Sidan 1 av 26 123451121 ... SistaSista
Resultat 1 till 30 av 768

Sveriges första SEO-tävling!

  1. #1
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Jag är glad över att härmed kungöra starten på Sveriges första SEO-tävling!

    Jag var själv delaktig i världens största internationella SEO-tävling i början av året och blev lite känd när jag nästan vann och kom med i ett tiotal tidningar. Svensk media kallade det Google-VM. Nu är det dags för en Svensk tävling, endast för svenskar! Google-SM om man vill kalla det så.

    Många har under en rätt lång tid diskuterat, läst och lärt sig mycket SEO här på forumet. Nu är det dags för praktik, testa lite teorier, ha kul och se vem som är bäst! Eftersom jag håller i tävlingen kommer jag inte att delta.

    Vad tävlingen går ut på

    Komma så högt upp som möjligt på Googles sökresultat på givna sökord.

    Priser

    Jag ger 8 tusen kronor till den slutgiltiga vinnaren och 2 tusen kronor till delmålsvinnaren, brutto. 30% skatt dras av som jag betalar.

    Ytterliggare priser från sponsorer
    • Laptopbutiken.com ger en begagnad Laptop med värde runt 5000 kr till någon av vinnarna förutsatt att det blir minst 50 deltagare i tävlingen.
    • Eastpoint sponsrar tävlingen genom att ge 3000 kr till vinnaren.
    • Bokasmart.se ger 2000kr till vinnaren och 1000kr till delmålsvinnaren.
    • Aktivhund.se ställer upp med 2 000 kr till vinnaren och 500 kr till "delvinnaren".
    • Lilon.se sponsrar tävlingen genom att ge 1000 kr till 2:a platsen och 500 kr till 3:e platsen. Detta gäller om det blir minst 30 deltagare i tävlingen.
    • Midas.nu sponsrar tävlingen med att ge en ny oöppnad MP3 spelare, en så kallad "Rio Carbon 5GB Player" till andraplatsen i slutfinalen.
    • Magnus Bergquist på Cocktailguiden.com bjuder på en textannons från valfri sida återstoden resten av tävlingstiden till den som ligger bäst till efter 3 månader.
    • Oribium AB sponsrar genom att annonsera för tävlingen i Yahoo Search Marketing för 500 SEK.
    Kontakta mig om du vill bli en sponsor och få en stor exponering här. Vi behöver många fler.

    Regler
    1. Tävlingen startar idag den första oktober 2006 och avslutas den första maj 2007 klockan 18:00. Delmålet är den första januari 2007 klockan 18:00 och man ser då vem som ligger bäst till.
    2. För att vara med och tävla måste du registrera en helt ny domän (registrerad den första oktober eller senare) som blir din tävlingsdomän. Denna domän får inte innehålla några av tävlingens sökord och du får bara ha en tävlingsdomän. Du får ej heller använda underdomäner.
    3. I startsidan på din tävlingsdomän måste du i början av din sida skriva att webbplatsen är med i denna tävling av mig och ha en vanlig länk till denna forumstråd. Efter detta är gjort behöver du anmäla dig och din tävlingsdomän, se längre ned.
    4. Du får inte länka till din tävlingsdomän från detta forum, endast i detta inlägg är det ok.
    Hur avgörs vinnaren?

    Den första maj 2007 klockan 18:00 gör jag en sökning på Google.se med "sidor på svenska" på vart och ett av de givna sökorden och gör skärmdumpar som sedan publiceras.

    --- Äldre stycke:
    Den som ligger etta på ett ord får 10 poäng, den som ligger två 9 poäng, den som ligger trea 8 poäng osv fram till tionde plats. Ligger man på plats 11 får man således inga poäng. Vinnaren är den som får ihop mest poäng. Sökresultat som inte är från giltiga tävlingsdomäner räknas bort från tio-i-topp-räkningen som om de inte fanns.
    ---

    Ny version:

    Den domän som ligger etta för ett givet ord får 10 poäng, den som ligger två 9 poäng, den som ligger trea 8 poäng osv fram till tionde plats. Ligger man på plats 11 får man således inga poäng. Vinnaren är ägaren till den domän som får mest poäng. Ägarskapet avgörs genom sökning i respektive toppdomäns whois databas vid tidpunkten nämnd i första stycket. Sökresultat som inte är från giltiga tävlingsdomäner räknas bort från tio-i-topp-räkningen som om de inte fanns.


    Vilka är sökorden?Det är ovan länkar jag kommer klicka på när jag bedömer vinnaren.

    Vad är det för skillnad mellan denna tävling och andra SEO-tävlingar?

    Enligt vad jag har sett så är detta den första SEO-tävling internationellt där man tävlar på flera sökord samtidigt och dessutom med en ny domän. Det ställer alltså helt andra krav på själva optimeringen vilket gör det hela mycket mer intressant. Det är även med åäö och svenska sidor vilket är lärorikt för hur man ska optimera för svenska termer.

    Anmäl er till tävlingen

    För att delta i tävlingen måste man anmäla sig. Detta gör man genom att helt enkelt skriva i denna forumtråd namnet på domänen som man kommer tävla med. Du får inte ha denna som en länk.

