Resultat 1 till 8 av 8

Vad avgör om man får hög PageRank?

  1. #1
    wahlmans avatar
    wahlman wahlman är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    80
    Vad är det som avgör om en sida har hög page rank, många bra länkar har jag förstått. Men det kan inte bara vara det. Man kan se en sida som har många länkar men ingen hög page rank samtidigt som en annan sida som har inte så många länkar har en ganska hög page rank.

  2. #2
    wedholms avatar
    wedholm wedholm är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    141
    Pagerank räknas fram utifrån både antalet inlänkar men även deras styrka. En sida som har en enda PR8-inlänk kommer få högre pagerank än en sajt som har 100 PR1-inlänkar. Detta beror på att PR8-sidan, som länkar till sajten, i sin tur har många och/eller starka inlänkar och kan skicka vidare mer styrka.

    Antalet länkar som finns på sidan som länkar till dig är också av stor betydelse. Ju fler länkar som delar på styrkan, desto mindre får var och en av de länkade sidorna.
    Ftg: Wedholm AB | Shop: Bandana | Blogg

  3. #3
    wahlmans avatar
    wahlman wahlman är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    80
    Men är det bara länkningen som har betydelse, inget annat tex sidans innehåll som texter och annat.

  4. #4
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Se gärna min artikel om PageRank: http://www.seo-guide.se/pagerank
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  5. #5
    wahlmans avatar
    wahlman wahlman är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    80
    Tack för en bra artikel.

  6. #6
    Bookmakers 2Us avatar
    Bookmakers 2U Bookmakers 2U är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    92
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren Visa inlägg
    Se gärna min artikel om PageRank: http://www.seo-guide.se/pagerank
    Hade förut än undersida till Bookmakers 2U som vi kallade Soccerbetting. Undersidan soccerbetting fick tidigt en Pagerank 1 med sidtiteln soccerbetting. (Detta är mer än 2 år sedan). Jag bytte sidtitel till en mer passande titel. som jag döpte till bookmakers2u.com/football-18884834. Den har ännu drygt 2 år senare fortfarande en pagerank 0. Jag kan acceptera den ranken eftersom fotbollssidan har snott en del gratis-material från andra siter och det är ganska lite text skrivet och konkurrensen är tuff på ordet fotboll och inlänkarna är nog få. Å andra sidan är det ingen förändring jäntemot när jag hade soccerbetting som sidtitel för undersidan.

    Min fråga är nu således. Varför får soccerbetting-titeln en PR 1 av google?, och utan (vad jag vet), fått några inlänkar av kraft. När sidtiteln sedan byter till ett mer passande namn (enligt mig), så nedgraderades den således till PR 0. Tycker det är lite märkligt. Nu är det 50-60 andra undersidor till siten som fått PR 0, som tidigare haft PR 1 (under flera år) och utan att jag bytt sidtitel på dessa sidor eller gjort något annat märkvärdigt. Många av dessa sidor tycker jag absolut är värda minst en PR 1 och många av dessa har också toppnoteringar på vissa bra sökord. Bookmakers 2U har också fått en bra geografisk spridning internationellt eftersom den är på engelska.

    Hur skall jag behandla för att få tillbaks PR 1 till dessa undersidor bäst?

    1) Skicka en klagan till google och fråga varför dom gjort dessa undersidor till PR 0?
    2) Låt allt vara, och var nöjd med att siten har PR 2 på förstasidan och acceptera att undersidorna fått PR 0. (Jag misstänker att det blir svårt att få tillbaks PR 1 inom en rimlig tid).
    3) Gå ut och spamma på diverse forum? (känns inte rätt men kanske kan ge effekt?).
    4) Starta att blogga i syfte att spamma? (känns inte rätt)
    5) Fortsätta jobba hårt med siten Bookmakers 2U (som vi redan gjort i 4-5 år), så kommer siten naturligt att få bättre Pagerank pga av att folk blir intresserade av en bra och intressant expertguide om online bookmakers.
    6) Köpa länkkraft. (tror jag inte heller på).
    7) Något annat.

