Resultat 1 till 8 av 8

Antalet ord per annonsgrupp

  1. #1
    Favazzas avatar
    Favazza Favazza är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    9
    Är det så att det är negativt att ha för många sökord i en grupp?
    Jag menar, om man lägger till alla förslag etc. som man får lite då och då, men de ger inget klick eller ens visning, ger det då en negativ effekt?

    Kort sagt, man ska sträva efter enbart ha ord som ger visningar/klick för att inte på något vis bli degraderad?!
    Jag har en del ord som ger många visningar, men lite klick. Ska de bort eller vara kvar i så fall?

  2. #2
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Det allra viktigaste, och då menar jag verkligen allra viktigaste, är att ha bra CTR på allt i kontot.

    CTR styr din Quality Score, både på annonser och sökord, men även på annonsgrupper, kampanjer och hela kontot.
    I vissa fall kan det finnas anledning att ta med enstaka ord med låg CTR, för att man verkligen vill synas på dem, men normalt skulle jag ta bort allt med låg CTR.

    Det är lätt att lura sig att det är dåligt att tappa trafik när man "slimmar" ner sitt konto, speciellt om det man tar bort är väldigt billiga ord. Det man då missar är att de klicken, även om de inte kostar så mycket, i förlängningen gör resten av trafiken dyrare eftersom de sänker din övergripande Quality Score.

    Så ja, det är negativt att ha med ord som inte genererar klick.
    Exakt vad som är en bra CTR för just din branch är svårare att svara på. Det enklaste riktmärket är att titta på något av de ord (bortsett från ditt varumärke) i annonsgruppen som har QS 10 och satsa på att få upp de andra orden åtminstone till samma CTR.

  3. #3
    Favazzas avatar
    Favazza Favazza är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    9
    Tack för ett bra svar.

    Var kan man se vilken QS ett sökord har? Ser bara CTR?!?

    Edit: ..och vad anses som bra CTR!?
    Senast redigerat av Favazza den 2012-05-03 klockan 12:35.

  4. #4
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Du kan se "Visible QS" om du går till fliken sökord och hovrar musen över den lilla pratbubblan bredvid varje sökord.
    Det är den Quality Score du kan se, och som är ett heltal mellan 1 och 10. Den faktiska Quality Scoren är inte så trubbig, men det visar inte Google upp.

    Det är tyvärr helt omöjligt att säga generellt vad en bra CTR är. Det varierar väldigt mycket mellan olika brancher, och Google tittar inte på den siffran i sig, utan på hur din CTR är jämfört med de andras CTR på samma sökord och i samma branch.
    Det bästa riktmärket för dig är som jag sa att kolla vilken CTR du har på de sökord som har QS 10.

  5. #5
    Favazzas avatar
    Favazza Favazza är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    9
    Hittade det.

    Stort tack för informationen.

  6. #6
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Eftersom du är här och svarar får jag passa på att fråga en sak också Aaron.

    Är det alltså bättre att plocka bort sökordet helt, istället för att bara pausa sökordet? Spelar det roll för QS för övriga kampanjen?
    Ofta för våra kampanjer så vill jag ju helst behålla vissa sökord för att eventuellt kunna använda det under kortare perioder (Om man jagar targets i slutet av månaden, i samband med att vi har en TV - kampanj på gång t.ex) trots att sökordet inte är "perfekt"

    Frågan är alltså, räknas även mina pausade sökord in i kampanjens QS? Och kommer det då att hjälpa att deleta dom helt, och sen lägga upp det sökordet på nytt istället när jag vill använda det igen?

  7. #7
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Det är en bra fråga.
    Jag har letat mycket efter nån information om just det, men inte hittat någon som kan belägga varken det ena eller det andra, och tyvärr har jag inte haft möjlighet att testa det ordentligt för att komma fram till något som jag är säker på stämmer.

    Min bild är i alla fall att det nog inte spelar någon roll om de är pausade eller borttagna i normalfallet, men det känns som att det blir svårare att få ett konto att flyga om det ligger massor med pausade dåliga ord. Men man ska inte heller tro att Google inte har ett minne i det här fallet.

    När jag levererat mot kund brukar jag förklara fördelarna och nackdelarna med båda metoderna och låta dem välja, själv skulle jag nog ta bort om jag inte trodde att de kommer användas igen. I just ditt fall skulle jag låta dem ligga kvar, för att det är klart enklast att hantera det.

    Fördelen med att ha dem kvar är att den data som man ser blir tydligare. Klick och visningar går att koppla till ett enskilt ord/sökterm och så vidare, nackdelen att det lätt fylls på med inaktiva sökord som är i vägen för de aktiva som man vill titta mest på.

    Fördelen med att ta bort ord är att de inte är i vägen när man utvärderar, och nackdelen att den historiska datan kan bli svårtydd, då det ser ut att vara fler klick och visningar i sista raden än det blir om man lägger ihop de aktiva sökorden.

    Typ så. Sorry att jag inte kan ge rakare svar.

  8. #8
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Det var ett bra svar Tack för det. Det var lite av mina egna analyser också men jag hoppades att du satt på ett säkert svar för just de pausade / borttagna orden.

    Som SEO nisse och statistik-freak vill jag ju helst ha allting kvar, men samtidigt kan det bli rörigt när man testar lite väl många ord.
    Kommer göra som du säger, plocka bort ord man med säkerhet inte använder igen, men om det är ord som jag vill köra vissa perioder så sparar jag dom.

    Tack så mycket för hjälpen, + för dina svar i tråden.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Öka antalet sidor
    Av habbcraw i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-08-05, 11:00
  2. Minimera antalet länkar på en sida
    Av Mathias Olsson i forum Google
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-02-24, 12:34
  3. Verktyg som kollar antalet sidor
    Av Chrippa i forum SEO-verktyg
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-06, 14:28
  4. Antalet inlänkar
    Av rickardx i forum Länkbygge
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-06-11, 20:37
  5. Google visar antalet sökningar?
    Av Joacim i forum Google
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-06, 23:27