyggarna säga.
    Det absolut värsta som kan hända med EN dålig link är att Google får en alert, och då börjar de titta igenom er site. Om Google säger till dig att en link är anledningen till er bestraffning så ljuger dom helt enkelt.... knappast första gången det skulle hända.

    Det värsta straffet du kan få för EN dålig link är att den länken inte ger dig någon kraft.

    Om du har en sida som du påstår resulterar i en garanterad varning från Google så får du jätte gärna skicka ett Privat Meddelande till mig med den informationen, så kan jag prova på en sida som annars har en helt naturlig länk struktur. Om den sidan får en varning så erkänner jag mig besegrad!

  6. #6
    ploppan73s avatar
    ploppan73 ploppan73 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    60
    Hej Niklas! Den här händelsen är ca 8 månader gammal. Idag finns inte sidan kvar (jag kommer knappt ihåg vad den heter)... Men det var en faktum....Nej google har inte sagt det till mig MEN när vi trodde att alla länkarna var borta var det endast denna källan som var kvar....Därav en andra request till google om omprövning.... När jag menar en "länk" så kanske jag har uttryckt mig otydligt Nickas! Det jag menar att platsen vi låg på orsakade vårt filter från google...

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. 30+ filtret, en genomgång och teorier
    Av Per Renemark i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2010-12-23, 04:03
  2. Vad händer?
    Av chilis i forum Google
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-01-29, 00:54
  3. Svar: 58
    Senaste inlägg: 2008-11-12, 23:12
  4. Vad som händer om man pingar en bebis
    Av Nisse i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-08, 19:55
  5. Straff-Filter på underkatalog eller tappade länkar
    Av Webmoney i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-06-02, 13:17