Resultat 1 till 11 av 11

Har jag gjort något uppenbart fel?

  1. #1
    johlunds avatar
    johlund johlund är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    5
    Hej,

    Jag hjälper en vän som driver studio/replokal att optimera hans wp-hemsida. Framför allt på sökfrasen 'replokal stockholm'. Har nu tillbringat 3 dygn på att försöka sätta mig in detta spännande ämne och tycker att jag följt alla guider och tips jag hittat. Till min stora besvikelse verkar det inte ens som att google ser hans site och alla fina/seo-vänliga ändringar jag gjort..

    Detta är gjort:
    - Installerat och ställt in Yoast för wp enligt konstens alla regler
    (sitemap, pärmalänkar, titelmallar, duplicerat innehåll, indexering osv..)
    - Optimerat och skrivit om alla undersidor så att Yoast ger dem bra seo-betyg.
    - Förbättrat min onpage ranking hos Sokmotorkonsult/Pineberry från 42 till 92 på den specifika undersidan jag vill ha upp i SERP:en och från 42 till 74 på min startsida.
    - Satt upp Google Webmaster Tools och skickat in Site Map där också samt ställt in att det är www.********.com som gäller inte inte bara ********.com

    Är det någon vänlig själ som har tid att kolla vart jag har tabbat mig? Efter 3 dygn på detta forum och många andra kanske jag missat något enkelt? Just nu funderar jag på om det ändå inte har något att göra med att sidan verkar ligga installerad utan www. i Loopias kontrollpanel?

    Kort och gott: hjäälp!

    Tack på förhand!
    Jonas
    hjälper en vän med http://www.gigstudio.com/

  2. #2
    plekiss avatar
    plekis plekis är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    153
    Det är inte så enkelt att du bara har missat det viktigaste av allt, inlänkar?

  3. #3
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Kontrollpanelen > Inställningar > WordPressadress (URL) och Webbplatsadress (URL) om du skall ställa om till www.

    En sökning på site:dindomän.se ger att det finns 173 sidor indexerade. Och sidan hittas på namnet och man söker.

  4. #4
    johlunds avatar
    johlund johlund är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    5
    Det har jag inte jobbat för att få ännu nej. Min väns största konkurrent har en jä*la massa så troligtvis ligger problemt mycket där.

    Det som oroar mig är att sidan inte ens kommer upp i serpen på min nyckelordssökning (replokal stockholm) oavsett hur många sidor bakåt jag än går. Samt att om jag söker på företagsnamnet + replokal inte får upp min uppdaterade metabeskrivning osv..

    Min plan var att ordna det före jag går på inlänksproblematiken...

    Jag gjorde de flesta onpage förändringarna i natt samt skickade in ny sitemap genom webmaster tools. Onpagebetyget hos pineberry gick ju upp direkt men ingen effekt syns i serpen ännu. Hur länge ska jag ha is i magen? Eller är det någon som kan se om det är något fel onpage? Samt hur viktigt är det där med www. före eller inte?

    Tack igen!
    hjälper en vän med http://www.gigstudio.com/

  5. #5
    johlunds avatar
    johlund johlund är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    5
    okej tack Urban! Jag har varit rädd att ändra de två inställningarna, säkert att inte siten slutar fungera och att länkar pekar åt fel håll då?

    Site-sökningen var ju en bra grej, dock är det fortfarande helt fel metabeskrivningar och seotitalar indexerade. Ska jag ha is i magen, kommer google uppdatera dem och ta med min sitemap som också är helt missvisade indag eller kan jag ha tabbat mig på något vis?
    hjälper en vän med http://www.gigstudio.com/

  6. #6
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Det som händer när du ändrar dem är att du får logga in igen. Ändra både och tryck på spara.

    Angående onpagebetyget hos Pinenberry så har det påpekats förut och vi tar det igen. Det finns inget direkt samband mellan bra placeringar och höga poäng.
    Det är ett utmärkt hjälpmedel, ett av de bästa, men ingen som helst garanti att få högre positioner.
    Som plekis säger länkar lär behövas. Sedan är det en fråga om hur länge du har arbetat med sidan. Du får räkna med dagar eller t.o.m. veckor före det händer något, lite beroende på vilken aktivitet det har varit förut på webbplatsen.

  7. #7
    johlunds avatar
    johlund johlund är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    5
    Tack igen Urban! Funkade felfritt att byta till www. Skönt!