    SEO-experter. Ge mig svar vad ni anser jag skall göra. Tack på förhand och tack för ett mycket bra SEO-forum.
    Senast redigerat av Bookmakers 2U den 2013-12-11 klockan 00:29.

  7. #7
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av Bookmakers 2U Visa inlägg
    Hade förut än undersida till Bookmakers 2U som vi kallade Soccerbetting. Undersidan soccerbetting fick tidigt en Pagerank 1 med sidtiteln soccerbetting. (Detta är mer än 2 år sedan). Jag bytte sidtitel till en mer passande titel. som jag döpte till bookmakers2u.com/football-18884834. Den har ännu drygt 2 år senare fortfarande en pagerank 0. Jag kan acceptera den ranken eftersom fotbollssidan har snott en del gratis-material från andra siter och det är ganska lite text skrivet och konkurrensen är tuff på ordet fotboll och inlänkarna är nog få. Å andra sidan är det ingen förändring jäntemot när jag hade soccerbetting som sidtitel för undersidan.
    Till att börja med så känns det som att det finns lite begreppsförvirring här, som behöver redas ut innan du kan få ett ordentligt svar.

    bookmakers2u.com/football-18884834 är inte en sidtitel, det är en URL.
    Titeln på den sidan är i dag "Football Guide - Fixtures, Odds, League Tables".

    Så, för att kunna svara dig behöver du berätta om det är URL:en eller titeln du har ändrat på.
    Att ändra titeln gör ingen skillnad för PageRank i sig, så länge Google inte uppfattar det som spam och manuellt sänker din PageRank.

  8. #8
    Bookmakers 2Us avatar
    Bookmakers 2U Bookmakers 2U är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    92
    Citat Ursprungligen postat av AaronAxelsson Visa inlägg
    Till att börja med så känns det som att det finns lite begreppsförvirring här, som behöver redas ut innan du kan få ett ordentligt svar.

    bookmakers2u.com/football-18884834 är inte en sidtitel, det är en URL.
    Titeln på den sidan är i dag "Football Guide - Fixtures, Odds, League Tables".

    Så, för att kunna svara dig behöver du berätta om det är URL:en eller titeln du har ändrat på.
    Att ändra titeln gör ingen skillnad för PageRank i sig, så länge Google inte uppfattar det som spam och manuellt sänker din PageRank.
    Hej Aaaron, tack för ditt svar.
    Skall reda ut detta. Du har rätt i att bookmakers2u.com/football-18884834 är en URL och inte en sidtitel. Sidtiteln för den här sidan var från början soccerbetting, men gjordes om till footballbetting som senare ändrades ännu en gång till nuvarande football. Siffrorna bakom har således inget med sidtiteln att göra.

    Det som hände var att direkt efter ändringen av soccerbetting till footballbetting, så ändrades pageranken från PR1 till PR0. Denna ändringen skedde DIREKT efter publiceringen och har således ingenting med spam att göra. Jag ville få en mer passande sidtitel helt enkelt. Med tiden ändrades sidans innehåll något så därför beslöt jag att göra om sidtiteln ännu en gång från footballbetting till football. Här påverkades ingenting eftersom Pageranken redan hade ändrats till 0 vid första ändringen. Blev riktigt förvånad själv när jag såg att pageranken sjönk DIREKT efter min publicering för den här sidan.

    Football Guide - Fixtures, Odds, League Tables". är det som syns på sökresultatet på google.
    Senast redigerat av Bookmakers 2U den 2013-12-11 klockan 21:52.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 21
    Senaste inlägg: 2011-09-30, 13:51
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-14, 23:41
  3. Vad som händer om man pingar en bebis
    Av Nisse i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-08, 19:55
  4. Hög pagerank
    Av dajm i forum Google
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-26, 00:09
  5. Vad kallas detta och får man göra så?
    Av Kocken i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-01-30, 23:02