Resultat 1 till 19 av 19

Nu ser Google oss, på riktigt

  1. #1
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Googles förändring av användarvillkoren från den 1 mars i år kommer väl inte som någon större överraskning för en del av oss.
    Men kan vara värt att fundera lite på.

    Förändringen innebär att det nu är officiellt att samtliga av Googles tjänster kommer hanteras som en enda, förutom Chrome, Books, Wallet. De sista tre, inte än får man väl tillägga.

    Det innebär att om man är inloggad på något Googlekonto, vilket som, kommer aktiviteten där samordnas med alla andra Googlekonton man har. Syftet sägs vara att ge oss användare en bättre upplevelse av deras tjänster och kunna lägga ut annonser som är bättre anpassade till det Google tror vi är intresserade av.

    Eller med andra ord, vi kommer alla få en personlig profil hos Google med alla uppgifter om oss och den aktivitet vi gör i inloggat läge.

    Ref: IDG - IDG

  2. #2
    presidentofgalaxys avatar
    presidentofgalaxy presidentofgalaxy är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    22
    Uppmärksammas i Washington Post.
    http://www.washingtonpost.com/busine...c=al_comboNE_b
    Expandtalk.se - sökmotoroptimering och Adwords

  3. #3
    alle9134s avatar
    alle9134 alle9134 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    62
    Har man hemligheter så ska man inte ha dem på nätet...

  4. #4
    Joachim Fs avatar
    Joachim F Joachim F är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    67
    Jag tycker det är kraftigt integritetskränkande all registrering som Google gör, men har vi något val, speciellt i den här branschen...

  5. #5
    Daweys avatar
    Dawey Dawey är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    128
    Jag håller med dig till 100% Joachim att det är kraftigt integritetskränkande.

    Men själv tror jag samtidigt att Google skjuter sig själv i foten. Efter 1a mars är det sannolikt att allt färre kommer att vara inloggade i Google-konton när de surfar. Om det blir så kan betydelsen av Google+ minska och säkert inte få det genomslag eller bli det alternativ till Facebook som Google hoppas.

    Både FB och Google verkar ständigt jobba mot sig själva. Under förra året tappade FB 6 miljoner användare bara i USA, så det där med att störa människors integritet har inte visat sig vara särskilt populärt...
    Trygga SEO-tjänster, SEO SPHINX
    Smart onlinemarknadsföring

  6. #6
    LoyalWriters avatar
    LoyalWriter LoyalWriter är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    108
    Ja, men det här kunde man förvänta sig...

    Jag tror att i grund och botten så bryr sig Google mest om att ta hand om sina egna intressen, och intressen hos de som har aktier i Google. Det hela handlar om att få ut så mycket som möjligt genom att anpassa reklam och annonser på ett effektivare sätt genom de olika tjänsterna. Allt har ett enda syfte, att öka förtjänsten!

  7. #7
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Google är ett vinstdrivande företag som vi själva väljer om vi vill ge informationen eller inte och inte en myndighet som tvingar av oss informationen.

    Valet är alltså vårt eget och man måste sluta se Google som någon som ger oss en samhällstjänst.

  8. #8
    Bygger89s avatar
    Bygger89 Bygger89 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    52
    Håller med Loyalwriter, det enda som det går ut på är att öka förtjänsten. Om sen användarna tycker utvecklingen är bra eller inte bryr dem sig inte om ett dugg. Det är absolut inte bra för någon (förutom Google själva) att dem har blivit så ohotade på toppen som faktiskt är fallet.

    Den nya policyn kommer säkerligen inte uppskattas av många, men vad händer ? Jo, man måste anpassa sig. Att avsluta samarbetet med Google om man jobbar på internet är helt uteslutet för de flesta. I alla andra fall hade man aldrig gynnat ett företag som exempelvis har obefintlig kundtjänst när det gäller Adsense, men nu snackar vi "The Big G" och då är det ju "lugnt"...

