Resultat 1 till 16 av 16

Hur stor betydelse har domännamnet?

  1. #1
    gentlys avatar
    gently gently är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    5
    Hej,

    Jag undrar hur stor betydelse domännamnet har.

    T.ex. om jag vill ranka för den exakta frasen "how to get a job". Det är väldigt hög konkurrens SEO-mässigt där. Har jag en sportsmössa om jag får tag på domännamnet how-to-get-a-job.com eller howtogetajob.com om jag fyller sajten med vettigt innehåll?

    Eller påverkar domännamnet typ lika mycket som en vanligt h1:a?

    Tack på förhand!

  2. #2
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Usch, en av dom frågorna där jag tror att inte alla är överens.

    Vad vi alla vet är att ett exakt domännamn har stor betydelse för den specifika sökningen. Sen varför det spelar så stor roll är vi nog inte helt överens om

    Om du, mot förmodan, bara vill ranka på en enda sökterm så bör du absolut ta den exakta domänen. Men det är massor med saker som spelar in förstås, och varför skulle man någonsin vilja ranka för enbart ett sökord?

    Det enkla och fega svaret är i alla fall att det är betydligt viktigare än en h1:a

  3. #3
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Du tjänar fortfarande mycket på nyckelordsdomän, men om du inte får kvalitativa inlänkar så går det ändå inte så bra i en svår SERP. Däremot behöver du inte lika många länkar som om du inte hade nyckelordsdomän.

    Just dina förslag är upptagna, men vad sägs om:

    HowToGetAJobSearch.com
    How-To-Get-A-Job-Search.com

    eller varför inte:

    HOWTOGETA-JOB.COM
    HOW-TO-GET-A-JOB.ORG

  4. #4
    gentlys avatar
    gently gently är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    5
    Tack för ditt svar!

    Vilket skulle du/ni rekommendera isf. how-to-get-a-job.com eller howtogetajob.com?

  5. #5
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    howtogetajob.com. Men jag undrar om inte bindestreck är ett stopptecken för G som den inte räknar som ett tecken eller ord, dvs den domänen skulle SEO-mässigt fungera lika bra, kanske även läsbarhetsmässigt för användaren när orden är mer utdragna.

  6. #6
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    howtogetajob.com är att föredra, men den ser inte snygg ut direkt.....
    hurskaffarmansigettjobb.se hade kanske varit kul för att man kan få in lite "gratis" trafik snabbt, men inte i långa loppet. Hur ska man kunna få naturliga länkar dit där liksom?

    Försök istället hitta något smartare som inte är ett fyra ords longtail sökord. I ditt exempel kanske jobguide, cvguide, create-cv, projobs eller något annat som låter lite catchy.

  7. #7
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Det är MYCKET viktigt att ha "keyword-domains", och gör det enklare att ranka och i ett senare skede av SEO:n ... behöver inte göra så mycket "off-page" (bygga länkar etc.) som i annat fall ...

    Om du kommer kunna ha en sportmössa i SERP:en ... det får du ta reda på, gissningsvis inte, men även med rejält off-page så kan du lyckas ...

    Citat Ursprungligen postat av Niklas Aronsson Visa inlägg
    Usch, en av dom frågorna där jag tror att inte alla är överens.

    Vad vi alla vet är att ett exakt domännamn har stor betydelse för den specifika sökningen. Sen varför det spelar så stor roll är vi nog inte helt överens om

    Om du, mot förmodan, bara vill ranka på en enda sökterm så bör du absolut ta den exakta domänen. Men det är massor med saker som spelar in förstås, och varför skulle man någonsin vilja ranka för enbart ett sökord?

    Det enkla och fega svaret är i alla fall att det är betydligt viktigare än en h1:a
    Jadu, varför vill man ranka för ett enda sökord?

