Resultat 1 till 3 av 3

Online reputation, synpunkter

  1. #1
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Online reputation eller rykteshantering, googlestädning eller vad man nu vill kalla det för är uppe till diskussion igen som en del har sett. Berör ämnet själv på min blogg.

    Finns en linje som menar att man skall skilja på att ta plats själv och att hindra andra att komma till tals.
    Jag och fler med mig ser att för att ta plats själv så innebär det att man hindrar andra från att synas. Andra som är kritiska mot företaget/personen det gäller.
    Såvida man nu inte enbart nöjer sig med att bemöta kritiken på de ställen där den framförs och inte gör något aktivt själv för att lyfta upp vänliga kommentarer/webbplatser/etc.

    Men skall man utföra en aktiv handling så innebär det att syftet är att trycka ned de negativa rösterna till förmån för de positiva.
    Era synpunkter på det hela?

    Sedan kan man fråga sig hur effektivt det egentligen är med städning. Om du verkligen vill veta något om ett företag är det bra att leta längre ned i SERPen än de tio första platserna, om vi håller oss till den organiska listan i det här skedet.

  2. #2
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Magnus har nyligen skrivit en del om detta: http://www.sokmotorkonsult.se/seo/go...ning-ar-det-ok
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  3. #3
    Grenfeldts avatar
    Grenfeldt Grenfeldt är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    62
    Att man som företag finns på olika plattformar och tar plats är i mina ögon inget konstigt alls. Har man en site, en blogg, en fb-sida, ett twitterkonto, kanaler för pressmeddelanden, wikisite osv så blir det ju naturligt att man tar stor plats i sitt sökresultat.

    När det däremot blir en fråga om att köpa domäner och fylla dem med en massa halvtaskig info och länkar till ens riktiga sajt (och nu inte i syfte att skydda sitt varumärke utan helt enkelt för att ta så många platser som möjligt i SERP (skillnaden mellan dessa är rätt uppenbar och bör förhoppningsvis inte bli ifrågasatt här av er smarta optimerare)) så tycker jag att det börjar lukta unket. Har sedan länge själv helt gått ifrån den typen av arbete och strategier.

    Att bemöta kritik i egna kanaler parallellt med på kritikerns plattform kommer i mina ögon alltid att vara den bästa formen av rykteshantering. På samma sätt ska man förstås bemöta beröm!

    Som Magnus skriver så är det svårt att skydda sig mot den ensamma galningen (och jag vet folk som satt i system att skriva negativt om företag och kräva ersättning för att plocka bort det) men någonstans kan jag ändå tycka att det finns många företag som kanske borde börja med att se till sig själva innan de köper in googlestädning. Min uppfattning är att det tyvärr alltför ofta handlar om att städa undan symptom på större problem och orsaker som finns i företaget.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Synpunkter på min .htaccess?
    Av olarsson i forum URL-omskrivning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-01-19, 14:08
  2. Online-community för ungdomar
    Av jkw i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-01-13, 16:38
  3. Be Better Online söker konverteringsstrateg i Göteborg
    Av Carl-Gustav Öberg i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-11-10, 18:35
  4. Online Checkout - Offline!
    Av Niklas Aronsson i forum Nyheter
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-10-27, 00:53
  5. Malta - synpunkter
    Av Nisse i forum Övrigt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-11-25, 10:20