Resultat 1 till 7 av 7

Har gett mig in i affiliateträsket, lite frågor

  1. #1
    Kimpos avatar
    Kimpo Kimpo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Medelhavet
    Inlägg
    334
    Tjena

    Har hittills enbart kört Google adsense på mina siter men tänkte kicka igång lite affiliateprojekt. Jag har en tekniskt inriktad sida med bärbara laptops. Kör en deal via Zanox för NetonNet och har enligt deras stats fått 85 klick senaste 20 dagarna.

    Däremot inget som har lett till köp dvs inga pengar till mig.

    Vad är normalt inom denna nisch? Någon som har några riktsiffror för hur många % av klicken leder till köp inom laptops?

    Undrar mest vad jag kan förvänta mig.

    Om någon har tips på andra bra affiliatenätverk som har deals med nätbutiker som säljer laptops får ni gärna skriva dessa i tråden.

    mvh

    //K

  2. #2
    Johnzs avatar
    Johnz Johnz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    176
    85 klick på hur många visningar? Inte prövat just laptops men jag har prövat en del dyra affiliate erbjudanden och det resultat av dyra grejer är att sales i procent är absolut lägre än billiga produkter man är affiliate för, men detta jämnar ut sig eftersom jag får mer i provision. 20 dagar känns som en ganska lång testperiod. Ovetande hur många unika visningar du har haft så skulle jag rekommendera testa CDON:s affiliateprogram.

  3. #3
    Beckzars avatar
    Beckzar Beckzar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    96
    Citat Ursprungligen postat av Kimpo Visa inlägg
    Tjena

    Har hittills enbart kört Google adsense på mina siter men tänkte kicka igång lite affiliateprojekt. Jag har en tekniskt inriktad sida med bärbara laptops. Kör en deal via Zanox för NetonNet och har enligt deras stats fått 85 klick senaste 20 dagarna.

    Däremot inget som har lett till köp dvs inga pengar till mig.

    Vad är normalt inom denna nisch? Någon som har några riktsiffror för hur många % av klicken leder till köp inom laptops?

    Undrar mest vad jag kan förvänta mig.

    Om någon har tips på andra bra affiliatenätverk som har deals med nätbutiker som säljer laptops får ni gärna skriva dessa i tråden.

    mvh

    //K
    Kör först en analys på hur du får in din trafik, från vilka sökord osv. Detta är viktigt för att förstå "hur nära ett köp" dessa besökare är. T.ex. är någon som sökt på "köpa billig laptop" ofta närmre ett köp än den som kom in via "laptops tester". Jag har nyligen dragit igång en resesajt med relevant trafik men ser också mycket dålig konvertering från TD och Zanox.

    Tycker mig också se en skillnad på att t.ex. ligga på pos 1-3 för ett sökord än 4-8. Det är procentuellt fler som är närmre ett köp bland besökare som kommer in via toppsökord än de som kommer in på sämre rankande. Det är oftare "slösurfare" och konkurrenter/affiliates som orkar gå lite längre ner i SERPen för att "kolla läget".

    Se även över hur din sida är uppbyggd. Är den intressant/underhållande? Se till att folk vill läsa ytterligare en sida för att minska "bounce rate" och glöm inte "call-to-action" dvs. var tydlig med "var" du vill ha klicken!

  4. #4
    Kimpos avatar
    Kimpo Kimpo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Medelhavet
    Inlägg
    334
    @Johnz ctr ligger sedan en vecka tillbaka på ca 5% på affiliateannonser, har ökat något, ub om dagen 150-200.

    @Beckzar Tack, ditt inlägg fick mig verkligen att fundera, speciellt denna rad
    Detta är viktigt för att förstå "hur nära ett köp" dessa besökare är..
    Mina besökare kommer in till undersidorna när de sökt på specifika modeller och till huvudsidan när de söker på huvudsöktermermen, som är väldigt generell.
    De kanske främst är ute efter information om modellerna och inte speciellt köpbenägna "än".

    Sidan är en premium WP mall jag köpt. inte supersnygg men väldigt stilren. Jag användar mycket bilder, youtubeklipp etc för att hålla kvar besökarna ett tag. Har s.k "exits" i form av adsenseannonser på utvalda sektioner av sidan för att locka till klick. Och sedan presenterar jag även återförsäljare av specifika modellerna i form av affiliatelänkar.