    För att just det sökordet har MYCKET trafik. jag har en sådan site, som endast har +1 000 besök/dag från slutet av april > början av juni, med toppar på +6K unika/dag ... och, endast ett enda sökord som genererar ca 95% av trafiken. Övriga veckor ca 5 - 10 besök/dag ...

  8. #8
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    HowToGetAJob.com är en perfekt domän att sätta upp en landningssida och bygga sin epostlista och sedan sälja en egen infoprodukt och/eller relaterade infoprodukter som affiliate.

    Just här, i den amerikanska SERP:en, fungerar en sådan domän riktigt bra, även fast det är en 4-ords-domän ... kanske inte som en hel site, men som en landningssida för att sälja egen infoprodukt/andras infoprodukter, och möjligen en blogg kopplad till domänen.

  9. #9
    gentlys avatar
    gently gently är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    5
    MYCKET intressant Patrik!

    Vet ni om google prioriterar olika domäner annorlunda. T.ex, är .com mer värt än .net? Hur står sig t.ex. .info och .org?

    Och om t.ex. mina konkurrenter inte har den exakta sökfrasen varken i domän eller title, borde jag inte kunna slå dom då med bara onpage, eller minimalt med offpage?

  10. #10
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Jag har ett par olika <keyword>.net/.org/.nu som rankar bra i svensk SERP, med minimal off-page ...

    Som sagt, du får testa. Själv skulle jag gjort så här:

    1) skapa innehåll med "perfekt on-page"

    2) se till så siten indexeras

    3) VÄNTA för att se hur siten klarar sig själv, utan off-page.

    Beroende på SERP (konkurrens) så kan detta ta olika lång tid. I vissa fall kommer man direkt in på topp 10, i andra och mer vanlig fall kan det ta allt från 3 mån - 12 mån.

    En site brukar dock i början gå upp rejält, för att sedan sjunka, för att sedan "komma igen" (denna cykel som kan ta mellan 3 - 12 mån) och inta sin "naturliga position".

    4) När denna "cykel" (punkt 3) är avklarad, då är det dags att börja med off-page, dvs införskaffa länkar.


    SEO, handlar om tålamod ;-)

  11. #11
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Patrik, en fråga. Om du nu har ett sökord som genererar 6k unika på en dag, tror du inte att alla long tails på det sökordet genererar >300k den dagen? Och fortfarande, varför skulle du vilja ranka på ett sökord när du kan ranka på fler? Kan du nämna vilket ord det är så att vi kan få ett exempel? Kan svära på att det inte är Howtogetajob

    Det finns självklart tillfällen då det är bra med sökordsdomäner, många tillfällen. Men inte för en riktig hemsida i mitt tycke. Du kan som Patrik säger bygga den för andra syften, men en domän som du ska bygga en ordentlig sida för, med "vettigt innehåll", ska inte behöva vara en longtail sökords domän.

    Sökordsdomänen bör ses som en genväg till snabbare resultat på de sökningarna. Men i ditt fall så är det bara "Job" som är det viktiga sökordet. Det är ordet som kommer kunna ge dig relevant trafik. Longtail sökningen utgör inte ens 0.01% av de sökningar som finns totalt för "job" så varför satsa på det långa och besvärliga domännamnet?

  12. #12
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av Niklas Aronsson Visa inlägg
    Patrik, en fråga. Om du nu har ett sökord som genererar 6k unika på en dag, tror du inte att alla long tails på det sökordet genererar >300k den dagen? Och fortfarande, varför skulle du vilja ranka på ett sökord när du kan ranka på fler? Kan du nämna vilket ord det är så att vi kan få ett exempel? Kan svära på att det inte är Howtogetajob
    Jag är 100% säkert att det inte finns speciellt många andra sökord, just där. Varför? Just för att det handlar om en "högtidsdag". Det finns en handfull sökord till, men de tillsammans gör endast 5% av sökningarna (ja, jag rankar för dem också).

