Resultat 1 till 9 av 9

Text i header

  1. #1
    Murmelins avatar
    Murmelin Murmelin är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    13
    Hej!
    Jag har en fråga. Om man har en header på alla sina sidor med en text som beskriver företaget, kan Google då räkna vissa sidor som duplicate, om dessa sidor inte har så mycket text (dvs. innehållet består till största delen av texten i headern)?

  2. #2
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Nej, du sitter säkert så länge det är en kort text i +-längd med ditt inlägg i tråden här. Varför har de andra sidorna så lite text? Jag föreslår att du försöker ge dem lite mer content om det är en sida av "vikt". En sida som inte är av vikt är ex, kontakt sidan där det kanske bara står "Fyll i formuläret för att kontakta oss". :-)

  3. #3
    Murmelins avatar
    Murmelin Murmelin är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    13
    Tack för ditt svar!

    Jag jobbar som grafisk formgivare vilket gör att det visuella är mitt främsta uttryck. Texten är helt sekundär. Jag lägger in nya uppdrag som nya inlägg i Wordpress. I vissa fall kanske det är 5:e saken jag gör för en kund; typ en etikett. Och då finns inte så mycket mer att säga än att konstatera att "Här är en etikett för kunden XXX". Ja, och så en bild på etiketten och en rubrik.

    Texten i headern består av ca 50 ord. Är det då ett måste att texten till bilden också är 50 ord lång för att inte sidan ska räknas som duplicate?

  4. #4
    welanders avatar
    welander welander är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Märsta / Stockholm
    Inlägg
    249
    Bilder är också en del av content. Utnyttja alt taggen och title taggen på dina bilder, jobba med att klämma inte lite målande ord(säkert klyschigt men om du har problem att fylla sidorna.)
    Jag är själv webbutvecklare och på min portfolio så lägger jag upp bilder(mest) ungefär samma "problem" som du påstår, men man kan alltid skriva om case:et om hur man fick uppdraget, och några speciella delar ur research m.m. Du får ju alltid en kravspec på varje jobb du ska rita tex, kunden säger såhär vid första mötet: "- jag vill ha en gammal tant med handväska och liten hund, hon ska gärna vara tjock och jag vill se henne i silhuett."

    Du kan även posta med skisser innan du bestämde dig för något (har svårt att tro att de första du gör är det bästa du gör, inget illa menat men men )
    Gör du allt detta så vips har du en helt klart fullgod post där du visar upp ett nytt uppdrag.

  5. #5
    Murmelins avatar
    Murmelin Murmelin är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    13
    Alltså, det här är ju inget problem för 9/10 av mina inlägg. Där finns det en massa saker att skriva om. Men om det te.x handlar om ytterligare en del i en kunds grafiska profil; tex brevpapper, så finns det inte så mycket att skriva om just det. Vad det är för kund och hur logotypen kom till har redan avhandlats i inlägget om logotypen. Det skulle till och med bli ganska fånigt om jag beskrev vissa småuppdrag med mer en någon mening. "Jag valde att lägga logotypen uppe i det vänstra hörnet därför att den gör sig bäst där. Färgerna blev de samma som på visitkorten och till brevpapprets storlek valdes A4."

    Förstår du problemet?

    Vad gäller skisser så är inte det något jag vill ha med. Dels för att jag sällan jobbar med att göra flera olika varianter av exempelvis en logotyp och de idé skisser jag gör för hand är inget jag vill ha med på hemsidan.

    Hm, svårt det här. Och en himla tur att min praktikant (som kan mer om SEO än vad jag kan) påpekade problemet. Måste hitta en lösning...

  6. #6
    welanders avatar
    welander welander är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Märsta / Stockholm
    Inlägg
    249
    Om du skippar 1/10 inlägg då? och uppdaterar originalinlägget då? Då försvinner detta problem direkt om du säger att 9/10 inlägg har inget problem alls med text. Personligen hade jag helst sett uppdateringar av originalinlägget då får man läsa hela case:et och du slipper problemen? Kvalitet före kvantitet.

  7. #7
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Jag tror inte du behöver oroa dig särskilt mycket.
    Utan att ha sett sajten såklart, så låter det som att Google kommer se din text som en del i designen av sajten, och helt enkelt inte bry sig så mycket om den alls. Lite som med en navigering vars funktion ju är just att vara samma på alla sidor.

    Jag har svårt att tro att du kommer bli "straffad" på nåt sätt på grund av den texten. Däremot är det mycket möjligt att Google kan tycka att en del av din sidor är så tunna innehållsmässigt att det kan bli svårt att ranka med dem, lite beroende på vad du i så fall skulle vilja få dem att ranka på, men lösningen på det är inte nödvändigtvis att ta bort din text i headern, snarare då att skapa mer innehåll på sidan i övrigt.

    Blev kanske lite rörigt, sorry i så fall. Kontentan är: Kör på.

  8. #8
    Murmelins avatar
    Murmelin Murmelin är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    13
    Tack för svaren och hjälpen!
    Det är väldigt uppskattat. Då kör jag vidare men försöker att (där det funkar) brodera ut texten i innehållet lite. Och dom sidor där det sedan är så lite text att de inte går att indexera är inte så viktiga heller.

    Om Google skulle "straffa" min sida pga dubbelt innehåll, var ser jag det någonstans? Kan hela min sida bli bestraffad och inte synas eller är det bara de sidor där headertexten är i övervägande som blir inte syns i google?

  9. #9
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Det vanligaste är att Google antingen lägger alla sidor, eller alla utom en, i supplemental index. De indexerar den alltså, men de blir typ nedprioriterade och visas normalt sett inte i sökresultat. I extrema fall indexerar de inte sidorna alls, men det skulle jag säga är riktigt ovanligt om det faktiskt finns olika innehåll på sidorna, även om det inte skiljer mycket, i alla fall om det handlar om sidor på samma sajt (de hanterar duplicerat innehåll lite olika om det är på flera domäner eller på en och samma domän, enligt min erfarenhet).

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Nu kan du ange rel="canonical" som en HTTP Header
    Av Jim Westergren i forum Nyheter
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-06-22, 11:34
  2. Osynlig html text
    Av funkyjones i forum Optimering
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2009-05-18, 19:09
  3. text på sidor
    Av martini115 i forum Optimering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-03-06, 08:03
  4. Främmande text
    Av Mango8 i forum Google
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-03-31, 09:53
  5. Tabeller för text.
    Av David i forum Optimering
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-27, 19:00