Resultat 1 till 15 av 15

Vad är en bra CTR i SERRPEN?

  1. #1
    ewestergards avatar
    ewestergard ewestergard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    139
    Har precis installerat google webmaster tools och fått lite statistik över hur många som klickar på min sida i SERPEN. Min fråga är vad en "normal" CTR bör ligga på?

    Har en sida som får 2% av trafiken när den ligger 2-3 på sökordet.
    Är det katastrof?

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Under förutsättning att CTR är rätt så:
    Verkar som att det ligger tre sponsrade länkar överst. Vilket innebär runt 5-6 då för din sida
    Och/eller:
    Din title/description är inte så informativ att den lockar till klick alternativt att många som söker inte är ute efter det du erbjuder.

    Utan att veta mer så är 2% förvisso lågt men inte givet det ovan onormalt lågt.

  3. #3
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Om du inte har några annonser ovanför dig, ja då är det katastrof. Har du 3 + annonser ovanför ditt resultat, då är det fortfarande ganska dåligt.
    Är det en sida / ett sökord som genererar mycket sales? Då hade jag skaffat expert hjälp. Annars är det ju bara att börja A/B testa med olika titlar och descriptions omgående.
    Senast redigerat av Niklas Aronsson den 2012-03-05 klockan 15:33. Anledning: Och Urban spöade mig med 3 minuter!

  4. #4
    ewestergards avatar
    ewestergard ewestergard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    139
    Det stämmer att det finns 3 sponsrade länkar över min sida. Så den ligger egentligen på plats 5-6. Men det kändes ändå väldigt lågt att bara ha 2% men jag får ta och göra ett a/b test för att höja procenten. Vad brukar ni sikta in er på för att vara "nöjda" rent teoretiskt. Förstår att det är väldigt mycket som spelar in. Men kan man sikta på 10% i alla fall om man har en andraplats?

  5. #5
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Utan annonser hade jag siktat högre än så. Med annonser är det nog svårare att nå 10%.

    Börja göra A / B tester, olika Titlar och olika Descriptions. Helt "nöjd" är jag aldrig, det finns alltid förbättringar att göra
    Hade du sagt att du hade 10% CTR hade jag sagt: -Det är ett bra resultat, men försök göra A / B tester för att se om du kan få ut ännu mer.

    Som ett exempel, vi har en sida med 4% konvertering. Det är sjukt bra om jag jämför med övriga Europa inom vårt brand, och ännu bättre om man jämför med våra konkurrenter. Lik förbannat försöker jag avancera till 5%, även om alla experter för de andra länderna säger att det är jättebra.

    Det kommer ALDRIG att finnas "en perfekt hemsida", och du kommer aldrig att ha en perfekt CTR, men från 2% för dig så finns det troligtvis en del förbättringar att göra.

    Man blir aldrig klar med SEO för sin hemsida, man blir aldrig klar med Conversion Rate Optimization heller, man kommer aldrig att ha en helt perfekt Adwords kampanj, och man kommer aldrig att ha perfekt content på sin hemsida. Allt handlar om vilken avdelning inom vilket projekt som är bäst för dig att lägga tid på

    Så om sökordet är viktigt för dig så ska du självklart satsa på att förbättra din CTR.

    Lycka till!

  6. #6
    ewestergards avatar
    ewestergard ewestergard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    139
    Förstod att det var en luddig fråga

    Sidan jag syftar på är en blogg och jag får mest trafik från "longtail ord" så vet inte hut mycket det är värt att lägga ner på varje sökord. Därför jag tänkte om det fanns någon "normal siffra" man brukar kunna sträva efter. Men jag förstår att det helt har att göra med konkurrens.

  7. #7
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Jo det finns tyvärr ingen standard. Det finns "genomsnitt" men det betyder ju ingenting i ditt specifika fall då konkurrenter, sökord, bransch, branding, ad's och mycket annat spelar in.

    Det enda sättet du kan veta om din CTR är bra är genom att köra tester.

  8. #8
    ewestergards avatar
    ewestergard ewestergard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    139
    Det jag egentligen vill veta var väl att 2% är en dålig konvertering så att det finns möjlighet till en förbättring. Hade hoppats på att få mer trafik på det sökordet. Men som sagt det är bara att testa sig till fler besökare

    Tack för all hjälp

  9. #9
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Frågan jag direkt ställer mig: "Hur kan du veta vad CTR är exakt, i organiska resultatet?"

    Du vet aldrig, exakt, hur många sök som görs på det sökordet ...

    Om Google Keyword Tool säger att det finns 100 sökningar om dagen och du endast får 2 klick, skulle jag dra slutsatsen att GKT har fel i hur många sök som görs ...

    För att komma så nära sanningen som möjligt, när det kommer till antal sök/dag, får du helt enkelt köpa AdWords-annonsering, optimera för en placering 6 - 8 att alltid synas där. Syns din annons hela tiden, får du exakt fram antal sök/dag, annars så nära sanningen du kan komma.