  9. #9
    Joachim Fs avatar
    Joachim F Joachim F är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    67
    Alltså Google är ett företag som har gjort mycket gott, de ligger i framkant av sökning på nätet och de jobbar tillsammans med oss användare/utvecklare inte bara inom SEO utan även inom SEM, appar, statistik, nätverk m.m.
    Klart de tänker på vinst, det är ingen ideell organisation och har aldrig utgett sig för att vara. Det förefaller sig obehagligt att de har sådan koll på alla på nätet, att de är som en enda stor keylogger eller spyware, trojansk häst eller kalla det vad ni vill. De är nästan hemma hos varje man i hela världen som använder nätet i västvärlden på det ena eller andra sättet.

    Jag tror det behövs en konkurrent som har "bett" för att de ska börja förändras utifrån andra synvinklar. Som Firefox eller Netscape en gång var för webbläsaren. Just nu kan de i stort sett härja fritt. MEN jag anser ändå att Google lyssnar på sina användare, det är just därför de är i framkant för att de kan plocka fram just de tjänster på nätet som vi "vill ha". Jag skulle aldrig använda Chrome sa jag, men när Firefox ständigt kraschar och inte klarar av att möta mina avancerade behov, saggar ner datorkraft och segar ur totalt då fanns inte mycket alternativ. Jag vill kunna jobba stort och snabbt och de är snabbaste läsaren just nu. De är sökmotorn man måste jobba med just nu och de har bästa plattformen till smartphones för mina behov och utvecklingskrav.

    Dock håller jag forfarande fast vid att e-post sköter jag någon annanstans. Jag tror ändå att det är de små valen vi gör som skapar förändring, ta ställning och använd inte på "autopilot" utan gör val. Men som jag skrev tidigare, att arbeta med SEO och SEM idag och inte optimera för Google är rena rama företags-självmordet, Google är platsen alla vill synas på i Sverige och därför får vi idag anpassa oss. Men morgondagen behöver inte se ut som idag.

  10. #10
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Jag vet inte om jag delar er andras skräck för "storebror ser dig". Jag vill vara social och dela med mig av allt. Om Google påstår att de kan öka användarvänligheten om de samlar så mycket info om mig som möjligt så visst. Varför inte? Börjar folk bli missnöjda så kommer en konkurrent att dyka upp.

    Det finns också en anledning att Google tar marknadsdelar på så många olika branscher, det är ju för att de gör bra produkter.
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

  11. #11
    plekiss avatar
    plekis plekis är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    153
    DuckDuckGo är ett alternativ om man inte vill att ens sökningar ska blir trackade. Läs mer om DuckDuckGo här.

  12. #12
    SEO-philippes avatar
    SEO-philippe SEO-philippe är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    25
    Intressant läsning. Jag har faktiskt inte läst deras nya så kallade "villkor". Men enligt denna diskussionen låter det mer som "tvång" för oss i vår bransch. Som någon ovan skrev, har vi något val i dagsläget, än att använda googles tjänster...
    Mvh

  13. #13
    presidentofgalaxys avatar
    presidentofgalaxy presidentofgalaxy är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    22
    Nu verkar EU har reagerat kring den nya privacy policyn.
    http://www.washingtonpost.com/blogs/...isrc=al_tech_b
    Expandtalk.se - sökmotoroptimering och Adwords

  14. #14
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Och så har även Dagens Media med en del om det.
    Det är Frankrikes datainspektion CNIL som granskat Googles nya policy på uppdrag av Europakommissionen.

    De anser att Google bryter mot EU:s direktiv om dataskydd. Google enligt dem ger bara generell information om vad de tänker samla in och syftet med det framgår inte.

    Vad som händer framöver är att Google avkrävs svar om det här. Så hur det slutar vet vi inte nu.