    Anmälda tävlingsdomäner

    Här finns listan över anmälda tävlingsdomäner som är godkända, sorterat efter tiden de anmälde sig:Sprid ordet

    Detta är en tävling som alla svenska webmasters kan vara med i och ha skoj och lära sig. Sprid gärna ordet genom er blogg eller andra metoder så vi blir så många deltagare som möjligt.

    Länkbyte

    Eftersom jag själv inte deltar kommer jag istället ge ett bra erbjudande angående länkbyte:
    Du länkar hit och hit från din tävlingsdomäns startsida (med ok ankartexter) så länkar jag tillbaka från här, här och här (alla 3 kommer bli ungefär PR4). Eftersom jag vill ha allt om detta på ett ställe så sätt upp länkarna och skriv om det här med det ord ni vill ha som ankartext (endast ett ord). Kan tyvärr inte erbjuda andra erbjudande eller variationer pga tidsbrist men detta bör ge en del till er.
    Om du vill byta länk med andra till din tävlingssida så skriv om det här.

    --

    Se till att ha kul och lär er mycket!

    URLen till denna tråd om ni ska länka: http://www.seo-forum.se/seo-taevling...-taevling.html
    Senast redigerat av Jim Westergren den 2007-01-20 klockan 17:28.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  2. #2
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Härligt! Det blir å registrera ny domän nu alltså. Har redan börjat göra lite förberedande jobb ...

    Däremot tycker jag att det är okej att byta domän under tävlingstiden, så länge domänen köps efter att man sagt till om att man ska byta...

    Självklart ska jag skriva om det på min blogg, som faktiskt är topplistad när man söker på "sökmotoroptimeringstävling" redan ..

    Det vore ju rätt soft om det kunde bli några fler sponsorer också.. Ska höra av mig till några som kan tänkas vara intresserade.

    I startsidan på din tävlingsdomän måste du i början av din text skriva att webbplatsen är med i denna tävling av mig och ha en vanlig länk till denna forumstråd.
    Måste man ha det i första meningen på huvudinnehållet eller räcker det med en liten söt ruta högst upp?...

  3. #3
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Däremot tycker jag att det är okej att byta domän under tävlingstiden, så länge domänen köps efter att man sagt till om att man ska byta...
    Finns väl ingen vettig anledning att byta förutom att den blir svartlistad efter black-hat metoder. Nej, man får inte lov att byta.

    Måste man ha det i första meningen på huvudinnehållet eller räcker det med en liten söt ruta högst upp?...
    Bara så att det är med i början av sidan. Söt ruta högst upp låter bra.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  4. #4
    Frukts avatar
    Frukt Frukt är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    51
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Den första maj 2007 klockan 18:00 gör jag en sökning på Google.se på vart och ett av de givna sökorden och gör skärmdumpar som sedan publiceras.
    Men du skriver ju inte om du kommer söka på " sidor på svenska" eller på " sidor från Sverige".

  5. #5
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Sidor på svenska hoppas jag! Vem vet, någon tävlande kanske har sin server någon annanstans och då vore det ju oschysst om den inte hade någon chans...

  6. #6
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    354
    Härligt att tävlingen är igång! Det här ska bli riktigt kul och spännande Må bästa man eller kvinna vinna!
    Tycker dock det är lite tråkigt att du (Jim) inte vill/kan vara med...

    Nu kör vi!

  7. #7
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Men du skriver ju inte om du kommer söka på " sidor på svenska" eller på " sidor från Sverige".
    Det tänkte jag inte på. Ska vara "sidor på svenska". Lägger till det nu
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  8. #8
    Spindels avatar
    Spindel Spindel är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    28
    Ska nog vara med i tävlingen Lite klurigt det här med många sökord dock

  9. #9
    swords avatar
    sword sword är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1
    Men visst är det tilllåtet att skapa subdomäner som innehåller något av sökorden, t.ex. aftonbladhet.xyz.se?

    Enda kravet är att huvuddomänen är helt ny, right?

  10. #10
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Men visst är det tilllåtet att skapa subdomäner som innehåller något av sökorden, t.ex. aftonbladhet.xyz.se?

    Enda kravet är att huvuddomänen är helt ny, right?
    Oj, det tänkte jag inte på.

    Nej, subdomäner ej tillåtet.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  11. #11
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Om man ställer upp som sponsor, får man ändå vara med i tävlingen?

    cya,
    /PatrikB

  12. #12
    Spindels avatar
    Spindel Spindel är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    28
    Hmm... Nu gjorde jag nog bort mig. Beställde "bladhet.se". Visserligen inget av tävlingsordet, utan bara en del utav två av dem.

    Är detta namn inte godkännt?

  13. #13
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Om man ställer upp som sponsor, får man ändå vara med i tävlingen?
    Japp!

    Hmm... Nu gjorde jag nog bort mig. Beställde "bladhet.se". Visserligen inget av tävlingsordet, utan bara en del utav två av dem.