  10. #10
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av Patrik Berggren Visa inlägg
    För att komma så nära sanningen som möjligt, när det kommer till antal sök/dag, får du helt enkelt köpa AdWords-annonsering, optimera för en placering 6 - 8 att alltid synas där. Syns din annons hela tiden, får du exakt fram antal sök/dag, annars så nära sanningen du kan komma.
    Fast det stämmer inte heller.
    Då får man fram antalet visningar på annonserna, men det är inte samma sak som antalet sökningar, eftersom man också kommer visas när folk klickar sig förbi Googles förstasida.

  11. #11
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Nja, som sagt. Det är det "säkraste och mest tillförlitliga" resultatet man kan få.

    Och, när jag kört AdWords så har min annons sällan visats på både första och andra sidan (eller fler sidor bakåt). Det har hänt, ett mycket fåtal gånger ...

  12. #12
    takemetothetops avatar
    takemetothetop takemetothetop är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    49
    Nu litar jag inte på Webmaster Tools riktigt, men kanske ger en liten fingervisning. Jag ligger i alla fall tvåa på något som det söks mycket på just nu (kommer förmodligen att förändras snart av olika skäl), först var det cirka 13 % som klickade (inga sponsrade annonser ovanför), men efter att jag ändrade titeln till något mer "klickvänligt" har det faktiskt ökat till 20 %... Så värt att testa sig fram.

    Med en annan sökterm ligger jag dock också på endast runt 1-2 %, och inget jag testar där verkar heller förändra det :-) Beror nog helt på vad det handlar om för sökord, men man får nog i regel bara testa sig fram vad som funkar antar jag.

  13. #13
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Citat Ursprungligen postat av takemetothetop Visa inlägg
    Med en annan sökterm ligger jag dock också på endast runt 1-2 %, och inget jag testar där verkar heller förändra det :-) Beror nog helt på vad det handlar om för sökord, men man får nog i regel bara testa sig fram vad som funkar antar jag.
    Har du något bra exempel där man bara får 1-2% på andraplatsen? Jag kan ju förstå "brand-ord", 2:an på sökordet Facebook lär knappast få några 20% direkt, men hade varit kul att se något annat exempel där det är så svårt att få clicks för en andraplats.
    Inte alls för att jag betvivlar att det finns, snarare för att jag är nyfiken på att se vilka sorts sökord som är så dominanta på första platsen.

  14. #14
    ewestergards avatar
    ewestergard ewestergard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    139
    @Patrik, du har helt rätt att man inte kan lita på GKT eller i sökordsverktyget inne i adwords, kollade i "google trends" på sökordet och det hade dalat en hel del de senaste månaderna. Men vad ska man gå efter när man gör en analys på vilka sökord man ska optimera för? Kan inte komma på något annat verktyg, har hört talas om market samurai men jag tyckte inte det gav något vettigt heller. Har i och för sig bara kört gratisversionen.

    Alla tips välkomnas

  15. #15
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Alla "keywordtools" uppskattar antal sökningar, och de flesta använder sig av AdWords keywordtool via API:er

    Om du ena veckan har en SERP CTR på 50% (uppskattat vad KT ger och antal besök du får) och nästa vecka endast 2%, så kan du ge dig på att antal sök på sökordet har givit vika av en eller annan anledning.

    Det handlar alltid om "uppskattningar", inga sanningar finns. Ena veckan kan det vara massvis med sök på ett sökord, för att sedan helt dö under en tid, och så kommer det tillbaka. inget är hugget i sten, om man säger så.

    Vad man egentligen ska gå efter är svårt att säga. Man går ofta efter antal sök i något keywordtool, hur SERP:en ser (konkurrent analys) för att se OM man har en chans att ta sig in där och framför allt, spenderas det pengar i nischen? Sedan är det bara att köra på och se vart man hamnar.

    Det man inte gör är att hänga upp sig över att man kanske går på pumpen, där uppskattat antal sök inte överensstämmer med verkligheten. I den situationen tror jag alla affiliates/MFA:s har varit i, både en och lite fler gånger än man vill erkänna ;-)

    Det finns t o m de som sitter och stirrar sig blind över att inkomsterna sjunker under helgen jämfört mot förra helgen. That's life! Viktigare hålla koll på t ex CPM, hur mycket tjänar jag per 1000 sidvisningar över en längre tidsperiod och hur ser den trenden ut enligt din statistik. Är den vikande, uppåtgående eller konstant?

    Att CTR skiljer sig från en vecka till en annan, är helt normalt. Antal sök är inte konstant, dvs finns det 3000 sök/mån, så innebär inte det att det är 100 sök/dag, om man endast kikar över en endaste dag. En dag kanske endast har 10 sök, en annan dag har 190 sök ... Det kan även vara så att en månad har 10 000 sök, andra endast 1 000 sök. Variationerna är stora ... i vissa nischer.

    Frågan är: "Är du nöjd och tjänar pengar, får de leads du behöver, eller vad nu har för mål"

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)