Resultat 1 till 8 av 8

Dåligt länkad sida - byta domän eller bygga vidare?

  1. #1
    clirres avatar
    clirre clirre är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    52
    Hej,

    Jag har varit lite för ivrig och samtidigt haft lite för dålig koll på mitt inlänkande för en, för mig, betydelsefull sajt. Den har således fått både varning i GWT och fått stryk av pingvinen men har ändå kvar 50 UB per dag (från 120 för någon månad sen).

    Sidan, som är en sorts metabutik, är en storsatsning från min sida och jag har lagt ned väldigt mycket jobb på att få den dit den är idag. Den skulle relativt lätt kunna byta domän till IDN-domänen och eventuellt också få en fördel av det.

    Som jag ser det nu har jag några olika alternativ jag överväger:

    1. Byta domän och börja om på ny kula. Domänbytet blir motsvararande (korlektioner -> körlektioner), dvs det blir något tydligare i SERP:en vad sidan handlar om.

    a. Göra detta med 301 för hela sidan (tar sidan med sig "gamla synder" då?)
    b. Göra detta utan 301, och kanske bara en länk till resp undersida

    2. Fortsätta med den inkörda sidan, som trots allt har funnits i 1.5 år och har en massa (om än dåliga och dåligt spridda) länkar. Många länkar är ifrån länkbyten så jag skulle teoretiskt sett kunna ändra länktexterna.

    Vilket av dessa alternativ tror ni skulle vara bäst? Räcker informationen jag gett?

  2. #2
    welanders avatar
    welander welander är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Märsta / Stockholm
    Inlägg
    249
    Jag skulle personligen välja att försöka klara mig ur den sist du har hamnat i. Det är väldigt bra övning för framtida problem och du kommer nog vara bra mycket stoltare att du vet att du har trots varning i webmaster tools och råkat få en känga av pingvinen lyckats få sidan till sida 1 igen. Men börja med att ändra länktexterna på de länkar som du kan ändra och försök bygga nya länkar som inte alls har keywordet i namnet eller liknande så ska det nog gå vägen.

  3. #3
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Vänder lite på det.

    Om jag hade startat en ny sida idag med vetskapen om Pingvinen och Googles jakt på onaturliga länkar så hade jag kört en strategi med 25% brandade länkar, 25% naturliga länkar, och 50% sökords länkar med väldigt spridda ankartexter.
    Jag hade optimerat min hemsida mindre, dvs jag hade haft en intern länkstruktur som inte är helt optimal ur en sökmotors ögon utan några "klicka här" eller "Läs mer" ankartexter.

    Med det sagt, jag hade hatat att behöva börja om på ny kula så jag håller absolut med Welander här. Istället för att börja om från scratch, lägg all tid på att gå igenom SEO arbetet. Varenda länk, allting på sidan.
    301 funkar absolut, men skiten ligger ju ändå kvar då. Bättre att göra om det och få bort allt skräp och göra det ordentligt. Så hade jag gjort i alla fall.

  4. #4
    clirres avatar
    clirre clirre är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    52
    Tack för era förslag. Jag ska göra en städinsats och se vad det hjälper. Kan man se när man "kommit ur" eller blivit ovarnad på annat sätt än att man får bra platser i Serpen igen?

    Om det skulle vara en fördel, av andra skäl, att byta till IDN-domänen skulle det påverka hur ni skulle gå vidare med detta? Dvs, om det av marknadsföringsskäl är bättre att heta Körlektioner.se.

  5. #5
    Cthulhus avatar
    Cthulhu Cthulhu är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    17
    Google ser stor skillnad på Korlektioner och Körlektioner. Om du kan snappa upp Körlektioner.se så skulle jag göra det.
    Senast redigerat av Cthulhu den 2012-05-11 klockan 11:35.
    Ph'nglui Mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn

  6. #6
    clirres avatar
    clirre clirre är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    52
    Cthulu: Har du gjort tester själv eller har något att backa upp det med? Det är en ganska omfattande åtgärd om jag genomför den.

  7. #7
    Cthulhus avatar
    Cthulhu Cthulhu är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    17
    Citat Ursprungligen postat av clirre Visa inlägg
    Cthulu: Har du gjort tester själv eller har något att backa upp det med? Det är en ganska omfattande åtgärd om jag genomför den.
    Frågan har kommit upp tidigare här på forumet och då har en av de mer erfarna snubbarna sagt så. Hittar inte tråden, men tror säkert någon kan komma med ett mer utförligt svar i den här tråden om vi ber riktigt snällt.
    Ph'nglui Mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn

  8. #8
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    IDN har vi haft uppe ett antal gånger och med lite olika uppfattningar dessutom.
    Tror jag vågar mig på en sammanfattning som att många av oss upplever det som en fördel när det gäller att ranka på nyckelord. Men det är inte det hela.

    Det finns nackdelar som exempelvis e-post, länkningen till den vid vissa tillfällen från en del plattformar. Det sistnämnda har jag dock aldrig upplevt men andra har det tydligen.
    Åtkomst från andra ställen än Sverige, finns en hel del svenskar som arbetar i andra länder med andra tangentbord/OS, åtkomsten till en IDN blir lite knöligare då. Sedan verkar en del externa tjänster ha svårt för IDN.

    För satellitsidor fungerar det utmärkt med en IDN men för affärskritisk verksamhet är det mer tveksamt att förlita sig på en IDN enbart brukar de diskussionerna mynna ut i.
    Så jag håller med Nicklas och Welander.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-03-14, 23:57
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-11-16, 10:30
  3. Varför är min sida straffad och hjälper det att byta domän?
    Av Ronnie79 i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-09-30, 21:59
  4. Upprepade ord i en domän, bra eller dåligt?
    Av Skillrookie i forum Domänen
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-06-01, 08:41
  5. Hur bygga vidare på min strategi
    Av Toyfilm i forum Länkbygge
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-06-19, 21:25