    Jag tror Urban kan verifiera att så är fallet, med just denna domän ... även Petter Hedman vet vilken det gäller.
    Citat Ursprungligen postat av Niklas Aronsson Visa inlägg
    Det finns självklart tillfällen då det är bra med sökordsdomäner, många tillfällen. Men inte för en riktig hemsida i mitt tycke. Du kan som Patrik säger bygga den för andra syften, men en domän som du ska bygga en ordentlig sida för, med "vettigt innehåll", ska inte behöva vara en longtail sökords domän.
    Jag håller med. Keyword-domains blir smala siter, de fokuserar i stort sett på ett enda sökord, som har rejält med trafik. För en riktig site (jag har sådana också), så står t ex huvudsökordet för 1% av alla besök, resterande 99% är long-tail, (+60K keywords).

    Det ena utesluter, som jag ser det, inte det andra.
    Citat Ursprungligen postat av Niklas Aronsson Visa inlägg
    Sökordsdomänen bör ses som en genväg till snabbare resultat på de sökningarna. Men i ditt fall så är det bara "Job" som är det viktiga sökordet. Det är ordet som kommer kunna ge dig relevant trafik. Longtail sökningen utgör inte ens 0.01% av de sökningar som finns totalt för "job" så varför satsa på det långa och besvärliga domännamnet?
    Det är inte alltid som ett "större sökord" är det bästa. "Job", som jag ser det, är ett "browsing keyword". How to get a job, är mer specifikt och kommer garanterat ha en bättre "conversion rate" än Job, om man t ex erbjuder en infoprodukt (e-kurs) i hur man på bästa sätt fixar sig ett jobb.

    "Job", fungerar säkerligen som en "adsense-site", då siten blir extremt bred i sökordsspektrat så att säga, och med det svårare att få rankingar ...

  13. #13
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Jag överdrev nog lite, kikade statistiken nu, och huvudsökordet kan skrivas i "2 ord" eller "ihopskrivet" och utgör totalt 82% av antalet sökningar, resterande är en handfull sökord, dock 3-ord eller fler ...

    Statistiken ser ut så här:



    Och har så gjort under många år ...

  14. #14
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Tack för vidareutvecklingen Patrik, plussar rykte för att du delar med dig.

    Högtidsdag Okej, då vet jag nog också vilken sida det handlar om. Det jag menade var mest att folk ofta glömmer hur mycket long tailen spelar roll för 99% av alla sökningar. Visst finns det undantag, men howtogetajob lär ju inte vara något av dom.

  15. #15
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Tack själv!

    Blir nog inte så svårt att lista ut, dock finns det ett par högtidsdagar i maj :-)

    HowToGetAJob, skulle man kunna göra mycket roligt med, och då starta just med "en enda sökfras", och sedan utveckla därifrån som:

    HowToGetAJob.<tild>/In-IT
    HowToGetAJob.<tild>/In-Nursery

    etc.

  16. #16
    jakobias avatar
    jakobia jakobia är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    118
    Citat Ursprungligen postat av gently Visa inlägg
    MYCKET intressant Patrik!

    Vet ni om google prioriterar olika domäner annorlunda. T.ex, är .com mer värt än .net? Hur står sig t.ex. .info och .org?

    Och om t.ex. mina konkurrenter inte har den exakta sökfrasen varken i domän eller title, borde jag inte kunna slå dom då med bara onpage, eller minimalt med offpage?
    Håller på med ett test angående olika domäner och .com, .net och .org är att föredra men jag vill ge det lite mer tid innan jag drar någon slutsats...

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Adwords har stor betydelse för placering?
    Av Jörgen i forum Google
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-01-17, 18:32
  2. Hur stor betydelse har servrarnas placering idag?
    Av qmikali i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-02-09, 09:13
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-15, 13:01
  4. åäö i domännamnet
    Av Navalis i forum Domänen
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-10-03, 13:50
  5. Hur stor betydelse har underkategorier
    Av Bmwpower i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-08-02, 20:51