  15. #15
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Kan kanske uppdatera lite här om Googles vilja att förklara lite mer vad det gäller och deras syn på öppenhet när det gäller de nya villkoren.
    Och då blir det ingen uppdatering.

    Google vägrar nämligen att kommentera det hela.
    Vilket SVT visar tydligt här.
    Ett felskickat mail avslöjar att Google inte har minsta intresse att kommentera det hela.

    Öppenheten gäller så att säga bara åt ett håll. Och det är användarnas öppenhet som gäller.

  16. #16
    magbobs avatar
    magbob magbob är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2010
    Inlägg
    48
    Relevantare annonser, högre CTR, Mer pengar för mig.

  17. #17
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    @magbob Skulle nog snarare säga tvärtom. Färre relevanta annonser och lägre CTR om man ser till de sidorna som har AdSense på sig.
    Gjorde en liten studie om det i januari i år.

    Surfade inloggad på ett ord som rörde SEO besökte en hel del sidor inom ämnet. Sedan skiftade jag intresse till håravfall men annonser om SEO fortsätter dyka upp. Detta trots att ämnet inte handlade om SEO överhuvudtaget.
    Samma surfing i icke inloggat läge gav däremot helt relevanta annonser som stämde med innehållet på webbplatserna jag besökte.

    Historiken som följer dig när du är inloggad utgår ifrån att du är så enkelriktad i dina intressen att du inte kan få ett nytt intresse. Vilket innebär att du till viss del förvägras ta del av den reklam som är relevant för webbplatsen.
    Bör få den effekten att både webbplatsägaren och Google AdSense tappar intäkter.

  18. #18
    magbobs avatar
    magbob magbob är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2010
    Inlägg
    48
    @Urban G. Intressant undersökning.

    Jag har dock en annan slutsats. Google har givetvis statistik på annonseffektiviteten vid båda alternativen och de har givetvis valt den metod som genererar mest inkomster. Retargeting annonser kan vara väldigt effektiva på slösurfaren.

    Vad det gäller just ordet SEO så är det ofta ett bestående intresse hos surfaren, det vill säga att du är intresserad av SEO även fast du söker på andra ord därför är det speciellt effektivt att köra retargeting på den typen av ord.

  19. #19
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Ja och AdSense genererar inte mest inkomster för Google utan det är AdWords i serpen.
    Där slipper de dela annonsintäkterna som de måste göra i AdSense-systemet utan kan behålla allt själva.

    Sedan minskade Googles förtjänst per klick under det sista kvartalet förra året, även om antalet klick ökade. Att det totala antalet klick ökade ligger snarast i att de börjat smeta ut AdWords i den organiska listan mer.
    Orsaken till minskad förtjänst per klick är lite oklar. Källa IDG.

    Det är olika divisioner i Google som handhar AdSense samt AdWords och då det vi kan kalla för söket.
    Att det inte finns full samordning märkte man när sökavdelningen gick ut och talade om att för många annonser högt upp på en webbplats kunde ha negativ inverkning på placeringen organiskt. Och det samma dag som AdSense-teamet mailade ut och uppmanade oss att placera annonsera högt upp.

    För egen del och en del av de jag pratat med tycker snarare att det är irriterande att se orelevanta annonser på en webbplats. Och att det inte lockar till klick.
    Men det är väl bara att man kör en längre session och växla mellan 4-5 specifika ämnen och ser hur annonserna ser ut på den sista.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-11-21, 16:00
  2. Vill Du Bli Rankad #1 På Google? Kontakta oss!
    Av August i forum Presentation av SEO-Konsulter/SEO-företag
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-09-26, 12:43
  3. (SEO) Få upp oss på top 3 på Google!
    Av Hansen i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-09-24, 15:10
  4. Hur ser google på länkar?
    Av lexander i forum Länkbygge
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-09-18, 08:05
  5. Google ser defekt ut just nu
    Av hans99 i forum Google
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-10-23, 01:07