Resultat 1 till 9 av 9

Vad ger mest link juice?

  1. #1
    Nexs avatar
    Nex Nex är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    10
    Har funderat en stund på vart på t.ex. bloggar man får mest link juice. Skulle det vara att föredra att till exempel finnas på någons "blogglista" och ha en länk med optimerad ankartext inblandad bland 10 andra länkar. Denna länk skulle vara permanent i sin placering och alltid finnas på första sidan.

    Eller, skulle det vara att föredra att bli nämnd i ett inlägg. Den länken skulle givetvis falla in i arkivet efter en stund men skulle vara mer centrerad under en tid.

    Så frågan är, statisk sidoplacering eller blogginlägg. Vad ger mest juice?

  2. #2
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Bloggroll skulle jag välja om det gavs möjlighet, men det ger å andra sidan inte möjlighet till sockrad text runt ankartexten, men man får å andra sidan alltid förstasidan och varje sida skapad efter det.

  3. #3
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Det går inte riktigt att ge ett tydligt svar på den frågan enligt mig. Det finns mycket som spelar in i vad som gör en länk värdefull, inte bara placeringen.

    I grunden skulle jag nog säga att en bloggroll-länk med ett sökord som ankartext inte känns naturligt, och därför skulle jag nog hellre ha en sån länk i ett inlägg som handlar om sökordet, men det hänger såklart också lite på hur strukturen på sajten ser ut. Är den exempelvis dåligt skuren, så att inläggen snabbt kommer bort från startsidan och det är svårt att navigera sig till dem, så kanske en bloggroll-länk ändå är att föredra, med ditt namn eller domännamnet som ankartext.

  4. #4
    Bygger89s avatar
    Bygger89 Bygger89 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    52
    Intressant fråga och det råder verkligen delade meningar kring detta. Hittar jag en intressant blogg med hyfsat mycket trafik så brukar jag alltid leta upp de 10 mest läste inläggen. Jag går sedan igenom dessa, och hittar jag ett intressant sökord som är relaterad till min nisch mailar jag webmastern och frågar om om han eller hon kan länka ordet till min sajt.

    Oftast utvecklar det sig till ett tre-vägs byte då den jag mailar gärna vill ha något i utbyte.
    Detta resulterar sedan i trafik lång tid framöver.

    Nu var inte detta riktigt din fråga, men enligt mig och min erfarenhet så tycker jag länkar ifrån inlägg är mycket starkare än länkar i bloggrullen. Det ser mer naturligt ut för besökaren och så även för Google skulle jag kunna tro.

  5. #5
    Nexs avatar
    Nex Nex är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    10
    Nu har jag inte arbetat med länkköp tidigare utan snarare bara tiggeri och länkbyten men jag skulle också gissa på att det skulle vara billigare att köpa en länk i ett inlägg än i en blogroll?

  6. #6
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Där finns inget "rätt" svar som funkar generellt utan det är från case to case. Men man kan dra som regel att en länk i relevant text oftast är bäst. Men sen skall man blanda typer av länkar för att försöka efterlikna en så pass naturlig länkprofil som möjligt. (Gäller även din ankartext fördelning).

    Men som nästan allt annat här i forumet är det mest teorier, hur det egentligen är vet väl bara Google själva. Vi "gissar" ju bara baserat på egna erfarenheter och resultat. :-)

  7. #7
    Bygger89s avatar
    Bygger89 Bygger89 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    52
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik Johansson Visa inlägg
    Där finns inget "rätt" svar som funkar generellt utan det är från case to case. Men man kan dra som regel att en länk i relevant text oftast är bäst. Men sen skall man blanda typer av länkar för att försöka efterlikna en så pass naturlig länkprofil som möjligt. (Gäller även din ankartext fördelning).

    Men som nästan allt annat här i forumet är det mest teorier, hur det egentligen är vet väl bara Google själva. Vi "gissar" ju bara baserat på egna erfarenheter och resultat. :-)
    Angående ankartext så körde jag hårt på en enda fras i början. Detta gjorde så att jag tog en bra placering men efter någon vecka började min sajt att dala så smått. Vet inte exakt vad det berodde på men en inte alltför dum gissning bör vara att jag använde mig av samma ankartext när jag gjorde länkbyten,skrev artiklar,gästblogga osv...

    Nu har jag börjat experimentera med 4 andra sökord som är högst relaterade till min nisch. Detta har gett resultat nästan direkt och nu avancerar jag i serpen plus att jag även håller mina placeringar. Så att använda sig av olika sökord/sökfraser är A och O om man vill lyckas. Det ser inte särskilt "naturligt" ut om en länk kommer ifrån exakt samma ord/fras hundra gånger om.

  8. #8
    pejkas avatar
    pejka pejka är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    20
    Citat Ursprungligen postat av Bygger89 Visa inlägg
    Intressant fråga och det råder verkligen delade meningar kring detta. Hittar jag en intressant blogg med hyfsat mycket trafik så brukar jag alltid leta upp de 10 mest läste inläggen. Jag går sedan igenom dessa, och hittar jag ett intressant sökord som är relaterad till min nisch mailar jag webmastern och frågar om om han eller hon kan länka ordet till min sajt.

    Oftast utvecklar det sig till ett tre-vägs byte då den jag mailar gärna vill ha något i utbyte.
    Detta resulterar sedan i trafik lång tid framöver.

    Nu var inte detta riktigt din fråga, men enligt mig och min erfarenhet så tycker jag länkar ifrån inlägg är mycket starkare än länkar i bloggrullen. Det ser mer naturligt ut för besökaren och så även för Google skulle jag kunna tro.
    fungerar detta bra? är de många webmasters som går med på detta? av 100 webmasters du kontaktar hur stor successrate har du i genomsnitt? intressant svar verkligen =)
    Att köpa hemsida ska vara lätt. Vi på TCC Designs gör din hemsida.

  9. #9
    Axels avatar
    Axel Axel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    18
    Det finns som alla varit inne på fördelar med båda.
    Ifall du väljer bloggroll-texten får du såklart en sitewide länk vilket ger mycket mer länk-kraft.
    Väljer du länken i artikeln kommer du får mer relevans och "thrust" dock inte lika mycket kraft.

    Jag skulle ta båda

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Vilket alternativ ger mest länkkraft?
    Av Yesbox i forum Länkbygge
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-02-16, 14:45
  2. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-12-23, 09:13
  3. Mest eftertraktade områdena?
    Av j0han i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-03-28, 01:19
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-12, 15:09