    Är detta namn inte godkännt?
    Det är godkänt! Bara man inte har ett helt sökord i namnet.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  14. #14
    Spindels avatar
    Spindel Spindel är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    28
    Okej, då behöver jag med andra ord inte oroa mig för att jag köpte en värdelös domän helt i onödan Känns lite väl optimistiskt att hoppas att någon stavar lite fel på aftonbladet.se

  15. #15
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    En rätt väsentlig sak som jag fortfarande inte är helt klar över:

    Om ens sida t.ex. doman.se är med i tävlingen. Kan man då optimera t.ex. doman.se/aftonbladhet och få upp den på just det sökordet, medan man optimerar exprssen till doman.se/exprssen. Är detta tillåtet, att ha en undersida för varje sökord i tävlingen. Eller räknas bara startsidan?

    Om man får ha undersidor; ska sökorden få finnas med i adresserna dit eller måste det vara något annat ord?

  16. #16
    Spindels avatar
    Spindel Spindel är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    28
    Om man inte får ha undersidor i form av html/mappar anser jag att hela tävlingen är en bluff!

  17. #17
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Man får ha undersidor eller undermappar precis som man vill och med vilka ord man vill.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  18. #18
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Ja, men får man poäng om ens undersida toppar Google då?

  19. #19
    Spindels avatar
    Spindel Spindel är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    28
    Citat Ursprungligen postat av agaton
    Ja, men får man poäng om ens undersida toppar Google då?
    Såklart, det är ju det som är meningen?

  20. #20
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Ja, men får man poäng om ens undersida toppar Google då?
    Jadå!

    Men det är bra ni frågar.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  21. #21
    crajs avatar
    craj craj är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    18
    Va roligt med en svensk seo-tävling =)
    Hoppas på att detta blir lärorikt för en seo-nybörjare.

    Jag vill vara med i tävlingen.
    Reggat domänen svenska-internet.se idag för detta ändamål.

  22. #22
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Nu så! Jag har reggat min domän till tävlingen. Som (överstruken: första) andra tävlare i tävlingen går jag med med mirjoran.se.

    Namnet på mitt och min mammas företag, så det var rätt naturligt. Ska användas efter tävlingen som företagets hemsida. Men tills dess:

    Må bästa man vinna!
    Senast redigerat av Anton Johansson den 2006-10-01 klockan 21:11.

  23. #23
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Mycket bra. Ni blir listade och länkade från öppningstråden när ni har något uppe och med beskrivning och länk till tråden.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  24. #24
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Kul!

    Jag har alldeles nyss registrerat domänen veckansteve.se och anmäler den härmed till tävlingen. Sajten är helt nyregistrerad, så det skulle förvåna mig om någon kan nå den under de närmaste timmarna.

    Jag ser tävlingen som ett sätt att marknadsföra denna nya sajt, som är ett helt nytt sätt att använda tevetablåer.

  25. #25
    Christofers avatar
    Christofer Christofer är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Långt bort i skogen
    Inlägg
    11
    hur snabbt måste man anmäla sin domän?

  26. #26
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    hur snabbt måste man anmäla sin domän?
    Innan tävlingen är slut, alltså innan den första maj 2007.

    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  27. #27
    Bengts avatar
    Bengt Bengt är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsör
    Inlägg
    38
    Hej,

    Tänkte först inte vara med, men eftersom du trugar....
    Registrerat idag för tävlingen: internetmarknadsfoering.se
    Räcker det som anmälan?
    Underkatalog är väl inget hinder? Men är det då inte tillåtet med sökorden (utan åäö) i katalognamnen heller? (de kommer ju då att ingå i sökvägen till underkatalogerna.)

    /Bengt
    Senast redigerat av Jim Westergren den 2006-10-01 klockan 21:38.

  28. #28
    Spindels avatar
    Spindel Spindel är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    28
    Som jag fattar det är princip allt tillåtet bortsett från att ha sökorden som domän/subdomän. Underkatalog med sökordet är väl okej?

  29. #29
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Ja precis. Allt tillåtet förutom sökord i själva domänen eller användning av subdomäner.

    EDIT: Kul att du ändå kommer med Bengt.

    Vi måste i alla fall ha minst 50 tävlanden, annars blir det ingen laptop i prispotten.
    Senast redigerat av Jim Westergren den 2006-10-01 klockan 21:41.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  30. #30
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Vasastan, STHLM
    Inlägg
    231
    301r är väl godkända att använda?
    Webmoney.se (ny blogg) | MarketingLab (Consulting)

Sidan 1 av 26 123451121 ... SistaSista

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Astromusicologie 101 - en tävling för studenter
    Av Anton Johansson i forum SEO-tävlingar
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2006-11-06, 18:49
  2. Skall jag lägga bloggen på första sidan eller RSS
    Av the-million-dollar-man i forum Optimering
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-04, 19:50
  3. Går inte till det första nya inlägget?
    Av wiggin i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-07-28, 00:24
  4. Tävling - vinn 25 dollar
    Av latehorn i forum Kataloger
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-25, 06:35
  5. Jag har sålt min första länk!
    Av Nikke Lindqvist i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-04-10, 15:55