    Sidan i sig är inte så underhållande, snarare informativ. ctr har som jag nämnde ökat, men fortfarande inga försäljningar. Folk klickar på affelänkar men köper inget.

    Ska labba lite med fler landningssidor och försöka hitta termer som köpbenägna surfare kan tänkas använda

  5. #5
    Beckzars avatar
    Beckzar Beckzar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    96
    Citat Ursprungligen postat av Kimpo Visa inlägg
    @Johnz ctr ligger sedan en vecka tillbaka på ca 5% på affiliateannonser, har ökat något, ub om dagen 150-200.

    @Beckzar Tack, ditt inlägg fick mig verkligen att fundera, speciellt denna rad

    Mina besökare kommer in till undersidorna när de sökt på specifika modeller och till huvudsidan när de söker på huvudsöktermermen, som är väldigt generell.
    De kanske främst är ute efter information om modellerna och inte speciellt köpbenägna "än".

    Sidan är en premium WP mall jag köpt. inte supersnygg men väldigt stilren. Jag användar mycket bilder, youtubeklipp etc för att hålla kvar besökarna ett tag. Har s.k "exits" i form av adsenseannonser på utvalda sektioner av sidan för att locka till klick. Och sedan presenterar jag även återförsäljare av specifika modellerna i form av affiliatelänkar.

    Sidan i sig är inte så underhållande, snarare informativ. ctr har som jag nämnde ökat, men fortfarande inga försäljningar. Folk klickar på affelänkar men köper inget.

    Ska labba lite med fler landningssidor och försöka hitta termer som köpbenägna surfare kan tänkas använda
    Frågan är väldigt intressant och det är kul att du startade tråden.

    Den typ av produkter du marknadsför är ju typiskt inget man köper på impuls utan man surfar runt en hel del och jämför modeller osv innan man köper. Därefter går man typiskt till Prisjakt, eBay, Blocket eller någon annan marknadsplats där man kan jämföra priser på vald modell. Jag hade försökt få in en sådan funktion på din sajt, dvs en prisjämförelse för vad modell. Finns feeds osv på TD som du säkert kan använda och kanske direkt kontakta olika sajter för att försöka få tillgång till deras produktlista för laptops. De har ju den redan färdig (i CSV format) om de finns listade i Prisjakt och bör enkelt kunna ge dig den med om du är seriös i deras ögon. På så vis kan du få en mer komplett webbplats för informationsinhämtning och köp.

    Ta t.ex "sista minuten resor" som jag testar nu. Där har man redan bestämt sig för att resa och är nu ute efter ett "klipp". Ett helt annat läge i "köpprocessen" så att säga men ändå svårt att konvertera.

    Du får gärna PM:a din URL så kikar jag gärna på din sajt för att se om jag kan komma på något snabbt/spontant.

  6. #6
    ripexs avatar
    ripex ripex är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    6
    Jag tror laptops som affiliateprogram kan bli tufft om du är ny inom affiliate (allt är möjligt) men de krävs nog en del. Prova något billigare produkter och som är lättare att impulsköpa. Rent SEO-mässigt tror jag det är rätt tufft att ta sin plats och dra in trafik den vägen.

  7. #7
    Grenfeldts avatar
    Grenfeldt Grenfeldt är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    62
    Jag sitter i ungefär samma båt. Behärskar AdSense bra och har börjat dabba igen i affiliate efter några års bortavaro.
    Har ett par siter med mycket hög CTR, men på närmare 350 klick har de gett exakt - *trumvirvel* ett köp. Det rör sig om mode för kvinnor, så det är ju inte direkt små obskyra nätbutiker med svaga varumärken man jämför heller...

    Så till min (följ)fråga: vad kan man förvänta sig för EPC som affiliate? -Ungefär- var ligger ni? Min är nu 5 öre vilket ju inte är något annat än tragiskt.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. lite frågor angående SEM
    Av canegy i forum Google AdWords
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-10-15, 09:23
  2. Vad har Affiliate gett er business?
    Av dexter i forum Affiliate / AdSense
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-08-18, 09:44
  3. Lite frågor om duplicate content.
    Av Erik Bergman i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-25, 13:44
  4. Lite newbie-frågor om SEO..
    Av thegoogoodoll i forum Optimering
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-04-11, 16:08
  5. Lite snabba frågor!
    Av Henrik i forum Optimering
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-08, 10:15