    Jag förstår att poängen i Pineberry testet inte ger direkt effekt i SERP:en, det var inte min förväntning heller. Där tänkte jag att det handlade om veckor innan något hände.

    Sen trodde jag, kanske felaktigt?, att de ändringar jag gjorde med stöd av Pineberrys test, såsom mer seovänliga titlar, sitemap, genomtänkte metabeskrivningar etc etc skulle slå igenom och i alla fall synas på google relativt fort (även om de inte påverkade min placering) en dag eller två?

    Tack för alla tips, är säkert mest orolig för att jag är så ny inom området. Ska man sätta sig och vänta ett par veckor vill man ju veta att man gjort rätt så att man inte får börja om igen när man väntat 2-3 veckor.. Skulle nog kännas bättre om sidan i alla fall hade en placering (om än det var plats 502) och att titlar, sitemaps och metabeskrivningar var rätt där. Nu hittar jag inte alls siten på nyckelfrasen..
    hjälper en vän med http://www.gigstudio.com/

  8. #8
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Hur lång tid det tar före förändringar slår igenom hänger på hur ofta Google besöker din sida och framför allt när de uppdaterar.

    När jag tittar på när den senast var cachad (Klicka >> till höger om placeringen så ser du en bild på sidan där står Cachad) av Google så är det i början av mars senast.
    För ungefär 6-7 dagar sedan. Så den bör nog ändras till det nya inom en vecka skulle jag tippa på.
    Sedan om det förändrar placeringen vet jag inte för det beror på vilka ändringar du har gjort.

  9. #9
    johlunds avatar
    johlund johlund är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    5
    Gott! Då känns allt mycket bättre. Vilket bra forum med snabba och relevanta svar! Grymt!

    Har nu följt ert andra råd angående inlänkar och lagt till sidan på de vanligaste (pusha, 1000länkar osv osv). Sen testade jag att jämföra min väns site mot den största konkurrenten i SERP:en och ganska snabbt besannades alla min fördomar om SEO-branschen och dess tråkiga baksida. Använde MajesticSeo's test: Största konkurrenten har som sagt massa inlänkar, de allra flesta kommer från totalt fiktiva, påhittade sidor med helt irrelevant innehåll. Mest troligtvis har människan eller företaget som gjort hemsidan/optimerat hemsidan säkert också skapat dessa hitte-på-siter för att få upp sin kund/vän i SERP:en.

    Så till dagens moralfråga: Ska jag göra likadant för att se till att min vän får en ärlig chans att också tjäna pengar? Man kan ju tycka att det ytterst ska handla om vem som i själva verket tar bäst hand om sina kunder/tillhanda håller mest kvalitativa tjänster? Så, ska jag sätta mig och göra en massa hitte-på-sidor som länkar till min vän för att få upp placeringen eller finns det ett moraliskt vettigare alternativ?

    Känns bara så fult och smutsigt på något sätt...
    hjälper en vän med http://www.gigstudio.com/

  10. #10
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Välkommen till en del av den krassa verkligheten inom SEO.
    Länkar är ett smörjmedel som behövs för att få upp en webbplats i många fall.
    Om nu tjänsten är betydligt bättre än alla andra konkurrenter bör väl det ge återspegling i den uppmärksamhet den får via länkar från dem som har använt det och skriver om den.

    Om inte så är alternativet att hjälpa till lite där. Här finns länkkataloger och här hittar du artikelkataloger som kan användas för länkanskaffning. Aktivitet genom att skapa en företagsblogg, aktivera sig i sociala medier är också ett sätt att nå ut. Eller köpa sponsrade länkar via AdWords.

    Spontant tycker jag att verksamheten det gäller borde ha goda förutsättningar att nå ut.
    Senast redigerat av Urban G den 2012-03-09 klockan 16:00.

  11. #11
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Håller med Urban, och jag skulle nog vänta ett tag innan jag började bygga länkar, för att se HUR långt upp siten kan vandra av sig själv, med de förändringar du gjort on-site.

    Ofta kan det räcka långt, bara man har tålamodet att vänta en stund eller två ...

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Gjort om sida
    Av icet i forum Hjälp
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-12-30, 10:35
  2. Gjort om sida
    Av icet i forum Optimering
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-12-29, 18:31
  3. Nu e det gjort
    Av Jakob Kegel i forum Introduktion
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-12-17, 10:08
  4. Så är det gjort!
    Av ruth i forum Introduktion
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-09-19, 23:45
  5. Jag har gjort DET!
    Av Tina Isola i forum Övrigt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-08, 14:40